Aventi Technology har gitt det laveste anbudet på levering og montering av utstyr for styring, regulering og overvåkning i begge løpene i Eidsvolltunnelen. (Bilde: Anders Haakonsen))

Aventi lavest i Eidsvolltunnelen

Det nest laveste anbudet er gitt av Land Elektriske fra Dokka. Det er på 20,774 mill. Siemens fra Oslo ligger like bak med 20,851 mill. Ytterligere to elektroentreprenører ga pris - Trafsys fra Bergen (22,378 mill.) og Teksal Hineco fra Sandnes (27,536 mill.). Prisnivået er omtrent som byggherren hadde ventet.

Oppdraget omfatter blant annet levering og montering av utstyr for videovoervåkning og hendelsesdektektering, innvendig belyste fartskilt og mekanisk varaiable skilt.

Den 1,2 km lange Eidsvolltunnelen får et nytt løp i forbindelse med at den utvides fra to til fire felt. Utstyret skal monteres i det nye løpet innen utgangen av mars neste år. Deretter stenges det gamle løpet for oppgradering. Den som får kontrakten, skal fjerne SRO-utstyr i det gamle løpet og erstatte det med nytt utstyr.

Eidsvolltunnelen inngår i den 18,5 km lange E 6-strekningen Dal-Minnesund som skal være ferdig utvidet til fire felt 1. oktober neste år.