Tversnitt av den planlagte Follobanen. (Bilde: Illustrasjon: Jernbaneverket)

FOLLOBANEN

AF-gruppen eneste rene norske tilbyder på Follobanen

Follobaneprosjektet

  • Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.
  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski, med landets hittil lengste jernbanetunnel på 20 km.
  • Første norske jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp.
  • Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon.
  • Follobanen gir mulighet for halvert reisetiden Oslo-Ski og økt kapasitet til og fra Oslo S.
  • Den blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo og kan kombineres med fremtidig høyhastighetsbane til kontinentet.

Kilde: Jernbaneverket.

I overkant av 30 selskaper eller sammenslutninger fra hele Europa, og Asia, har ønsket å levere inn tilbud til Follobaneutbyggingen. Ti ulike parter har blitt prekvalifisert til prosjektet.

God respons

Follobanen skal utgjøre innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo. Og mest mulig av arbeidet med dobbeltsporet skal lyses ut i markedet.

Tunnelarbeidet i prosjektet er delt inn i to store kontrakter. En for boring av tunnelen med fire tunnelboremaskiner (TBM) og en for konvensjonell driving. På hver av kontraktene har seks selskaper eller arbeidsfelleskap blitt prekvalifisert.

Anskaffelsesleder Jan Vormeland i Jernbaneverket sier de er svært fornøyde med responsen på kontraktene.

– Vi har hatt veldig god respons både fra nasjonale og internasjonale selskaper. Prekvalifiseringen viser at det både er kapasitet, kompetanse og interesse for prosjektet, sier han.

Les også: Norsk-sveitsisk konstellasjon danket ut selskaper fra hele Europa

Samarbeid på tvers av land

Flesteparten av selskapene som er prekvalifisert har levert inn forslag om arbeidsfelleskap. Felleskapene går på tvers av land, og til dels kontinenter.

På kontrakten for boring av tunnel er det kun arbeidsfelleskap som er prekvalifisert. På kontrakten for konvensjonell driving er det derimot tre enkelselskaper som får levere tilbud.

Vormeland sier alle de prekvalifiserte partene er gode alternativer.

– Det som avgjør det endelige valget blir en kombinasjon av løsningene de presenterer, sikkerheten de kan levere og relevant kompetanse, særlig i forhold til norske forhold, og utfordringene som gjelder bergforholdene i tunnelen, sier han.

Det eneste norske selskapet som er prekvalifisert for prosjektet alene er AF-gruppen, som ønsker å jobbe med konvensjonell driving.

Vormeland har tro på at AF-gruppen kan være en god kandidat.

– Om ikke hadde de ikke vært på listen over prekvalifiserte selskaper. Vi har vært i en situasjon hvor vi har plukket blant utrolig dyktige og kompetente selskaper, og her har vi plukket ut de beste, sier han.

Tilbud på nyåret

Når fristen for innsendelse av tilbud vil være, er ikke bestemt ennå.

– I første omgang har de fått en frist for å svare på om de fremdeles er interessert. Så kommer vi til å sende ut forespørsel på nyåret, sier Vormeland.

Les også:

Tror på ny vår for tunnelboring

Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Disse selskapene er prekvalifisert:

Seks parter/selskaper er tilbudt å by på totalkontrakt for tunnelarbeid som skal utføres med TBM:

  • Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella (Spania – Italia)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Gülermark – Samsung – Pizzarotti (Tyrkia – Korea – Italia)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragodos (Norge – Tyskland – Spania)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene NCC Construction, Vinci Construction Grands Projects, og Wayss & Freytag Ingenieurbau (Norge – Frankrike – Tyskland)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Obrascon Hauarte Lain, SK Engineering & Construction (Spania – Korea)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)

Seks parter/selskaper er tilbudt å by på totalkontrakt for tunnelarbeid som skal utføres med drill & blast:

  • Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragados (Norge – Tyskland – Spania)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)
  • Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene SALINI, IMPREGILO og CSC Impresa Costruzioni (Italia – Italia – Sveits)
  • AF gruppen Norge (Norge)
  • Obrascon Huarte Lain (Italia)
  • Società italiana per condotte d’acqua (Italia)