Advertiser company logo

Fjernstyrte dronestasjoner i tjeneste: 3D-kartlegging og prosjektoppfølging i sanntid

Produsert av TUM Studio

Byggingen av Fornebubanen startet i desember 2020 og banen åpner i 2029. Prosjektet innebærer 7,7 km tunnel fra Fornebu til Majorstuen, med seks nye stasjoner mellom Skøyen og Fornebu. Selv om det er flere år igjen til åpningen, går bruken av utplasserte dronestasjoner for prosjektoppfølging og dokumentasjon allerede «på skinner».

Teknologiutvikling og IoT i praksis

Etter imponerende fremskritt innen droneteknologi de siste årene, skulle man kanskje tro utviklingen snart stopper opp.

– Den tanken deler ikke vi i Scan Survey, sier markedssjef Håkon Andresen.

 Foto:  Scan Survey
Foto:  Scan Survey

– Med våre helelektriske og fjernstyrte dronestasjoner, styrt fra vårt kontrollsenter, har vi tatt teknologien i en helt ny retning. Nå, etter å ha jobbet med dronekartlegging de siste 10-15 årene, leverer vi kartlegging, 3D-modellering, mengdeberegning og prosjektdokumentasjon som dynamiske tjenester i nær sanntid, fortsetter han. 

Systemet er robust, med kontrollert klima, antikollisjonsteknologi og automatisk fallskjerm. Integrert ladestasjon sørger for at dronen alltid er klar til neste oppdrag, og med værstasjon og direktesendt video utføres operasjoner like trygt og kontrollert som om piloten fysisk var til stede. Ortofoto, punktskyer, terrengmodeller og TIN/mesh er klare etter rask dataprosessering, vanligvis innen minutter eller få timer.

Fornøyde kontrollingeniører og forbedret HMS

Tormod Bjørkmann og Batric Boricic, kontrollingeniører på Fornebubanen, får stadig nye positive erfaringer med dronestasjonen.

– Geomatikk og oppmålingstjenester er viktige fag på dagens modellbaserte samferdselsprosjekterer. Gode eksempler er kontroll av tunneler, målebrev, mengder og volumer, sier de.

Kontrollingeniør Batric Boricic bruker dataene fra dronestasjonen i ulike verktøy, her illustrert som punktsky i Scan Survey sin Innsynsportal (til venstre) og som 3D-mesh i Navisworks (til høyre). Foto:  Scan Survey
Kontrollingeniør Batric Boricic bruker dataene fra dronestasjonen i ulike verktøy, her illustrert som punktsky i Scan Survey sin Innsynsportal (til venstre) og som 3D-mesh i Navisworks (til høyre). Foto:  Scan Survey

– Nå sparer vi mye tid og ressurser. Behovet for kontroller i felt er redusert, og dronestasjonen er alltid klar for nye oppdrag. Foreløpig flyr vi hver 14. dag eller hver uke, men vi ser for oss å øke frekvensen for datafangst fremover. 

Systemet leverer både bilder (ortofoto) og punktskyer. Punktskyene danner grunnlaget for nøyaktige terrengmodeller (DTM/TIN) og andre overflatemodeller (DSM/Mesh).

– Vi bruker punktskyene direkte i Scan Survey sin Innsynsportal. I begynnelsen brukte vi dem lite fordi vi ikke forstod helt hvordan vi kunne utnytte dem. Nå brukes punktskyene aktivt, særlig for tekniske avklaringer og kontroll av mengder fakturert av entreprenør. Når entreprenøren sender avdragsnota (A-nota), hjelper droneflyvninger rett etter månedlig cut-off oss med å se hva som faktisk er produsert, forklarer Batric.

Tormod forteller at teknologien hjelper dem i dialogen med entreprenøren:

– Vi kan enkelt oppdage og korrigere feilvurderinger og avvik. Nå har det blitt enklere å enes om grunnlaget for mengdeberegninger og fakturering. Bilder, punktskyer og terrengmodeller reduserer konflikter med entreprenøren betydelig. Diskusjoner om fakturering blir enklere, raskere og mer transparente, sier han.

Andresen forteller at de er stolte av at dronestasjonene reduserer konfliktnivået og forbedrer samarbeidet med entreprenørene.

Trådløse tilt-sensorer og tradisjonell nivellering og eksempler på monitorering- og landmålingstjenester som Scan Survey tilbyr sammen med sine utplasserte dronestasjoner.  Foto:  Scan Survey
Trådløse tilt-sensorer og tradisjonell nivellering og eksempler på monitorering- og landmålingstjenester som Scan Survey tilbyr sammen med sine utplasserte dronestasjoner.  Foto:  Scan Survey

Erik Skobba, utleid geomatiker og landmåler fra Scan Survey, fremhever også HMS-aspektet.

