HOLDER ORDEN: driftsdirektør Geir Nilsson i Telenor Cinclus skal etter hvert holde orden på strømdata fra flere millioner strømabonnenter. (Bilde: Telenor Cinclus)

Automatisk orden på to millioner strømbrukere

  • energi

Telenor Cinclus startet arbeidet med å bygge en av Nordens mest effektive driftsmiljøer i september i fjor.

Nå står organisasjonen klar til å drifte løsninger for automatisk måleravlesning for nordiske energiselskaper.

Det innebærer at Telenor Cinclus helt automatisk vil hente informasjon om strømforbruket til husstander i Norden 24 timer i døgnet 365 dager i året.





Effektiviserer driften

– Automatisk måleravlesning er et hett samtaletema i energibransjen fordi det gjør avlesning og innhenting av strømmåledata langt enklere, men også fordi det effektiviserer driften til energiselskapene, sier driftsdirektør Geir Nilsson i Telenor Cinclus.

- Vi er glad for at vi har klart å bygge en så effektiv driftsorganisasjon. Det vil gi energiselskaper riktige måleverdier hyppigere, men også mer effektivt enn tidligere, til en konkurransedyktig pris, sier Nilsson.

I første omgang skal denne organisasjonen rulle ut og drifte løsningene for automatisk måleravlesning for nettselskapene Skagerak Energi i Norge og E.ON i Sverige, omlag 300.000.

Gammelt senter

Markedsanalytikere anslår at 60 prosent av nordiske husstander vil bli lest av automatisk innen 2010.

- Vår ambisjon er å ta 30 prosent av dette markedet. Det betyr at vi om fire år skal ha kapasitet til å drifte minst 2,3 millioner kommunikasjonsenheter, sier Nilsson.

Senteret er basert på Telenors 24 år gamle tekniske senter på Fåberg og har i dag 18 personer med høy driftskompetanse.

– I øpet av de neste to til tre årene regner vi med å være rundt 30 personer, sier Nilsson.