SMALT: Dette er en europavei. E16 over Sollihøgda er smal og svingete. Regjeringen spytter inn en liten sum til finansieringen, forutsatt at lokalsamfunnet og bilistene tar resten av regningen. (Bilde: Mona Strande)
POSITIV: Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, mener antallet bompengesøknader tyder på en lokalpolitisk vilje til å forsere veiutbygginger ved hjelp av bompenger. (Bilde: Joachim Seehusen)

63 veiprosjekter er med forbehold

35 av de største prosjektene Regjeringen trekker frem i Nasjonal transportplan (NTP) er det bare "aktuelt å prioritere", mens 28 prosjekter – deriblant flere flaggprosjekter – prioriteres "betinget av" tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering.

Bompengekommunene er skeptiske: – Et valg mellom pest og kolera

– Latterlig lite

– Det er det samme hver gang. Hele planen er med forbehold, og fremtidige regjeringer må finner rom til prioriteringene, sier lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Per Sandberg (Frp).

Når Regjeringen prioriterer 21 188 millioner kroner til veiformål høres det mye ut, men Sandberg mener virkeligheten er en annen.

– Det er seks milliarder av dette som i realiteten går til vei. Når du da trekker fra de 3,8 milliardene som trengs for å få bukt med etterslep, fremtidig forfall og kostnadsvekst blir det ikke mye som står igjen. Da blir det latterlig lave summer som ikke står i forhold til behovet, sier han.

Les også: Vegdirektøren meget godt fornøyd

Utpressing

Sandberg mener Regjeringen lurer lokalsamfunnene som jubler over å ha fått "sine" veier inn i planverket:

– Uansett forbehold eller ikke så driver de en utøvende utpressing overfor lokalsamfunnene. Det de i praksis sier er at "vi legger inn ti kroner, men da må dere legge inn åtte kroner", sier Sandberg.

Han nevner E6 gjennom Narvik sentrum som et eksempel. Her har veien kommet inn i NTP, men er forutsatt 100 prosent bompengefinansiert.

– Satsingen Regjeringen skryter av i Nord-Norge er rett og slett at de må ta kostnadene selv. Vi har satt oss i en situasjon hvor det er umulig å komme seg ut av den onde sirkelen, og i 2019 spår jeg at situasjonen er mye verre, sier han.

– Lokalpolitisk vilje

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein (Sp) mener det ikke er grunn til å være kritisk til forbeholdene i NTP.

– NTP er en plan for det regjeringen ønsker å gjennomføre. Det betyr at man i noen tilfeller vil være avhengige av at det gjøres lokale vedtak som for eksempel bekrefter at man lokalt går inn for et konkret bompengeopplegg. På enkelte prosjekter er det stor usikkerhet, så vi ikke kan si at det realiseres på et spesielt tidspunkt, men da vil vi vise at vi har en offensiv politisk ambisjon om å få prosjektet realisert, sier Lahnstein.

Les også: Døde fisker gir mer til vei

Vil ha mer kollektivt

Han sier valget med å legge opp til bruk av bompenger spesielt i de områdene hvor trafikkgrunnlaget er størst, gjenspeiler Regjeringens ønske om å få en endring i transportmiddelfordelingen i disse områdene.

De håper at flere skal velge å kjøre kollektivt når bompengesatsene øker.

– Vi mener dette er riktig måte å gjøre det på. Regjeringen øker bevilgningene til vei kraftig, men registrerer i tillegg en betydelig lokalpolitisk vilje til å forsere veiutbygginger ytterligere. Det fremmes flere bompengesøknader som lokalt initiativ, og vi sier hvor mye staten kan bidra med, sier Lahnstein.