Jaguar B99 er Bertones femte oppdrag for den britiske (indiske) bilprodusenten.
Jaguar B99 er Bertones femte oppdrag for den britiske (indiske) bilprodusenten.

Bertones Jaguar er elektrisk

Foreløpig er Jaguar B99 på konseptstadiet og ble vist fram første gang i Genève denne uka.

B-en står for Bertone og 99 står for alderen på det italienske designhuset.

425 kW samlet

Den hybride drivlinja er utviklet av Bertone Energy, Bertones nystiftede underbruk som forsker på fornybar energi.

Hybridsystemet består av to elmotorer à 150 kW på bakakslingen og en liten 1,4-liters forbrenningsmotor som leverer 125 kW til lading av batteriet.

Altså en hybrid med rekkeviddeforlenger som General Motors ville kalt det, eller like gjerne en seriehybrid.

Effekten er nøyaktig det samme som den ladbare hybriden Fisker Karma som skal settes i produksjon hos Valmet Automotive denne måneden.

Les også: Opel i hybrid-debatt med staten

– Elbiler er framtida vår

Fisker etter avgiftslette

10 mil på batteri

Bertone sier minimalt om kjemien eller andre tekniske detaljer om litiumionebatteriet, men hevder at det skal holde til 100 kilometer helelektrisk drift. Det må med andre ord være en relativ energirik pakke. Bertone beregner utslippet til 30 gram CO2 per kilometer, uten å oppgi etter hva slags kjøresyklus.

Bertone understreker i pressemeldinga at de langt fra er ukjente med elektrisk drift, og viser til at de i 1994 bygget Bertone Zer (zero emmission record) som var den første elbilen som klarte å kjøre raskere enn 300 kilometer i timen. To år tidligere bygde selskapet elbilen Blitz som med 260 kilo med blybatterier klarte 0–100 km/t på seks sekunder. Resten av bilen veide kun 390 kilo.

Og apropos toppfart og akselerasjon; Bertone hadde også med seg en racingversjon til Genève denne uka.

B99 GT er også en hybrid, men har fått to ekstra Lucchi elmotorer på framhjulene til en samlet effekt på vanvittige 725 kW.

Jaguar B99 GT

Femte Jag

Bertone er selvsagt også stolte over at er de eneste italienske bildesignerne som med B99 nå kan notere seg for fem forskjellige Jaguarer på cv-en.

De øvrige fire er: 1957 XK 150 (produsert i kun fire eksemplarer), 1966 Jaguar FT (konsept på S-type-plattformen), 1967 Jaguar Pirana (basert på E-type) og 1977 Jaguar Ascot.