Flere av de svenske hurtigtogene kjøres på strekker med råtne sviller og løse bolter. Illustrasjonsbilde. (Bilde: Göran Fält / Banverket)

SVENSK JERNBANE

Avslørte ny «skandal» på svensk jernbane

Råtne sviller og løse bolter.

Forrige uke skrev Teknisk Ukeblad at over 120 mil med jernbaneskinner langs den svenske jernbanen holder på å sprekke opp.

Nå viser det seg at det ikke bare er skinnene langs den svenske jernbanene som skaper problemer. Også svillene er i ferd med å råtne opp, skriver svt.se.

Kan gi avsporing

På Sveriges mest trafikkerte strekning, ved Kalsberg stasjon nord for Stockholm, holder tresvillene på å råtne.

Mange av de er så dårlige at boltene som holder dem på plass har løsnet helt, skriver avisen.

– Denne svillen er helt råtten. Det finnes absolutt ingen kraft i den. Og når svillene ikke holder skinnene på plass er det stor fare for avsporing, sier sporsveiser Björn Weidlertz til stv.se når han undersøker sporene.

På dette sporet kjører både hurtigtog, regionaltog og godstog til vanlig.

Weidlertz forteller at sporet på et langt strekke nord for Stockholm ser likt ut, med både råtne sviller og løse bolter.

Les også: Nå går hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm

Gir sporutvidelse

At svillene er essensielle for å holde skinnene på plass, bekreftes av sjefsngeniør Morten Tanggaard i Jernbaneverket.

– Hensikten med svillene er som det øvrige overbygningsmaterielle å holde sporet i rett posisjon til en hver tid. Om svillene over tid råtner vil  befestigelsen bli svakere og vi kan få sporutvidelser, sier han.

Tangaard forteller at et utvidet spor kan gi ubehagelige reiser for passasjerene.

– Og i verste fall kan det føre til avsporing, sier han.

London pusses opp: London pusses opp: Se de enorme infrastrukturprosjektene

Fortløpende målinger

Når det legges nytt jernbanespor i Norge i dag brukes det utelukkende betongsviller.

Tanggaard forteller at 16 prosent av dagens jernbanesviller i Norge fremdeles består av tre.

– Vi har et omfattende utskiftingsprogram og jobber med å få skiftet ut tresvillene. Det er fremdeles noe tre igjen på Nordlandsbanen og Rørosbanen, men disse kontrolleres nøye, sier han.

Og forklarer at det to ganger hvert år kjøres omfattende målevogner over hele det norske jernbanenettet.

– Når det gjelder tresviller og befestigelse er det først og fremst sporvidden vi måler. Endringer i sporvidden over tid indikerer at svillene må skiftes ut, sier han.

Oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

Avviser fare

Avdelingssjef Morgan Rehn i Svenske Trafikverket bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at det finnes råtne sviller langs den svenske jernbanen, men han sier etaten har kontroll på problemet.

– Det finnes råtne sviller langs jernbanen som trengs å skiftes ut, det er noe vi jobber med fortløpende, sier han.

Men ifølge Rehn er problemet langt mindre enn det som skisseres i svt.

– Vi gjennomførte en kontroll i mars, den ha ikke noen sikkerhetsanmerkninger på sporet. Det betyr at sporet ikke utgjør noen fare for sikkerheten selv om noen sviller har råtnet, sier han.

Og forteller at Trafikverket på strekket nord for Stockholm planlegger å skifte ut 244 råtne sviller i tiden fremover.