ENERGI

Krever raskere innfasing av hydrogen

Hydrogen er avgjørende for å lykkes med omstillingen av norsk industri og vil gi verdiskaping og grønne arbeidsplasser i hele landet. Det må derfor legges til rette for raskere innfasing av hydrogen i industrien.

Susanne M. Nævermo-Sand i Celsa Nordic.
Susanne M. Nævermo-Sand i Celsa Nordic. Foto: Celsa Nordic
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum Susanne M. Nævermo-Sand, Head of Sustainability and Strategy, Celsa Nordic Axel Klafstad, Head of Business Development, GreenH
16. apr. 2024 - 15:00

På Fornybar Norges årskonferanse i Bodø 17.-19. april vil bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum, Celsa Nordic og GreenH snakke om hvordan vi kan bidra til et samfunn på nye energiformer. Hydrogen er en sentral klimaløsning som det satses stort på, både i Europa og globalt. For Norge og norske lokalsamfunn gir dette store muligheter for verdiskaping og arbeidsplasser.

Norge har unike komparative fortrinn som gjør at vi kan ta en ledende posisjon innen hydrogen, og det jobbes i dag med store og små prosjekter innen produksjon og bruk av hydrogen, forskning og utvikling, og demonstrasjon og oppskalering av teknologi i hele landet. McKinsey-rapporten Norge i morgen – Ti mulighetsnæringer for Norge fra 2022 estimerer en økning i omsetning fra rundt to milliarder kroner i dag til opp mot 71 milliarder kroner i begynnelsen av 2030-tallet. Om de mest optimistiske scenariene slår til, vil en satsing på hydrogen øke antall ansatte i næringen fra vel 1000 i dag til 33.000.

Overgangen fra fossile brensler til hydrogen i industriprosesser er et av de aller viktigste klimatiltakene i årene fremover. Ifølge Miljødirektoratet kan dette tiltaket redusere CO2-utslippene med nærmere 1,5 millioner tonn CO2 årlig. Men hittil har de store investeringsbeslutningene uteblitt. Hydrogen er fremdeles for dyrt sammenlignet med fossile brensler, og det må målrettede tiltak til for å få fortgang i denne omstillingen.

Gründerselskapet H2Carrier, her representert ved Sebastian Kihle (til venstre) og Ove Tidemann Rylandsholm, har utviklet et  produksjonsskip som de mener blir viktig i det grønne skiftet. Selskapet er med i energiklyngen Energy Valley på Fornebu.
Les også

– Fryktelig dyrt å lagre og transportere hydrogen

 Axel Klafstad. <i>Foto:  GreenH</i>
 Axel Klafstad. Foto:  GreenH
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. <i>Foto:  Norsk hydrogenforum</i>
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. Foto:  Norsk hydrogenforum

 

Bærekraftig stål krever hydrogen

Stålprodusenten Celsa Nordic er et av selskapene som ønsker å lede an i utviklingen av sirkulære produksjonskjeder med hydrogen.

I dag har selskapet 14 ganger lavere utslipp enn tradisjonell malmbasert stålproduksjon, fordi de bruker 100 prosent stålskrap som råmateriale, resirkulerer og gir det nytt liv i form av nytt armeringsstål til den nordiske bygge- og anleggsbransjen.

Produksjonen er delt opp i to prosesser. I stålverket smeltes stålskrapet i en EAF-ovn drevet på fornybar vannkraft. Stålet går deretter videre til valseverket hvor det varmes i en ovn med fossile energikilder bestående av LNG, CO-gass og offshoreolje. Skal denne valseovnen bli fossilfri, er hydrogen den eneste mulige løsningen.

H2 Barge 1 er den første lekteren til FPS som er bygget om til hydrogendrift med 1,2 MW PEM brenselceller fra Ballard.
Les også

Kutter 3000 tonn CO2 i året

Store ringvirkninger 

GreenH skal produsere hydrogen fra elektrolyse og distribuere til industrielle sluttbrukere. Selskapet har fem annonserte prosjekter, og deres planlagte anlegg i Bodø er blitt valgt som leverandør av hydrogen til to ferjer som skal komme i drift på Vestfjordsambandet i 2025. Analyser av ringvirkningene viser at dette ene prosjektet kan utløse over 800 årsverk nasjonalt, og minst 320 lokale årsverk i Bodø og Salten-regionen.

Prosjektet posisjonerer Bodø som en sentral hydrogenhub i nasjonal og internasjonal sammenheng, og skaper synergier mellom industrier og sektorer. For eksempel er Bodø aktuell som base for å teste ut hydrogenbaserte konsepter for luftfart.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Raskere innfasing

Utfordringen som hydrogenleverandørene står overfor er at kostnadene for å produsere, komprimere og distribuere hydrogenet er for høye sammenlignet med fossile alternativer.

I en innledende fase er det derfor behov for målrettet støtte som kan gjøre de første investeringene lønnsomme, frem til CO2-prisen blir høy nok.

Enova har etablert gode støtteprogrammer for utvikling av maritime hydrogenverdikjeder og bruk av hydrogen i tungtransporten. Enova har også etablert tiltak for å redusere utslippene fra industri, men det er usikkerhet knyttet til i hvilken grad de legger til rette for investeringer i hydrogen. I den videre utviklingen av virkemidlene inn mot industri er det derfor viktig at det legges til rette for raskere innfasing av hydrogen i denne helt sentrale sektoren.

Det vil ikke bare ta oss ett skritt nærmere våre klimamål, men også gi verdiskaping og utvikling av nye grønne arbeidsplasser i hele landet.

CCB Energipark har planert ut byggetomt til fremtidige anlegg som kan produsere betydelige større volumer av hydrogen. ZEGs anlegg, med kapasitet på 25 tonn trykksatt hydrogen per døgn, er under vurdering.
Les også

Her lages rent hydrogen fra norsk naturgass

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.