Blåtann på speed

  • ikt

I en pressemelding fra the Bluetooth Special Interest Group (SIG) lover de ledende leverandørene og utviklerne bak Bluetooth-standarden at en ny versjon 2.1 er på vei.

Hastigheten skal økes fra sølle 720 kB/s til 2,1 MB/s, og utstyret skal bli enda mindre energikrevende.

Dette lanseres som et tillegg til den eksisterende 2.1 versjonen, i stedet for en ny versjon 2.0. Navnet blir Bluetooth EDR, for Enhanced Data Rate.

Små endringer

- Endringene er antakelig ikke nok omfattende til at de vil lansere standarden som en helt ny versjon, sier teknisk direktør Leo Larsen hos den danske håndfri-produsenten Jabra.

De er verdensledende med nesten en tredel av det internasjonale markedet på trådløse øretelefoner, og som en produsent av kun øretelefoner er de fullstendig avhengig av en standard som sikrer at utstyret fungerer mot alle bluetooth-modeller.

Jabra jobber selv ikke innenfor SIG, men bruker heller sine ressurser på å være først ute med å implementere standardisert teknologi i sine apparater.

- Vi konsentrerer i stedet våre ressurser om å få ned strømforbruket, slik at batteriene lever lenger, sier Larsen. Han peker på at deres siste modell, BT250, har en taletid på 8 timer og en standby levetid på hele 240 timer. Det er spesifikasjoner få konkurrenter klarer å matche.

- Vår neste øretelefon, BT800, skal komme på markedet i god tid før jul. Der vil vi implementere den nye Bluetooth EDR. Den vil selvsagt bli kompatible med utstyr som kjører på tidligere bluetooth-versjoner.

Nå har ikke hastighet vært noen stor sak for Jabra. For tale holder 720 kB/s i massevis. - Men vi ser en mulig markedsøkning mot hi-fi-markedet. Da trenger også audio-utstyret høyere hastighet. Vi ser for oss en tettere sammensmelting av telefonen, PC-en og det audiovisuelle utstyret. Og muligheten for å øke batterilevetiden passer oss bra, sier han. Den høyere hastigheten kommer først og fremst overføring av data til gode i trådløse nettverk.

Kritisk Masse

Ekspertene i SIG uttaler at dagens bluetooth-standard antakelig når en kritisk masse i forbrukermarkedet i løpet av kort tid. Teknikken er i dag standard i de fleste nye biler, mobiltelefoner og PDA-er. Hittil har over 160 millioner enheter med bluetooth blitt solgt over hele verden, og SIG hevder at de nettopp har passert et totalt salg på to millioner bluetooth-enheter i uka. Gruppen forventer at EDR-versjonen vil sette ny fart i bluetooth-anvendelsene, spesielt i påvente av en versjon 2.0.

SIG holder selv fram følgende som fordeler med EDR-versjonen:

· Lenger batterilevetid

· Raskere nedlasting av bilder. Dette er spesielt viktig på grunn av den økende bruken av MMS-telefoner.

· Mulighet for flere parallelle oppkoblinger av flere enheter, som tastatur, mus, PDA, øretelefoner, mobiltelefoner og annet utstyr

· Mer praktisk oppkobling av tyngre periferiutstyr som laserprintere

EDR er ikke ferdig ratifisert hos alle medlemmene av SIG, men de venter at det skal være på plass innen oktober. Store produsenter av bluetooth-teknologi som Broadcom, CSR og Royal Philips Electronics har signalisert at de vil komme med produkter som er basert på prototype-spesifikasjonene til EDR i løpet av året.

CSR produserer brikkene BlueCore, som blant annet Jabra benytter i sine produkter. De har lovet å lansere tre nye versjoner av BlueCore4 i løpet av september, men utstyr basert på disse brikkene neppe kommer før i begynnelsen av 2005.

CSR ser for seg EDR-brikkene i for eksempel mobiltelefoner som vil fungere som trådløse telefoner når de kommer innenfor området til et interntelefonsystem, med blant annet muligheter for å redusere kostnadene.

Frustrerende mangler

Til tross for at stadig mer utstyr kommer med bluetooth-muligheter, opplever brukerne en frustrerende mangel på kompatibilitet mellom de forskjellige leverandørene. Nokia har fått et stygt rykte om at lite annet enn Nokia-utstyr klarer å kommunisere godt nok med deres telefoner. Mye av disse frustrasjonene skal skyldes mangel på samarbeidsvilje innad i SIG. Det har vært liten vilje til å teste utstyret mot tilstrekkelig mange andre når leverandørene har lansert nytt utstyr.

- Dette har vi vært fullstendig klar over, sier Leo Larsen hos Jabra. - Vi har derfor konsentrert oss om å samarbeide direkte med de viktigste og så mange som mulig av telefonprodusentene for å sikre at våre øretelefoner dekker en så stor del av markedet som mulig.