LABERT SALG: Norske bilforhandlere må leie ekstra lagerplass til de usolgte bilene sine. SUV-er, som amerikanske Hummer, er ekstra vanskelige å bli kvitt. (Bilde: Scanpix)

Bilsalget stuper

  • Motor

Aktører i bransjen som Dagens Næringsliv har snakket med, forteller at det er trange tider for bilselgerne i Norge.

General Motors, som har merkene Opel og Saab, har på det verste kuttet prisen på enkeltmodeller med 50.000 kroner.

– Vi har hatt en tøff start på året for våre produkter, sier administrerende direktør Petter Smebye.

Dumper ekstrautstyr

Opel og Saab har hatt en nedgang på henholdsvis 40 og 30 prosent i år sammenlignet med i fjor.

Nå er tiden moden for omfattende kampanjer med billige ekstrautstyrspakker.

– Her er det vel mange importører som har bestilt for mange biler og som må få dem ut, sier direktør Johnny Danielsen for personbiler i Mercedes.

Danielsen har selv satt ned prisen på de to siste modellene.

SUV-er faller mest

Ikke uventet er det bensinslukerne som merker salgssvikten sterkest.

– For SUV-er har selgerne vært nødt til å redusere prisen med 50 000 til 100 000 kroner for å få folk til å kjøpe. Dette kommer i tillegg til allerede store prisfall fra tidligere, sier daglig leder Geir Axelsen fra EurotaxGlass.

SUV-er som normalt faller med 10 -15 prosent i pris i året, faller nå med 20-25 prosent og forventes å bli enda billigere i månedene som kommer, forteller han.

Lagrene fulle

På Drammen Havn er det nå store problemer med å få plass til alle de usolgte bilene som kommer til landet. Autolink disponerer arealer for rundt 9.000 biler på Holmen i utløpet av Drammenselva.

Nå har de måttet leie inn arealet for 2.000 ekstra biler. Tidligere har omløpstiden for bilene deres vært på en fire til fem uker.

– Omløpstiden øker nå. Bilmarkedet roer seg, sier regionsjef Øystein Skavlem i Autolink.