Atlantis nærmer seg utskytingsrampen ved Kennedy Space Center 2. august i et nærmest mytisk tåketeppe. (Bilde: NASA/KSC)
Slik tenker Boeings ingeniørerseg neste generasjon romferge, den som enda mer økonomisk og enda sikrere skal bidra til kommende vedlikehold og utvidelser av ISS. (Bilde: Boeing)
Romfergen Atlantis gjøres klar for oppskyting fra Florida i slutten av august. (Bilde: NASA/KSC)
Romferga Discovery landet mandag 17. juli etter en vellykket ferd til romstasjonen ISS. (Bilde: NASA)
Discovery har her unnagjort syv sekunder av sin 12 dager lange romferd, som startet 4. juli 2006. (Bilde: NASA)
Været var perfekt da Discovery ble skutt opp 4. juli. (Bilde: NASA)
På USAs uavhengigehtsdag 4. juli lyktes det for NASA å få romferga opp kl. 20.37.55 norsk tid. (Bilde: NASA)

Atlantis klar for ISS

  • naturvitenskap

Boeing inntar en sentral rolle og vil utvikle neste generasjon romferger.

Boeing har betydelige kontrakter for levering av vitalt utstyr for den videre utbygging av Den internasjonale romstasjonen ISS.

Boeing måtte imidlertid legge alt på is etter fergeulykken med Columbia i februar 2003.

Utbygging

Når romfergen Atlantris skytes opp i løpet av oppskytingsvinduet som starter 27. august, skal den blant annet levere levere to støttestag som styrker ISS, og to kraftproduserende, dataroterte solcelleanlegg (som snur seg etter solen). Dette blir den første leveransen av utstyr for videre utbygging av ISS siden november 2002.

– Boeing er ansvarlig for alle slike støttestag og mekanisk utstyr om bord, sier Joy Bryant, Boeing vice president og konsernets ISS programansvarlige.

Forbereder

Romfergen Atlantis og mannskapet er i full gang med forberedelser til neste tur ut til Den internasjonale romstasjonen.

Endelig dato for oppskyting er ennå ikke fastsatt. NASA legger imidlertid opp til at Atlantis skal rekke enda en tur i år, og da i desember.

Romferga Discovery gjennomførte i juli i år en vellykket tur til ISS med nødvendige forsyninger og forskningsmateriale, men ikke utstyr for utbygging av stasjonen.

STS-115

Mannskapet på den neste ekspedisjonen som har fått navn og nummer STS-115, består av ekspedisjonssjef (Commander) Brent W. Jett Jr., pilot Christopher J. Ferguson og "Mission Specialists" Heidemarie M. Stefanyshyn-Piper, Joseph R. Tanner, Daniel C. Burbank og Steven G. MacLean. Sistnevnte representerer Canadian Space Agency.

Atlantis-ferden skal etter plalen ta 11 dager. Viktigste oppgave blir å installere det integrerte stag/arm-systemet P3/P4.

12.000 kilo

- Elementet vi leverer med Atlantis er en 12 tonn tung seksjon som bygges sammen med en bærekonstruksjon på i alt elleve segmenter og som vil komme opp i 100 meters lengde. Konstruksjonen skal bære utstyr for kraftproduksjon, dataovervåking og temperaturkontroll for utpostens elektronikk. Fergen som skal opp i desember tar med seg neste seksjon.

500 tonn

Når ISS er ferdig i 2010 vil den romme like mye som et hus med fem soverom, veie 500 000 kilo og være like lang som en fotballbane.

Illustrasjonen viser hvordan Boeing ser for seg en framtidig versjon av en romferge rett før dokking med ISS.