(Bilde: Illustrasjon: Simen Håkonsen)
(Bilde: ESA)
TRANSPORT: Transport og veitrafikk vil bli ett av de viktigste bruksområdene for Galileo-systemet. (Bilde: ESA-J.HUART, 2002)

Bilens sorte boks

Galileo

  • Det er enorme dimensjoner over Galileo – Europas nye satellittnavigasjonssystem. Det gjelder på alle plan.
  • Prislappen blir på rundt 25 milliarder kroner, men finansieringen er ikke endelig på plass. Det er uenighet blant konsesjonærene.
  • Galileo skulle etter en revidert plan vært i operativ drift fra 2011. Med den pågående krangelen blir det ganske sikkert ytterligere forsinkelser. Vi skriver trolig 2013 eller 2014 før systemet er klart.
  • Men når så skjer, vil ikke europeiske brukere lenger være prisgitt amerikanske militære myndigheter, som kontrollerer dagens GPS-system. Galileo vil også tilby større nøyaktighet enn GPS-systemet, særlig i tettbygde strøk.
  • Kombinert med moderne mobilkommunikasjon blir det et kraftig verktøy for overvåking og registrering i en rekke sammenhenger.

Samarbeid USA –Russland

  • Det russiske Glonass-systemet er sammenlignbart med amerikanernes GPS-system. Men etter Sovjetunionens fall har systemet vært dårlig vedlikeholdt, og har ikke alltid vært like tilgjengelig. Av i alt 19 satellitter er bare syv i drift.
  • Men nå vil Putin blåse liv i Glonass igjen. I løpet av året skal det sendes opp seks nye satellitter og investeres et beløp tilsvarende ca 2,5 milliarder kroner. For å dekke hele Russland kreves 18 satellitter, og for global dekning 24, det samme som i GPS-systemet.
  • Glonass kan bli en konkurrent til GPS. Foreløpig finnes kun mottakere for profesjonell bruk. Det er ventet at det også kommer mottakere for forbrukermarkedet neste år.
  • Selv om GPS og Glonass er konkurrerende systemer, pågår det nå diskusjoner mellom USA og Russland om å gjøre de to systemene kompatible.

Europas bilpark

EU stipulerer at det i 2010 vil være mer enn 670 millioner biler, 33 millioner busser og lastebiler, og 200 milloner lette nyttekjøretøyer i Europa.

Det ble en viss oppstandelse da folk plutselig ble klar over at de siste passeringene i bomringen faktisk ligger lagret i Autopass-brikken i bilen.

Det blir imidlertid for småplukk å regne i forhold til hva som blir mulig når det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo kommer i operativ drift – og for så vidt hva som delvis er mulig allerede i dag med GPS.

Den sorte boksen

EU har lenge arbeidet med prosjekter som tar sikte på innføring av såkalte sorte bokser hvor alle bilens bevegelser registreres.

Veronika, som ledes av Siemens, er et slikt prosjekt. Der registreres alle tenkelige bevegelser; fart, om man har bremset eller akselerert, og når og hvor mye brems og gasspedal er aktivert, om man svinger til høyre eller venstre. Dermed kan for eksempel etterforskning etter en ulykke bli betydelig enklere.

Boksen kan minne om ferdsskrivere i fly. Men til forskjell fra disse trenger man ikke lete opp boksen etterpå. Dataene er allerede overført til en kontrollsentral. Det er i alle fall teknisk mulig.

Exit fotobokser og bomstasjoner

Det er nå vedtatt gjennomsnittsmåling av bilenes hastighet ved hjelp av dagens fotobokser i Norge. Det skal blant skje ved at fotograferingen skjer uten at man merker det. Dette er også lite populært blant mange bilister.

Men med satellitt- og kommunikasjonsteknologi trenger man ikke lenger fotoboksene. Her åpner teknologien for kontinuerlig fartskontroll av alle bilister.

Registreringen gjelder ikke bare farten, men systemet vil også passe på hvilke veier du kjører til hvilke tidspunkt. Dermed blir bomstasjonene overflødige, og eventuell rushtidsavgift eller tidsrom for gratispassering kan legges inn i kontrollsentralen.

Flott for bilutleie og forsikring

Bilutleiefirmaer og forsikringsselskaper vil også kunne få store fordeler av teknologien. Bilutleieselskapet vet til enhver tid hvor bilene er, og de kan fakturere for eksakt kjørelengde, bompasseringer og eventuelle fartsbøter!

Det blir heller ikke lenger nødvendig å spesifisere 8000, 12000 eller 20000 kilometer ved bestilling av bilforsikringen. Premien blir helt individuelt tilpasset etter hvor langt du kjører, når på døgnet du kjører og hvor du kjører.

I samme kategori kommer også satellittbaserte parkeringssystemer hvor du blir registrert i en sentral database og belastet for nøyaktige avgifter. Ingen flere parkeringsbøter fordi du ikke passer tiden!

Viktig informasjon

For de som nylig har kjøpt seg Ferrari og liker å trå på gassen, er dette antakelig dårlige nyheter.

Men det er så absolutt også mange lyse sider ved de sorte boksene. De vil spare liv, de vil spare miljøet og de vil kunne gi verdifull informasjon underveis.

Med utstyret i bilen vil du automatisk bli varslet om veiarbeid eller ulykker på veistrekningen du kjører, og du vil få plottet inn alternative ruter på navigasjonsutstyrets skjerm.

Dersom ulykken skulle være ute og du blir innblandet i en alvorlig kollisjon, vil kollisjonssensorer øyeblikkelig aktivere nødmelding til nødvendige instanser som ambulanse og politi. Dette muliggjør maksimalt rask utrykning. Og ikke bare selve utrykningen. Det vil også være mulig å styre eventuelle trafikklys slik at utrykningskjøretøyene kommer fortere frem. Det kan redde liv.