Enten det er gangen eller en oljeplattform som skal males: Gode IT-systemer sørger for gode maleprodukter
Om du har malt stua, eller hyret inn malere til å male utsiden av rekkehuset, er sjansen stor for at du har vært borti penslene og maleverktøyene til Jordan.
Jordan er en tradisjonsrik merkevare, og er en del av Orkla House Care, som igjen er et porteføljeselskap innen Orkla-gruppen. Orkla House Care fører en rekke merker innen malingsutstyr i flere nordiske land, Storbritannia, Benelux og Kina.
Bredt spekter av maleutstyr
Det sier seg selv at dette innebærer mye logistikk og koordinering.
– Våre merkevarer har lange tradisjoner og sterke røtter. Vi er stolte av bedriften vår, av det vi produserer og måten vi gjør det på, forklarer Kristine Songstad, IT-direktør hos Orkla House Care.
Hun har selv erfaring som både programmerer og prosjektleder, og har jobbet i Orkla siden 2017.
– Vi fokuserer hovedsaklig på tre ulike segmenter. Det vi kaller DIY-segmentet, altså maleverktøy for vanlige forbrukere, så har vi produkter for profesjonelle malere, og til slutt industri, for eksempel maling av oljeplattformer og skip.
Hun trekker frem det sistnevnte som spesielt krevende:
– Det er store kostnader involvert i å for eksempel legge ny coating på en oljeplattform. Det er ekstreme forhold, og i slike situasjoner er det avgjørende at det benyttes verktøy av høy kvalitet, slik at resultatet blir bra og har lang varighet.
Trenger moderne IT
Kristine kan fortelle at i en moderne, sammenkoblet verden er det ikke nok å bare ha de beste produktene, men også at man evner å håndtere raske endringer, og følger opp kundene på best mulig måte. Velfungerende IT-systemer må understøtte denne kompleksiteten.
– Da jeg begynte i Orkla House Care for to år siden, var det lokal IT på alle lokasjoner, uten samhandling eller globale, digitale prosesser. Alle land hadde også ulike type . Dette ble starten på en transformasjonsreise for å utnytte vår kompetanse bedre og jobbe tettere sammen på tvers av land som ett selskap.
IT-direktøren sier at de endte opp med å velge IFS, og bruker i dag versjon 10 av systemet. Dette er nå implementert i de fleste markedene, med foreløpig unntak av Benelux-landene og Kina
– Vi er foreløpig ikke i mål med utrullingen til alle våre siter, men den grunnleggende løsningen er på plass og danner utgangspunktet for videre utrulling.
Skal digitalisere alle prosessene
Alt dette henger sammen med større ambisjoner om modernisering og digitalisering innen Orkla House Care, der en felles dataplattform blir hovedkjernen. ERP-løsningen vil være en viktig komponent, og skal kombineres med andre datakilder for å lage et bedre styringsunderlag og beslutningsstøtte til ledelsen.
– Standardisering og globale prosesser er hovedpoengene. Vi må utnytte dataene som er knyttet til våre produkter på en bedre måte. Både produktutvikling og relaterte prosesser skal inn i plattformen på sikt. Det er en stor transformasjonsoppgave som vi prøver å dele opp i mindre biter, slik at vi merker effektene raskere.
Kristine forklarer hvor mye verdi det er i å investere i IFS og en profesjonell plattform:
– Systemene vi innfører gjør oss i stand til et tettere samarbeid på tvers. Det åpner opp for en ny forståelse mellom landene om hvordan vår forretning fungerer. Det vil bli lettere å lære av hverandre, samt gjenbruke den gode kompetansen vi har i våre ansatte.
En bedrift som driver med produksjon og transport mellom en rekke forskjellige land, må også ha dette i tankene når den står i en digitaliseringsprosess.
– Vi har blant annet implementert salg, finans, planlegging, produksjon og logistikk i IFS. Videre skal vi planlegge hvordan vi får med Benelux og Kina inn på en felles løsning. Vi ser mange potensielle synergieffekter i den innsatsen vi har lagt ned og det vi skal gjøre fremover, blant annet når det gjelder behandling av data.
Avgjørende med god partner
All denne transformasjonen hadde ikke vært mulig uten en kompetent partner. Kristine og Orkla House Care har jobbet tett med Addovation med å legge til rette for IFS og støtte utrullingen.
– De har vært våre partnere fra vi startet prosjektet i 2020, og til vi gikk live i fjor på fire lokasjoner. De er også support- og driftspartner nå, og de hoster løsningene våre. De støtter oss på integrasjonsplattformen og applikasjonsdrift.
– På kort tid har vi gått fra å ha tradisjonell, lokal IT-drift, hvor mye handlet om å levere nødvendig infrastruktur, hardware og nettverk, til å i dag kunne bruke IT på en strategisk måte for understøtte forretningen.
Det det koker ned til for Kristine Songstad og hennes kolleger i Orkla House Care, er at det trengs gode systemer for å løfte de gode produktene og prosessene man allerede har.
– Bedre IT-systemer vil spille en stor rolle også for forbrukerne våre. Jobber vi bedre sammen, leverer vi enda bedre resultater for våre kunder, avslutter hun.