10 gode råd mot stress

De 10 stressrådene er utarbeidet av konsulent Peder Giertsen.

Han påpeker at negativt stress leder til ulike uønskede og skadelige konsekvenser. Det betyr at du kan bli ukonsentrert, lite produktiv, lite tilfreds osv.

Stress i passende doser kan være positivt og skape motivasjon og inspirasjon.

Stress svekker immunforsvaret og gjør kroppen mer mottagelig for fysisk sykdom.

Den viktigste effekten i dag er på det mentale plan. Mental uhelse er den sykdomsårsak som øker mest. Vi kan se på stress som indre uro.

De 10 råd

1.Nytt mål: Fred i sinnet

Søk harmoni, balanse og fred i sinnet istedenfor å bekjempe stress. "Den adferd som gis oppmerksomhet har en tendens til å gjenta seg." Fokuserer du på stress, risikerer du at det blir verre. Fokuserer du derimot på balanse - Det er mer konstruktivt å bygge økt livskvalitet enn å slåss med problemer. Denne holdingen i seg selv bidrar til mindre stress og mer godfølelse. (Merknad: Alfred Nobel anså fred i sinnet som den ekte fred.)

2.Ta signalene

Venter du til du MÅ gjøre noe, er det som regel allerede for sent. Mange utbrente har tenkt akkurat slik og trodde de hadde full kontroll.

3.Forandring

Temaet er forandring. For å endre adferd må man tenke nytt. Tenker du som før, handler du som før. Da opprettholdes årsakene til stress, og da blir du sannsynligvis mer og mer stressa eller verre: stressa - sliten - utbrent... Med nytenkning kan du endre adferd, bryte grenser og utvide ditt handlingsrom.

4.Lær av andre

De fleste trenger hjelp til å forandre, ellers hadde de gjort det for lenge siden. Gå på kurs eller søk inspirasjon, råd, hjelp eller veiledning fra familie, venner, kolleger eller proffer som du har tillit til og som du opplever er i balanse. De har tatt sin egen medisin, og det som har virket for dem kan kanskje også hjelpe for deg.

5.Bygg relasjoner

Vi hører sammen som mennesker! I samspill med andre kan vi lære av hverandre og tenke nytt. Med gode relasjoner og fellesskap blir vi mer robuste og tåler mer. Med tilhørighet og støtte i ryggen får vi økt trygghet og ro i sinnet. Da tør vi mer. Motet kan hjelpe oss å forandre, eksperimentere og bryte grenser i vårt virke og våre relasjoner.

6.Det er menneskelig å feile

Den som vil unngå feil, tappes for energi. Det er "god butikk" å kunne reparere feil. Første skritt er aksept. Da kan du også tilgi deg selv. Tilgir du deg selv, blir det lettere å tilgi andre. Romslige mennesker er mer attraktive! Sårer du noen, så reparer skaden så snart som mulig. "Unfinished business" og hengepartier tapper deg for energi og tærer på de kreftene du skal bruke til gode formål og meningsfullt, produktivt virke. Med en mer utforskende holdning, vil negative reaksjoner i kropp og sinn erstattes med nysgjerrighet og glede, også om du går "på trynet". Gleden med utvikling har du jo likevel.

7.Konstruktiv egoisme

Det sies at man bare kan gi til andre ut fra eget overskudd. Overskudd får man gjennom omsorg og omtanke for seg selv. Den samme omsorg og omtanke kan man etter hvert gi til andre. Gir du deg selv tid, blir du mindre utålmodig med andre og får bedre relasjoner. Motsetningene er i alle ting. Balanse handler nettopp om å balansere motsetninger. Med egne behov bedre tilfredsstilt, blir det lettere å tenke på andre først, og vi vet jo at "den største gleda et menneske kan ha er å gjøre andre glad ".

8.Håndtere følelser

Veien til gleden, som de fleste søker, går gjennom å eie de " negative" følelsene som sinne, sorg og frykt. Å eie betyr å erkjenne, akseptere og etter hvert observere dem "på avstand". Undertrykker du de uønskede følelsene vil de eie deg, og styre deg fra det underbevisste. Da gjør du ting du angrer på og ikke kan slutte med. Metoden er dels å bli bevisst, dels å kunne være i dem.

9.Indre dialog - ditt nyttige verktøy

Oppskriften for læring er handling, refleksjon, læring, handling. Ta livet som et orienteringsløp. Uten å sjekke kursen, går det dårlig, både privat og på jobb. Gå innover, reflekter over det som har skjedd og bruk fantasien til å finne hvordan du kan gjøre bedre. Vær konkret, finn ut hva som stresser deg og bruk fantasien til å gjøre annerledes. Reflekter igjen og fortsett læreprosessen. Slik kan du se på livet som en læremester istedenfor å ergre deg over ting som skjer. Husk at alle dine beslutninger tas i din indre verden - iblant med ettertanke, iblant spontant og iblant helt instinktivt...

10.Meditasjon

Fred i sinnet handler om forandring i de dype lag av personligheten, om transformasjon. Dette er et ikke intellektuelt anliggende. Det finnes ulike meditasjonsmetoder som kan være til hjelp. Her fremheves Falun Gong. Hensikten er å dyrke sitt hjerte og bli et bedre menneske ved å leve etter verdiene sannhet, medfølelse og toleranse. Stående qigong-liknende øvelser styrker kropp og sinn, en sittende meditasjon skjerper sinnet og intuisjonen. De som b.la. mediterer, opplever at de er i bedre balanse, at de rekker mer og at de finner mer mening i livet. Dette gir fred i sinnet og bedre helse. Utallige har blitt friske fra tunge kroniske sykdommer. Med enkelte meditasjonsformer, kan du kanskje se bort fra listen ovenfor... Transformasjonen skjer "av seg selv".

SJEKK STRESSNIVÅ OG ÅRSAKER - TA EN TEST!