B2C - ikke lenger en magisk formel

Italia ligger såvisst ikke på førsteplassen på de europeiste rankinglistene over B2C, men bør, ifølge en ny undersøkelse, komme på en overraskende fjerdeplass i 2008 med en anslått omsetning på 6,5 mrd. euro. I 2003 ble det registrert en vekst på 55 prosent sammenlignet med 2002. Ifølge Observatoriet ved det Polytekniske Universitetet i Milano er det på mellomlang sikt primært tre faktorer som kan føre til stor vekst i salgsvolumene: De italienske online-aktørenes evne til å angripe utenlandske markeder som i dag kun i liten grad berøres. Den organiserte stordistribusjonens vilje og evne til å iverksette strategier for handel online som reelt sett er i synergi med de tradisjonelle kanalene. Evnen til å utforme forretningsmodeller av interesse for den nye typen mikroforetak som begynner å bli utbredt også innen italiensk e-handel.

Varierer fra sektor til sektor

IT og elektronikk er to meget interessante sektorer, både kvantitativt og med tanke på de fenomener som er under utvikling. I dag kjennetegnes disse sektorene ved fire hovedtyper selskaper: 1: Dot.com-selskapene hvorav enkelte har lang fartstid og betydelige omsetningstall, mens langt de fleste har mer beskjedne resultater og er frukten av den tidligere nevnte utviklingen i retning av mikroforetak. 2: Den spesialiserte stordistribusjonen som, dog med noen få unntak, ennå ikke har trådt inn på arenaen for fullt. 3: Små, tradisjonelle forhandlere på lokale markeder som har vokst vesentlig i antall de siste årene og 4: Produsenter, som (med unntak av Dell) uansett synes å satse lite på direkte salg.

Også online fremstår turistnæringen som særlig sammensatt: Ved siden av dot.com-reisebyråene som tilbyr ulike pakkeløsninger med reiser, fly og hotell, ser man en betydelig utvikling av portaler med fokus på hoteller og lavkost flyselskaper. Når det derimot gjelder de tradisjonelle reisebyråene, er det fremdeles kun få store nettverk som på en aggressiv måte satser på web-kanalen. Langt flere er de nye byråene som kun satser online, men disse har hittil hatt marginale resultater.

Stordistribusjon

Dagligvarehandelen online kjennetegnes først og fremst ved noen få selskaper konsentrert rundt Milano-området (med noen få unntak i Bologna, Roma og Napoli) som i større eller mindre grad er tilknyttet stordistribusjonen. Derimot er dot.com-selskapene som ble startet i perioden 1999-2000 stort sett forsvunnet. Diverse aktører innen stordistribusjonen glimrer fremdeles med sitt fravær på nettet. De som har trådt inn på dette markedet, befinner seg fremdeles i en eksperimenteringsfase.

Betyr dette så at startvanskene i Italia er overvunnet og at e-handelen nå med sikkerhet vil ta av? Det er naturligvis altfor tidlig å trekke en slik konklusjon. Det man imidlertid kan si er at den opprinnelige motstanden kanskje er mindre uovervinnelig og at den uansett ikke er så mye knyttet til konsumententenes mentalitet som til behovet for en tilpassing av hele sektoren. Tatt i betraktning at dette er problemer Norge allerede delvis har løst, burde man kunne være i stand til avdekke de muligheter som et land med nær 60 mill. innbyggere har å by på. Den norske erfaringen vil kunne tilføre italienske bedrifter verdifulle tips innen e-handel .