KAN FALLE: Statoils listepriser per 20. juni 2011 er 14,43 kroner literen for 95 blyfri og 13,40 for diesel. Men drivstoff kan bli billigere etter at IEA i går åpnet nødlagrene og sendte oljeprisen nedover. Effekten blir likevel midlertidig, siden det fortsatt er lavere oljeproduksjon enn etterspørsel. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Bensinprisen kan falle

  • Olje og gass

Du kan trolig forvente lavere priser ved bensinpumpen fremover.

Det mener analytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea Markets, etter at Det internasjonale energibyrået (IEA) i går gjorde det kjent at medlemmene deres åpner nødlagrene av olje. Oljeprisen stupte umiddelbart med 6 dollar fatet etter nyheten, koblet med nedjustering av USAs vekstprognoser.

– Så lenge råoljeprisen går ned må vi vente oss at det slår ut på oljeproduktene, sier Saltvedt til Teknisk Ukeblad. – Jeg var bekymret for et prispress på råoljen i sommersesongen, da prisen vanligvis øker kraftig. Den toppen dempes nå.

Blir midlertidig

To millioner fat per dag i 30 dager gjøres tilgjengelig for markedet fra IEAs medlemmer, blant annet Norge. Halvparten av dette kommer fra USAs strategiske lagre. Nyheten beroliger markedet noe, selv om det er små mengder som blir tilgjengelig i den store sammenhengen.

SONY DSC Thina Margrethe Saltvedt, Nordea Markets
To millioner fat per dag i 30 dager gjøres tilgjengelig for markedet fra IEAs medlemmer, blant annet Norge. Halvparten av dette kommer fra USAs strategiske lagre. Nyheten beroliger markedet noe, selv om det er små mengder som blir tilgjengelig i den store sammenhengen. ANALYTIKER: Thina Margrethe Saltvedt, Nordea Markets. Nordea

– Mangler to millioner fat om dagen at han var bekymret for at tilbudet av olje nå er lavere enn etterspørselen, som vokser spesielt mye i Asia. Og oljeetterspørselen øker vanligvis utover sommeren.

Dermed kan en eventuell priseffekt bli midlertidig, mener Saltvedt. Allerede i dag fredag har oljeprisen steget noe igjen, av frykt for at IEA bruker sine nødreserver før det er en reell krise.

– Dette blir en midlertidig effekt, dette er litt «føre var» fra IEA, sier Saltvedt. – Oljeraffineriene kommer snart ut av vedlikeholdssesongen, samtidig som Kina vil øke sitt behov for diesel på grunn av tørke som har gitt problemer med elproduksjonen. Japan har også behov for diesel til generatorer etter jordskjelvet og tsunamien. Med libysk produksjon ute på grunn av uro var man redd for en skikkelig skvis i markedet samtidig som global økonomi sliter og USA nedjusterer sine vekstprognoser.

Oljeregningen øker

Statoils listepriser per 20. juni er 14,43 kroner literen for 95 blyfri og 13,40 for diesel. Dette kan altså falle noe fremover, hvis oljeprisen fortsetter å falle som den gjorde i går, eller stabiliserer seg på et lavere nivå.

De 60 millioner fatene som nå gjøres tilgjengelig tilsvarer likevel mindre enn en dags globalt forbruk. Verden bruker rundt 88-90 millioner fat hver eneste dag, alt etter hvilke kilder man tror på. Det er komplisert å beregne oljestrømmene mellom land. Mange land har liten åpenhet om produksjons- og reservetall, bilaterale avtaler og størrelsen på oljelagrene.

Siden i fjor har oljeregningen for OECD-landene Oljeregningen øker kraftig , ifølge IEA. Det er en alvorlig brems på veksten. Det skal svært lite til av forstyrrelser i et stramt oljemarked før prisene øker enda mer og den skjøre verdensøkonomien havner i en ny krise, uttrykte IEA åpner nødlagrene .

– Nå prøver man å hindre prisen i å øke for mye nå mens økonomien trenger en dytt, sier Saltvedt.