Ny visuell identitet for TU og Digi

Med et nytt visuelt uttrykk tar Teknisk Ukeblad Media et steg inn i fremtiden.
Fra 15. mai møter lesere av TU og Digi en ny visuell profil. Det markerer et viktig vendepunkt i Teknisk Ukeblad Medias over 170 år lange historie som formidler av innsikt om teknologi, digitalisering og industriell utvikling.
Den nye identiteten er utviklet i samarbeid med det internasjonale merkevare- og designbyrået Kurppa Hosk, og representerer en gjennomgripende fornyelse av merkevareuniverset som består av TU, Digi og stillingsportalen Tekjobb.

Målet har vært å skape et visuelt uttrykk som speiler hva Teknisk Ukeblad Media er i dag – og hvor vi er på vei.
– Gjennom prosessen har vi utforsket merkevarens kjerne og identitet, og oversatt dette til en visuell helhet. Resultatet vi ser er en tydeligere, mer relevant og engasjerende merkevare, sier Hallvard Bache, Sr. Product Owner/Account director i Kurppa Hosk.
Bygger videre på 170 års historie
Den nye visuelle profilen henter inspirasjon fra historiske tekniske tegninger og heksagonmønstre funnet i Teknisk Ukeblads store bladarkiv. Disse elementene symboliserer kompleksitet, struktur og systematikk – verdier som står sentralt både i teknologihistorien og i dagens datadrevne samfunn.

Sammen med varme fargetoner, moderne typografi og et enhetlig logosystem, gir profilen et friskere, mer digitalt tilpasset uttrykk.
– Dette handler ikke bare om design, men om å ta med oss det beste fra historien og gjøre det tydelig for dagens brukere – i en tid der teknologi, data og innsikt blir stadig viktigere, sier Nina Sofie Ellingsen, kommersiell direktør i TU Media.
Etter at den siste papirutgaven av Teknisk Ukeblad kom i 2024, har Teknisk Ukeblad Media styrket sin digitale satsing ytterligere. Nå er det digitalt innhold som bærer arven videre.
Felles merkevare – tydeligere posisjon
TU Media har samlet hele merkevareuniverset i ett helhetlig designrammeverk. Det gir bedre struktur, økt gjenkjenning og gjør det enklere å kommunisere effektivt – både med brukere og kommersielle partnere.

På TU og Digi innebærer endringene også at det er kommet en mørk modus, som kan velges i menyen til høyre.
Den nye profilen rulles fortløpende ut i TU Medias øvrige redaksjonelle og kommersielle flater.
Et mer helhetlig produkt understreker også verdien av digitalt abonnement.
Som abonnent får du ubegrenset tilgang til alt innhold fra TU.no, Digi.no og til eBlad, vårt digitale arkiv av Teknisk Ukeblad helt tilbake til 1854.