Bilproduksjon - en afrikansk suksesshistorie

Knut Ringstad,

eksportutsending ved Eksportrådets kontor i Johannesburg

Det er ikke bare Norge som har markert seg innen bildeler (se TU 43/02). Afrika er for de fleste nordboere forbundet med krig, sult, aids, safari og praktfull natur. Det er lite påaktet at på sørspissen av kontinentet er det skjedd en industriell utvikling som har fått bilprodusenter i mange land til å inkludere Sør-Afrika i sin globale strategi. I.

I apartheidtiden var landet beskyttet av høye tollmurer og bilproduksjonen var for det lokale markedet. I 1995 introduserte myndighetene "The Motor Industry Development Programme" for å reintrodusere sørafrikansk bilindustri internasjonalt. Programmet tok sikte på å øke lokal produksjon av biler med størst mulig lokale deler, men også å internasjonalisere den omfattende produksjonen av bildeler.

Hovedprodusentene er BMW, Daimler Chrysler, Delta (General Motors), Ford (med Mazda, Land Rover og Volvo), Nissan, Toyota og Volkswagen. I tillegg setter Fiat og Mitsubishi sammen kommersielle kjøretøyer. En stor gruppe av lokale delprodusenter som enten er sørafrikanske eller eid av utenlandske selskaper, leverer deler til produksjonen eller til moderselskapene i Europa og Japan.

I 2003 anslås Sør-Afrika å eksportere over 150.000 biler til en verdi av ca. 15 mrd. kr, mens delproduksjonen for bilfabrikker og detaljistmarkedet kommer opp i ca. 20 mrd. kr. Bilrelatert industri sysselsetter nå ca. 90.000 mennesker. og nærmere 30 mrd. krer investert i nye anlegg.

BMW har hatt stor suksess med sin lokale produksjon av 3-klassen. Årlig produseres ca. 60.000 biler, hvorav ca. 40.000 for eksport, i hovedsak til det amerikanske markedet. Fabrikken som ligger utenfor Pretoria fikk nylig en amerikansk pris som den beste bilfabrikk i BMW-konsernet og som nr. 2 i verden etter Lexus i Japan.

Myndighetene satser sterkt på å bygge opp et internasjonalt kontaktnett for de mange hundre lokale leverandørene til bilindustrien. Kun gjennom et slikt nettverk mener de å være i stand til å sikre den videre vekst. Norske selskaper vil derfor finne stor interesse blant de lokale produsentene av deler og utstyr for å videreutvikle deres produktlinjer. Disse komponentleverandørene dekker et bredt spekter og mange har allerede et internasjonalt marked.

Norges Eksportråd har nær kontakt med flere av bilfabrikkene og næringsorganisasjonene i Sør-Afrika. Deres organisasjoner forbereder nå å sende en gruppe selskaper til de skandinaviske land i mai for å se nærmere på samarbeidsmuligheter.

Knut Ringstad,

eksportutsending ved Eksportrådets kontor i Johannesburg