Microsoft-boss Bill Gates gjør grep for å spise seg inn på internettmarkedet. (Bilde: ROBERT SORBO)

Bill vil også surfe på nettbølgen

  • Meninger




Bakgrunnen er en frykt for at markedet løper fra Microsoft. Gates frykter at han ikke får surfe på bølgen av nye tjenester som stadig popper opp på nettet. I e-posten til sjefene som styrer Microsoft, som CNet News refererer til, skriver Gates at den nye bølgen av tjenester på nettet vil skape rystelser både i selskapet og i markedet for øvrig. Microsofts problem er at de ikke har fått hånd om de mange annonsekronene som de siste par årene har begynt å finne veien til nettselskapene.

Gates følger med sin e-post opp teknologiske sjef Ray Ozzies tidligere varsel om at Microsoft vil rammes knallhardt hvis de ikke lykkes med å henge seg på den nye bølgen.

Microsoft har aldri helt tent på internett. På midten av 1990-tallet var de langt fra de første som forsto hvilken revolusjon nettet ville være for PC-brukere verden over. De kom sent på banen med browseren Internet Explorer, men ved hjelp av sin markedsmakt klarte de likevel å bryte Netscape i kne. Så sluttet de å utvikle Internet Explorer videre, og browseren ble stående på stedet hvil i lang tid. Det har åpnet opp markedet for Mozilla, Opera og andre mindre selskaper. Å spise seg inn på Microsofts markedsdominans er imidlertid vanskelig. Vanskeligere vil det bli, for nå har Microsoft endelig fått hodet opp av sanden – en ny versjon av Explorer er ventet om kort tid.

Microsoft ser med bekymring på at flere mindre selskaper har skaffet seg et stort marked med webbaserte applikasjoner. Dette rammer Microsofts tyngre programmer som må lastes ned på hver enkelt PC.

Ray Ozzie nevner Google som Microsofts fremste konkurrent i dette markedet. «Vi skulle ha vært ledende på webløsninger (¿), og fulgt pionerarbeidet vi gjorde med Outlook Web Access», skriver Ozzie. «Vi visste at søk ville bli viktig, men Google har gjennom sitt fokus oppnådd en særdeles sterk posisjon», fortsetter han.

Et annet eksempel på dårlig utnyttelse av egne tjenester er IP-telefoni. Microsofts messengertjenester kunne tidlig tilby denne typen tjenester, men lot likevel Skype stikke av med markedet. Og selv om Microsoft med sitt Office har vært helt dominerende på dokumentfiltyper, har Adobe med sitt PDF-format vunnet krigen om dokumentstandarder på nett.

Microsoft kjenner historien altfor godt, fra den gang de var unge, fremadstormende utfordrere. For ti-femten år siden stjal de stadig nye markeder fra IBM, som framsto som bestefar sammenlignet med unge Gates og hans kumpaner. Nå er det Gates som har nådd neste generasjon. Google er i utfordrerposisjon, og kommer først med de nye ideene. Det er illustrerende at Google først skisserer planer om å gjøre verdens bøker tilgjengelig i sitt søk. Få uker etterpå lanserer Microsoft planer om å digitalisere det britiske nasjonalbiblioteket.

Her i Norge kan vi også se at Google lokker mange. Googles utviklingsavdeling som er under etablering i Trondheim frister mange unge utviklere – blant annet fra konkurrenten Yahoo. En av dem som snart begynner i Google i Trondheim forklarer sin interesse for å jobbe for søkegiganten ganske enkelt:

«Vel. Det er jo Google da.»

Og heri ligger konkurrentenes problem.