FORLENGES: Utsrustningskaia ved Brattvaag Verft skal utvides over den gamle slippen, slik at to ferjer kan legges etter hverandre.
46 ÅR PÅ POST: Direktør Sigbjørn Akselvoll ved Aker Langsten Verft kan se tilbake på et solid livsverk når han går av med pensjon. (Bilde: Anders Steensen)

Aker Brattvaag i medvind

  • produksjon

Selskapene i Aker Brattvåg-gruppen

  • Brattvaag Skipsverft i Haram
  • Søviknes Verft i Haram
  • Aker Langsten i Romsdal
  • Aker Aukra i Romsdal
  • Aker Promar i Brasil
  • Aker Tulcea i Romania
  • Haram Elektro
  • Aker Yards Project i Ålesund
  • ABAS Crane i Molde
  • Midsund Bruk på Otterøya utenfor Molde
  • Brattvaag Offshore i Haram

Brattvåg: De er en del av Aker Yards, en internasjonal skipsbyggingsgruppe som har spesialisert seg på sofistikerte fartø y. Aker Yards er en av verdens fem største verftsgrupper.

Hovedkontoret til Aker Brattvaag ligger i Brattvåg i Haram, 30 minutter med bil fra Ålesund sentrum. Selskapet består av flere enheter. Utviklingen av verftene kan stå som et eksempel på virketrangen hos møringene. Etter hvert som virksomheten har blitt mer internasjonal, har eieren slått sammen verftene under en felles ledelse. Dette har dannet en av de sterkeste skipsbyggingsenhetene i Europa for offshore- og spesialskip.





Styrket posisjonen

Aker Brattvaag står for en betydelig produksjon av forsyningsskip og spesialfartøyer. Verftene har styrket sin posisjon etter at de kom inn under en felles Aker Yards -paraply. De har i dag god kapasitetsutnyttelse ut 2006, og har allerede sikret noen ordre for 2007.

Daglig leder Oddbjørn Hjelle ved Brattvaag Skipsverft understreker at verftene skal opprettholder sine særegenheter. – Vi har stor fordel av synergier med de øvrige verftene i Aker Yards. Det gjelder markedsbearbeiding, innkjøp, teknologi og fabrikasjonsmetoder. Vi har et særlig godt samarbeid med verftene i Finland, forteller han.

Totalt har grupperingen 44 skip i ordre med en pris på over åtte milliarder kroner. Det er ulike typer forsyningsskip, kjemikalietankere, containerskip, gassferger og andre spesialfartøy. Blant annet fire forsyningsfartøyer for offshoreflåten som skal bygges for å gå i is. Disse skal brukes på Sakhalin-feltene utenfor Russland.

En stor ordre er fem nye gassferjer for Fjord 1. Disse skal trafikkere sambandene Mortavika–Arsvågen og Halhjem–Sandvikvåg på Kyststamvegen E-39. Ferjene skal bygges ved Søviknes Verft, Brattvaag Skipsverft og ved Aker Aukra. Den første ferja skal leveres 15. august 2006, mens den siste skal være levert innen årsskiftet 2006/2007. Fra og med 1. januar 2007 skal alle ferjene være i drift.





Bygd for fremtiden

Tomrefjord: Et av verftene som nærmest har gått uberørt gjennom verftskrisen er Aker Langsten. De har vært konkurransedyktige ved bygging av spesialfartøyer som krever stor kunnskap å utruste. Siden verftet ligger langt fra allfarvei, er det beundringsverdig hvordan de har klart å bygge opp en god ordreserve gjennom å være konkurransedyktige. Sigbjørn Akselvoll har vært sentral i å utvikle verftet fra å være en liten fiskebåtbygger til å bli et moderne kompetansebasert spesialverft. Han ble ansatt ved Aker Langsten så tidlig som 1. august 1959.

– Vi har bygd bedriften for fremtiden. Vi har konsentrert oss om å følge utviklingen i markedet. Et mål er at vi skal være annerledes enn våre konkurrenter, forteller Akselvoll. – Produkter og kvalitet har solgt seg selv. Det har vært det beste salgsapparatet.

Akselvoll legger vekt på et godt samarbeid med konsulenter og skipsmeglere. – Vi har skapt produkter som er utradisjonelle sammen med meglere, konsulenter og rederier. Vi har levert fiskebåter til Vietnam, India og reketrålere til Canada (is-klasse).

Noe av de mest spesielle fartøyene er forskningsfartøyet Marjatta for Forsvarets Forskningsinstitutt, og seismikkfartøyene for PGS. Alle er såkalte Ramform-fartøyer med en skrogform som et strykejern. Kystvaktskipet Svalbard er også bygget ved Aker Langsten.





Sikker arbeidsplass

– Variasjonen i fartøyer gir en interessant arbeidsplass. Det er mye opp til en selv hvordan skipsbygging drives. Det hele er en kontinuerlig omstilling. Vi har lykkes og har gjennom årene kun opplevd to korte perioder med permisjoner. Folk oppfatter Aker Langsten som en sikker arbeidsplass med gode eiere, understreker veteranen.

Verftet baserer seg på å leie inn folk i perioder. I tillegg kommer en rekke spesialister som skal installere og teste utstyr om bord i fartøyene. For å huse alle disse disponerer verftet en brakkerigg med plass for 200 personer.





Røkke sentral

Kjell Inge Røkke kom inn i verftet i 1991. Med hans hjelp er bedriften bygget ut jevnt og trutt. Kraner ble kjøpt brukt fra Horten Verfts konkursbo og B&W i København. En flytedokk ble anskaffet fra Trondhjems Mekaniske da det ble lagt ned. En byggehall ble kjøpt inn fra Skottland i 1973. En ny sjøhall ble ferdigbygget i 2003.

Det mest fremtredende som er kjøpt inn nytt, er et avansert automatisk lager. Her er det full kontroll med inn og uttak av varer og verktøy. – Eierene har har vært nøysomme og lagt inntjeningen tilbake i bedriften. Det har sikret arbeidsplassene. Vi er godt posisjonert for fremtiden, sier en optimistisk Akselvoll.