TU PÅ MOBILEN: Produktdirektør Christen Krogh viser hvor fort tu.no laster med nye Opera Mini. (Bilde: orv)

Banker Safari

Barcelona: Ennå er ikke Opera Mini sendt til Apples App Store, men det vil Opera gjøre snart. Vi fikk se en test mot iPhones innebygde Safari nettleser hos Opera på Mobile World Congress.

På to iPhone-er side om side som hver lastet New York Times banket Opera Mini Safari ned i støvlene. Riktignok var netthastigheten på messen ikke noe å rope hurra for og det tjener Mini på, men vi kunne åpne rundt ti lenker før Safari var ferdig med hovedsiden.

Fra 12 til 50 mill.

– Det er bare Mini vi kommer til å flytte over til iPhone. Opera Mobile kommer etter det vi forstår i konflikt med Apples retningslinjer om at ingen programmer får konkurrere med programvare som er forhåndsinstallert på telefonen, sier produktdirektør i Opera Christen Krogh.

– Opera Mini på iPhone er bare den siste utgaven på svært mange ulike terminaler. Og dette utvikler seg fort. Det er ikke lenge siden jeg skrøt av at vi hadde 12 millioner aktive brukere og nå er vi oppe i 50 millioner. Og det er bare brukere som har lastet ned programmet. I tillegg har vi et veldig stort antall brukere som får Opera gjennom sine operatører, men jeg har ikke lov til å gå ut med noe tall på hvor mange dette er, sier Krogh.

Nye utgaver

– Vi er nå ferdig med nye utgaver av begge mobilnettleserne våre. Opera Mini kommer i versjon 5 og Opera Mobile i versjon 10. Disse versjonene har fått det samme grensesnittet som vi har gjort mange forbedringer på. Det er ikke mer enn fire ulike programvareleverandører som konkurrer om dette markedet. Og da snakker jeg om nettlesere som kan lese alle slags nettsider. Vi er størst og vi fortsetter å øke raskt. Så langt er det ingen som slår oss på hastighet både på effektiv nedlastning og på visning av nettsiden, sier Krogh.

Sparer Petabyte

– Hvis vi ser på de femti millioner brukerne av Opera Mini den siste måneden, så har vi overført 320 TB med data til dem. Mini virker på den måten at vi henter nettsiden de ber om, og så reduserer vi størrelsen på den før vi sender den ut. Avhengig av nettsiden så betyr det en datareduksjon på mellom tre og ni ganger. Det betyr at brukerne den siste måneden har unngått å laste ned mye over en Petabyte med data. Det er mye spart både i overføringstid og i penger, sier Krogh.