– Droner brukes gjerne for arbeidsoppgaver kjennetegnet ved «de 3 D’ene» innenfor robotisering og automatisering: Dull, Dirty or Dangerous», altså «kjedelige, møkkete eller farlige». I nyere tid har man også lagt til en fjerde D: «Dear» med kobling til «saving money» og «reducing delays». «Kjær og verdifull», det er en god beskrivelse på tjenestene vi leverer med dronestasjonen, sier han entusiastisk.

Miljøgevinster, spredte lokasjoner og internasjonale muligheter

Det er også miljøgevinster å hente ved å ta i bruk dronestasjonen: Tidligere krevde oppmålingstjenester mye reising, noe som nå kan reduseres betydelig med denne nye teknologien. Etter installasjon i felt krever systemet minimal fysisk tilstedeværelse.

– Vi tilbyr en bærekraftig og dynamisk tjeneste, godt tilpasset Norges spredte bosetning. Vi ser allerede interesse fra kunder utenfor Norge, sier Andresen.

Service og vedlikehold inngår i tjenesten og avhenger av frekvens og omfang på det konkrete anlegget.

– Og husk at dronestasjonen bare er en liten del av tjenesten. Det er vår fagkompetanse innenfor geomatikk og oppmålingstjenester som virkelig gir tjenesten verdi, understreker han.

Integrasjon med annen landmåling og monitorering

Nyttige data for kontrollingeniøren! Punktsky direkte i Scan Survey Innsynsportal. Foto:  Scan Survey
Nyttige data for kontrollingeniøren! Punktsky direkte i Scan Survey Innsynsportal. Foto:  Scan Survey

– Dronestasjonen passer perfekt sammen med våre øvrige landmålingstjenester, sier Erik Skobba.

Data leveres digitalt gjennom Scan Surveys Innsynsportal og kan enkelt integreres med verktøy som NovaPoint, Navisworks, GEMINI, ArcGIS og Gisline. Dronestasjonene integreres også med andre IoT-monitoreringssystemer for broer, konstruksjoner og skredutsatte områder.

Punktsky og profil på Scan Survey Innsynsportal. Foto:  Scan Survey
Punktsky og profil på Scan Survey Innsynsportal. Foto:  Scan Survey

– Det er lett å se nytten av dynamiske droneoperasjoner sammen med andre «online»-systemer som måler kontinuerlig på bruer, konstruksjoner, bygninger og i flom- og skredutsatt terreng. Ofte kan en bevegelse på en konstruksjon forklares ut ifra informasjon i oppdaterte dronebilder og video, for eksempel at det pågår graving eller andre arbeider tett på en spunt. Bruer som viser bevegelser på grunn av isgang på vintertid kan være et annet eksempel, utdyper han.

I tillegg er det viktig å forstå hvordan kontinuerlig historikk og dokumentasjon ofte har stor verdi i seg selv: 

– Dette gir unik innsikt i endringer og hendelser. Noen ganger er det viktigste budskapet at «ingenting har endret seg», noe som også krever kontinuerlig dokumentasjon, forklarer han.

Maskinlæring og kunstig intelligens for effektiv analyse

Scan Survey jobber også med beregninger og analyser ved bruk av maskinlæring og kunstig intelligens. Endringsdeteksjon, vegetasjonsanalyse og masseberegninger forbedres når man har infrastrukturen på plass til å kartlegge når og så ofte man vil.

Eksempel på monitorering av sjakt ved gjentagende målinger med totalstasjon/prismer og terrestrisk laserskanning. Foto:  Scan Survey
Eksempel på monitorering av sjakt ved gjentagende målinger med totalstasjon/prismer og terrestrisk laserskanning. Foto:  Scan Survey

– Automatisering og redusert miljøavtrykk muliggjør hyppig datafangst, effektiv trening av maskinlæringsmodeller og kostnadseffektiv analyse, sier Andresen.

Han roser samarbeidet med Luftfartstilsynet og Avinor. Norge utvikler stadig bedre regelverk og koordinering mellom bemannet og ubemannet luftfart, blant annet gjennom «Norges første stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet» som ble lagt frem av samferdselsministeren våren 2025.

– Dronestasjonene våre innfrir allerede flere av de fremhevede resultatmålene i dag. Raskere, tryggere og bedre prosjektgjennomføring samt redusert HMS-risiko er bare noen eksempler. Dette mener vi gir gode muligheter for mer offentlig – privat samarbeid, avslutter Andresen. 

Var denne artikkelen nyttig?