Reisetiden fra Bodø til Tromsø skal kuttes med rundt en halvtime som følge av utbedringene som er skissert i NTP. (Bilde: Scanpix)

10 milliarder til vei i nord

  • Bygg

Rundt en milliard i året, er summen regjeringen legger opp til på veisatsing i nord frem til 2019.

50 kilometer midtstripe

Det kom frem i Nasjonal transportplan, som ble lagt frem i dag.

I tillegg kommer nærmere 6 veimilliarder fra Trondheim til Bodø.

Den foreslåtte innsatsen i Nordland, Troms og Finnmark vil føre til at 50 kilometer riksvei får gul midtstripe.

Les også:

Milliarder på E6

Blant annet skal E6-strekningen fra Fauske til Nordkjosbotn utbedres med i alt 1,270 milliarder, hvorav 410 millioner skal brukes de første fire årene.

Tunnelsikring og tiltak for å ta igjen forfall prioriteres spesielt, i tillegg til bygging av gang- og sykkelveger. Reisetiden fra Bodø til Tromsø skal kuttes med rundt en halv time.

Nordområdestrategi

I Troms prioriteres E8, som en del av regjeringens nordområdestrategi.

Fra Sørbotn til Laukslett, på hovedinnfartsveien til Tromsø, skal man blant annet bygge ny bro over Ramfjorden og legge 9 kilometer ny vei.

Prosjektet har en total antatt kostnadsramme på 800 millioner kroner, og skal delvis finansieres gjennom bompenger.

Vil ha i mål E6

780 millioner skal brukes på strekningen fra Nordkjosbotn til Kirkenes, og vest for Alta satser man på å komme i mål med den igangsatte utbyggingen av E6.

Også her skal prosjektet delvis finansieres av bompenger.

Ingen tog

Det ser imidlertid ikke ut til å bli noen jernbane lengst nord foreløpig.

– Forslag til nye jernbaneløsninger i Nord-Norge må sees i sammenheng med dagens infrastruktur og planer for framtidige infrastruktursatsinger, også i nordlige deler av Sverige og Finland. Det vil blant annet være viktig å analysere om trafikkgrunnlaget tilsier nærmere vurdering av noen av jernbaneprosjektene, skriver Samferdselsdepartementet i en melding.