Billig brøyting går foran sikre veier

  • Bygg

I en fersk rapport fra Statens havarikommisjon får Statens vegvesen skarp kritikk for å ha satt penger foran sikkerhet, skriver Aftenposten.

Førte til dødsulykker

Siden høsten 2006 har brøyting, strøing og salting av veiene vært på anbud.

Det har gitt dårligere sikkerhet for bilistene, ifølge rapporten, som tar utgangspunkt i tre dødsulykker i 2005 og 2006.

– Vi har ikke konkludert med at manglende strøing og brøyting var eneste årsak til disse ulykkene, men det bidro til at ulykkene skjedde, sier Martin Visnes, havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport, til avisa.

Han er ikke i tvil:

– Vi mener dagens måte å organisere anbud på vintervedlikehold av norske veier, ikke ivaretar sikkerheten på en optimal måte, sier Visnes.

Kun kroner

Vegvesenet velger nemlig alltid den billigste entreprenøren – uten å ta hensyn til sikkerhet og kvalitet på arbeidet.

– Når entreprenørene må gjøre jobben så billig som mulig, oppfordres de ikke til å oppfylle mer enn minimumskravene, sier Visnes.

Entreprenørene er såpass ivrige etter å få kontraktene, at de tar på seg ansvaret for lengre veistrekninger enn de faktisk er i stand til å brøyte og strø.

– Slik anbudssystemet fungerer i dag, får ikke entreprenørene betalt for hver gang de er ute og strør. I stedet får de fastpris. Dermed kan de teoretisk spare penger på ikke å brøyte, sier Visnes.