(Bilde: AUDI)

Audi letter på seg

  • Industri

Audi-direktøren deltok på konferansen Lettmetall2006 i Oslo 17.februar.

Han var klar på at tiden for de overdimensjonerte bildelene var forbi.

– En årsak er CO 2-avgiftene som stadig flere land innfører. En annen viktig faktor er samfunnets aksept. Vi ser at mange steder er de store tunge bilene i ferd med å bli upopulære.

Hard konkurranse

Aluminium og magnesium har lav vekt i forhold til stål og jern - en klar fordel i biler med tanke på miljøkrav og CO 2-utslipp.

– Lettmetaller er dyrere enn stål og må derfor være mer effektiv. Konkurransen mellom de ulike metallene har blitt hardere. Det gjelder hver eneste del av bilen. Derfor er det viktig at teknologimiljøene, leverandørene og bilindustrien har en god dialog. Vi må jobbe med potensialet, sa Christlein.

Stykkstøpeindustrien innen lettmetall slet lenge med å møte de strenge kravene for anvendelser i bil. For å øke bruken av lettmetaller som aluminium og magnesium i bilindustrien, har EU etablert forskningsprosjekt ”Nadia” som skal videreutvikle stykkstøpeteknologien. Norske støpeeksperter ved Sintef er sentrale i prosjektet.