Animerer Kursk-heving

  • ikt

Horten-firmaet AGS brukte bare ti dager på å lage en animering av prosessen for å heve ubåten Kursk. For å løse modelleringen av den komplekse overflaten til ubåten, ble det nødvendig å bruke den nye Inventor 4 fra Autodesk. Siden den endelige versjonen ikke forelå da AGS fikk oppdraget, måtte de bruke en betaversjon. – Med Inventor 3 hadde vi ikke kunne løst oppgaven, sier administrerende direktør Tore Børnick hos AGS.

Det var norske Haliburton som tok kontakt med AGS på vegne av Kursk-stiftelsen for å få gjort modelleringen og animeringen av hevingsoperasjonen, forteller salgssjef Birgit Pettersen. Da hadde AGS allerede vært i kontakt med Haliburton for å presentere DAK-verktøyet Inventor.

600 millioner

Bergingen skal gjøres av Haliburton og de nederlandske firmaene Herema og Smit International, samt det russiske statlige firmaet Rubin, hvis Kursk-stiftelsen får samlet penger til bergingen. Operasjonen er beregnet å koste mer enn 600 millioner kroner. Stiftelsen ber nå det internasjonale samfunnet om støtte for å få en vellykket bergingsoperasjon.

Da AGS sa ja takk til jobben, satte de på sin mest erfarne 3D-konstruktør i gang med assistanse fra en annen AGS-medarbeider. Basert på vanlige papirkopier fra russerne via Haliburton fikk de laget en 3D-modell av ubåten. Senere fikk de også tilsendt AutoCAD-tegninger som de brukte til å korrigere den modellen de hadde laget.

Til animeringen brukte AGS-medarbeierne visualiseringsprogrammet 3D Studio, også det et Autodesk-produkt. – Vi er litt stolte over at vi greidde dette på så kort tid, sier Børnick. Han ser på prosjektet som en god PR for firmaet og Autodesk-produktene.

Kompleks form

– Den store utfordringen var den komplekse formen til ubåten. Det hadde ikke vært mulig å modellere ubåten uten de avanserte modelleringsfunksjonene som finnes i Inventor 4, sier han.

Kursk ligger på vel 100 meters dyp og veier rundt 18.000 tonn. Siden verdens største sjøkran Thialf “bare” greier å løfte 16.000 tonn, må baugen kappes vekk. Ved hevingen er det viktig å ta hensyn til reaktorsonen og området der det oppbevares ammunisjon. I alt er det beregnet å løfte ubåten via 18 festebøyler. Noen av disse finnes allerede på båten.

Der det skal monteres ekstra festeører for løftekablene, blir det skjært ut åpninger i det ytre ubåtskallet og laget fester som monteres mellom to spanter. Via DAK-modellen er det gjort beregninger for påkjenningen i spantene.

Under hevingsoperasjonen blir ubåten heist opp til overflaten der den blir plassert under en lekter med to pongtonger som ligger på hver side av ubåten. Hele ekvipasjen går så til Murmansk og inn i en dokk.