Blinkskudd for norsk IT

  • ikt

Sped start

– Vi hadde vår spede start i 1991, da flere ansatte fra EDB-avdelingen til ABB gikk ut og dannet IFS Norge AS. Den gang hadde vi 35 ansatte og noen få kunder, mens vi nå har 240 ansatte og mer enn 150 kunder i år, sier Torfinn Haugland, direktør for forretningsområdet forsvar i IFS Norge.

Bedriften er en del av IFS-konsernet med ca. 3650 ansatte og kontorer i 42 land. Disse arbeider med salg og leveranse av den administrative programvaren, IFS Applications, mot industri, handel, energi og offentlig virksomhet.

Gjennom et stort prosjekt (Imas) for Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK), har IFS Norge tilført standardprogramvaren, IFS Applications, nye funksjoner tilpasset forsvar og forsvarsindustri. Utviklingsarbeidet har foregått på det norske hovedkontoret i Asker i nært samarbeid med Luftforsvaret.

Samme løsning

Løsningen egner seg ikke bare for flygende materiell. Sjøforsvarets Forsyningskommando bruker samme løsning ved anskaffelsen av de nye fregattene. IFS har også laget en netthandelsløsning til Forsvaret for å selge militært overskuddsmateriell via internett.

IFS Norge fikk tidlig ansvaret innen IFS-konsernet for å markedsføre og selge forsvarsløsningene utenfor Norge. I 1999 gjorde de en avtale med Lockheed Martin om å levere programvaren til vedlikehold av jagerfly. Deretter fikk de kontakt med en av aktørene bak Eurofighter, BAE Systems, tidligere British Aerospace. Selskapet er blant verdens største produsenter av forsvarsmateriell, med mer enn 100.000 ansatte.

Joint venture

– Dette skulle vise seg å være et blinkskudd for oss, og høsten 2000 dannet BAE og IFS et joint venture-selskap (50/50) som fikk navnet BAE Systems-IFS Ltd, sier Haugland. Det er nettopp dette selskapet som skal levere IT-løsningen til det britiske forsvaret. Løsningen skal benyttes av 20.000 brukere.

General Electric Engine Services (GEES), som er verdens største serviceorganisasjon for flyindustri og flyselskaper, skal kjøpe programvareløsninger fra IFS til sine 60 serviceanlegg verden over for vedlikehold, service og reparasjon av flymotorer. GEES har 70 prosent av markedet for vedlikehold av flymotorer. I tillegg vil GE Engine Services og GE Aviation Information Services videreselge løsningen til kunder innenfor den sivile luftfarten.

Basis i NSB-oppdrag

I starten fikk IFS kontrakt med NSB om å utvikle dataprogram for vedlikehold av rullende materiell. På midten av 1990-årene ble programmet bygd om til en løsning basert på komponenter. – Den samme problemstillingen gjelder egentlig enten det er flytende, rullende eller flygende materiell. Vi har lagd løsninger som er fleksible og som håndterer revisjoner på en enkel måte, både generelt og for hver enkel artikkel, sier Harald Lillelien, seniorrådgiver på forretningsområdet forsvar.

IFS har også laget et system som gir en tett kobling mellom drift og vedlikehold. – Ved å splitte opp vedlikeholdet i mindre enheter tilpasset driftsprogrammet, kan du kanskje klare deg med 100 enheter i stedet for 102. Dermed har du spart mye kapital, sier Lillelien.

Torfinn Haugland peker på at staten kan hjelpe norsk IKT-industri til å utvikle konkurransedyktige løsninger med stort internasjonalt potensial, gjennom å dekke egne behov for avanserte løsninger. IFS’ leveranser til Forsvaret er gode eksempler på dette.