VAKKERT: Ifølge juryen bør veien mellom Bulandet og Værlandet være et forbilde for andre som skal planlegge og bygge bygdeveier. (Bilde: Berit Hartveit)
HEDRET: Strekningen langs riksveg 161 fra Middelthunsgate til Frogner plass i Oslo har fått juryens hedrende omtale i år. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)
Vakre vegers pris for 2006: Bulandet - Værlandet, Fylkesveg 365, Askvoll. (Bilde: Berit Hartveit)

Årets vakreste vei

  • Motor

Statens vegvesen har bestemt at denne veien, som ligger i Askvoll kommune i Sogn og Fjordane, er en av de vakreste i Norge.

Den 6,7 kilometer lange strekningen binder de to grendene Bulandet og Værlandet sammen ved hjelp av seks broer.

God planlegging

Dette øylandskapet er allerede den vestligste bosetningen i Norge, og kan nå også skryte av en prestisjetung veipris.

- I et naket og sårbart landskap har man med faglig forankring, estetisk sans og respekt for omgivelsene bygd en vei som er et vakkert møte mellom det menneskeskapte og den storslåtte naturen, heter det i juryens grunngivelse.

De sier videre at veien er preget av det enkle og rene, både i utforming av buene, materialbruk og veiens sideterreng.

- Å kjøre på denne veien er en opplevelse. Samspillet mellom veiens linjeføring og naturen vitner om evne til å forstå både landskaps- og veiplanlegging, sier juryleder Anne Ogner fra Tekna.

Naturlige former

Veien mellom Bulandet og Værlandet var ferdigstilt i 2003, etter en byggeperiode på to år og kostnader nærmere 200 millioner kroner.

Deler av veien er bygd som enfelts vei med møteplasser. Veiens linjeføring er godt tilpasset det småkuperte landskapet, og veiskjæringene er mykt avrundet, akkurat som de naturlige formasjonene i terrenget.

Løsmasser fra myrene ble tatt vare på, og er lagt tilbake på veifyllingene for å beholde den naturlige floraen.

986 meter bro

Strekningen bindes sammen av seks broer med total lengde på 986 meter.

Både krysningspunkt, inndeling i spenn, plassering og utforming av søyler og landkar er vektlagt i planfasen.

Broene er bygget med stålkasser eller stålbjelker i spennene, landkar i betong og brukdekke av betong. De er også malt i en blågrå farge for å gli naturlig inn i omgivelsene.

Hederlig omtale

Juryen gir i tillegg hederlig omtalte til den 700 meter lange strekningen fra Middelthuns gate til Frogner plass på riksvei 161, Kirkeveien i Oslo.

Her sier juryen at gaten formidler overgangen mellom Frognerparken og byen på en så vakker måte at det nærmest ser ut som om parken og veien er ett.

- Dette er en gate med mye trafikk og mange funksjoner. Her har de tatt tak i utfordringene, og lagt til rette både for biltrafikk, trikk, syklister og fotgjengere - og samtidig klart å gi gaten en enkel og god utforming, heter det i juryens grunngivning.

Hva synes du, er du enig?