FLOTT: Farstad Shippings nye stolthet ¿ Far Sapphire. (Bilde: Farstad Shipping)
HEKTISK: Aktiviteten hos Aker Yards i Tomrefjorden er hektisk. Snart er det nye ankerhåndteringsfartøyet til Farstad Shipping, Far Sapphire, ferdig. (Bilde: Truls Tunmo)
PLOGING: Far Sapphire skal brukes til å operere ploging for undervannsledninger på havbunnen. (Bilde: Truls Tunmo)
STORE DIMENSJONER: Kjettinger som brukes på Far Sapphire. (Bilde: Truls Tunmo)

Ankerhåndterer for store dyp

  • Olje og gass

Far Sapphire

Lengde: 93 meter

Bredde: 22 meter

Fire hovedmotorer – 4000 kW pr. motor

To hjelpemotorer – 2100 kW pr. motor

Maks hastighet: 17 knots

Tonnasje: 6000 GT

Mannskap: 60

Slepekraft diesel elektrisk: 150 tonn

Slepekraft direkte: 270 tonn

DNV-klasse: 1A1, Tug, Supply Vessel, Ice C, E0, SF, DYNPOS AUTR, Clean Design, COMF-V (3), TMON, BIS, DK (+), HL, Naut OSV. (A)

Kan ta 300 m 3 baseolje

Kan ta 1400 m 3 marin dieselolje (drivstoffolje)

Har lagertanker for mud, brine, etc.

Dekkareal: 800 m 2

Skroget er bygd ved Aker Yards i Braila, Romania

Kranene er bygd av Abas på Aukra

Tre vinsjer med trekkraft på henholdsvis 500, 450 og 350 tonn skal gjøre grovarbeidet på båten som er bygd ved Aker Yards Langsten, og har en prislapp på knapt 500 millioner kroner.

Rolls-Royce

Hovedarbeidsoppgavene til Far Sapphire er ankerhåndtering på dypt vann, ROV-support og lettere konstruksjonsarbeid på store vanndyp.

Båten har Rolls-Royce design UT732CD (clean design). Hovedmotorer og framdriftsanlegg, fjernstyring og automasjon er fra Rolls-Royce. Det er også alt vinsjutstyr og det meste av utstyret på dekk.

Alle tanker mot skrog og hud er ballasttanker eller vanntanker. Fartøyet er utstyrt med to stabilisatortanker, en akterut under dekksnivå, og en fra Dekk C og oppover.

Kongsberg Maritime har levert DP-systemet DP-2 (dynamisk posisjonering).





Hybrid

Hovedpropellene (hybridmaskinene) kan kjøres rent dieselmekanisk eller som et dieselelektrisk maskineri – eller i kombinasjon.

– Dette gjør båten drivstofføkonomisk ved alle effektuttak, sier prosjektleder i Farstad Shipping, Torstein Davik.

Clean design-motorene har katalysator som fjerner 95 prosent av No x-utslippene. Tradisjonelt bygde sammenlignbare båter bruker 25 tonn olje i døgnet ved ankerhåndtering.

– Vi har håp om å komme ned på halvparten av dette forbruket, og da har vi også halvert CO 2-utslippene, sier prosjektsjef Børge Nakken i Farstad Shipping.

– Er det inngått kontrakter for bruk av båten?

– Vi har ikke inngått noen kontrakter foreløpig. Dersom det ikke er gjort når den er ferdig, går den ut på spotmarkedet, sier Børge Nakken.