SVs parlamentariske leder Bård Vegar Solhjell vil starte lyntogrevolusjonen. (Bilde: Scanpix)

Ber om nye milliarder til jernbanen

SV ber egen regjering sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen. I tillegg vil partiet øke toginvesteringene.

– Tidenes vedlikeholdsløft skal ikke gå ut over investeringer i nye dobbeltspor og raske togforbindelser. Vi skal fornye en nedslitt jernbane, øke kapasiteten, få togene i rute og starte lyntogrevolusjonen, sier SVs parlamentariske leder Bård Vegar Solhjell.

Senere i dag møter samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i Stortinget for å diskutere tiltak som kan bedre situasjonen for norske togreisende. Solhjell, som selv er pendler, mener det er på høy tid at vedlikeholdet prioriteres – allerede i revidert nasjonalbudsjett.

– Det er naturlig å vurdere dette i alle budsjetter, men man kan naturlig nok ikke forvente de helt store beløpene i revidert. De må komme over ordinære budsjetter, sier han til NTB.

Driftsstans

SV-nestlederen mener Jernbaneverkets tiårsplan bør gjennomføres i løpet seks år i stedet for ti.

– Dette vil gi 800 millioner ekstra hvert år til blant annet utskifting av gamle skinner, sviller, kjøreledninger og signalanlegg, sier Solhjell.

Den tidligere kunnskapsministeren medgir at vedlikeholdsløftet vil kunne få kortsiktige negative følger for passasjerene.

– Vi er villige til å godta perioder med driftsstans og redusert togtilbud for å få gjennomført et generasjonsskifte for toget, sier Solhjell.

I tillegg til 800 årlige millioner til forsering av ulike fornyelsesprosjekter, vil SV øke det forebyggende vedlikeholdet med 150 millioner, sette av 300 millioner ekstra til nye krysningsspor samt 100 millioner til brofornyelse.

– Totalt vil vi sette av 1,35 milliarder kroner hvert år de neste seks årene til et helt nødvendig vedlikeholdsløft. Det innebærer 70 prosent økning av innsatsen til fornying av jernbanen, sier Solhjell.

Nye tog

SV vil også sette av penger til 50 nye tog, på toppen av de 50 som allerede er under produksjon i Sveits.

– Vi vil også at NSB skal vurdere å bestille ytterligere 50 tog i perioden. Milliardinvesteringer til nye tog kommer i tillegg. Vi skal få togene i rute og gjenskape troen på jernbanen, sier Solhjell.

Han ber også om et høyere tempo i utbyggingen av dobbeltsporet mellom Oslo og Ski og nye dobbeltspor Larvik-Porsgrunn, Eidsvoll-Hamar og Bergen-Arna.

– Pendlerne har krav på å få vite når dobbeltsporene kommer. SVs ambisjon er at det aller meste av investeringer kommer det neste tiåret. Dobbeltsporet mellom Oslo og Ski skal fullføres i 2016, om det er teknisk mulig. Det vil være to-tre år før planen, sier han.

Solhjell regner med å få gjennomslag i regjeringen for hovedtrekkene i SVs plan. – Ap og Senterpartiet vil være enige om hvilken retning vi må gå. Dette er vårt utgangspunkt og hva vi mener må gjøres, sier han. (©NTB)