En Caterpillar HP30 rivingssaks på 3,6 tonn med et utseende som et fryktinngydende rovdyr tar tok første jafs en av rampene mot Bispelokket. (Bilde: Anders Haakonsen)

Begynnelsen på slutten for Bispelokket

Bispelokket er en karakteristisk rundkjøring som har vært et landemerke i Bjørvika i 45 år. I motsetning til mange andre landemerker som fjernes, blir ikke dette dypt savnet. Rundkjøringen ligger så høyt over gateplan at de høyeste kjøretøyene går under den. Dermed har den fått en dominerende posisjon i havneområdet som mange mener den ikke burde hatt.

Bilister som pendler til og fra Oslo sentrum forbinder den også med uendelige køer. Før senketunnelen under Bjørvika ble åpnet i fjor høst, sto bilene i kø på og under rundkjøringen to ganger i døgnet.





Saks på 3,6 tonn

Grovt utstyr ble tatt i bruk da rivingen kom i gang. Gravemaskinen til AF Decom har en vekt på 30,5 tonn. For anledningen var den utstyrt med en Caterpillar MP30 rivingssaks. Den har en vekt på 3,6 tonn, en maksimal styrke på 4 100 kilonewton og et utseende som en krysning av en bjørn og en tyrannosaurus.

De som måtte håpe at dette utstyret fjerner det gamle betongmonstret i en fei, må tro om igjen. Begivenheten 4. november er innledningen til en lang og kronglete prosess. Nordenga bru som ble tatt i bruk i september, åpnet en ny forbindelse over sporene på Oslo S, men den har bare ett felt i hver retning. Det er for lite til å avvikle trafikken. Nylandsbrua som også går over sporene, skal derfor ha en funksjon også i framtida, men den skal føres ned på gateplan sør for sporene i stedet for å ende i Bispelokket slik den har gjort hittil.





Borte om et år

For at Nylandsbrua skal kunne føres ned til gateplan, må den sørligste delen av den rives. Men fordi brua er nødvendig for trafikkavviklingen, blir den delen av brua som skal rives, delt på langs og revet etappevis. Under denne prosessen vil det være bruk for deler av Bispelokket. Det blir derfor ikke helt borte før om et års tid. Når alle spor etter det er slettet, er 11 000 kbm betong kjørt bort.

Mens rivingen pågår, begynner arbeidet med Dronning Eufemias gate, byens framtidige paradegate. Den blir 750 meter lang og 43 meter bred, og skal ligge på en betongplate som står på 1 100 pæler. En slik konstruksjon blir ikke bygd i en håndvending. Først om tre år er hele gata klar til å ta imot trafikk. Beplantningen blir ferdig i juni 2015.