60% prisøkning på funksjonskontrakter

Enda sterkere prisutvikling på funksjonskontrakter

Prisutviklingen ved fornyelse av funksjonskontrakter er høyere enn noen gang, på over 60 prosent.

- Vi er i sluttfasen med hensyn til å inngå kontrakter ved fornyelse av 17 funksjonskontrakter fra kommende høst. Etter at tilbudene for 16 av 17 funksjonskontrakter er åpnet, ser vi en prisvekt som er høyere enn vi har sett noen gang, sier Lars Erik Hauer, direktør for Veg og transportavdelingen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.





Alvorlig

Han karakteriserer økningen i prisutviklingen som alvorlig, både for Vegvesenet og for entreprenørbransjen.

- Vi må nå foreta en grundig analyse av hva som ligger bak prisveksten, i første rekke i hvilken grad dette avspeiler markedsmessige forhold eller økende oppgaver ved drift av vegnettet, sier han.

- Vi regnet med at vi ville få en korrigerende prisøkning etter prisnedgangen vi hadde ved introduksjonen av funksjonskontraktsystemet. Men den betydelige prisveksten vi har hatt ved fornyelse av kontraktene, over 60 prosent i år og økende i forhold til de to siste to årene, gjør at vi må vurdere hva slags kontraktsformer vi skal velge i årene som kommer, sier Lars Erik Hauer.





Svak konkurranse

Et av tilbudene, for Stor-Bergen, er ennå ikke åpnet og det skyldes en kombinasjon av senere innleveringsfrist og at tilbydernes kvalitetssystem skal godkjennes før pristilbudene kan åpnes.

Sist uke ble tilbudene for Bodø og Nordkyn åpnet. Lars Erik Hauer merker seg at de står igjen med kun tilbudene fra Mesta Drift etter at Kolo Veidekkes tilbud for Bodø-kontrakten ble avvist.

- Funksjonskontraktsystemet forutsetter reell konkurranse. Dette er påpekt både i Riksrevisjonens gjennomgang og i Dovrerapporten, påpeker Lars Erik Hauer.