De har jobbet med ERP-systemer i årevis. Nå skal de bli Nordens beste leverandør

– Jeg har jobbet med ERP stort sett hele livet. Jeg har 17 års fartstid med IFS, og var ansvarlig for hele konsulentvirksomheten i Norge, Sverige og Danmark. Nå har jeg vært i Addovation i over fem år.
Dette forteller Joakim Hugosson, som i dag er CEO i Addovation, som er en ledende leverandør av som og , og infrastrukturen rundt.
Addovation har bistått utallige bedrifter med digitaliseringsreisen. Nå er selskapet selv i en endringsfase, etter at nye eiere, det norske investeringsselskapet Credo Partners, har kommet inn med store ambisjoner for fremtiden.
Historie og ambisjoner

Poenget til Joakim Hugosson er at det sitter svært mye kompetanse hos Addovation, som nå får enda bedre muligheter til å nå flere kunder over hele Norden. Han deler gjerne mer om Addovations historie:
– Det startet i Drammen i 2008. Grunnleggerne var interessert i å gjøre det enklere å anvende ERP-systemer. De ønsket å utvikle tekniske løsninger som gjorde det lettere å mer effektivt å bruke for eksempel IFS. Dette er det vi etterlever den dag i dag.
– I 2019 kom det et større skille, der man ønsket å satse på en mer langsiktig strategi og skape en større og mer organisert bedrift med tydeligere nordisk fokus. Siden da har vi vokst raskt og ansatt mange veldig kompetente folk, gjerne 30-40 personer i året, forteller Hugosson.
Nye eiere satser stort

Han forklarer at i løpet av de siste årene har det vært stort fokus på å bygge kompetanse og et sterkt, motivert miljø.
– Nå er vår målsetting å bli det naturlige førstevalget innen de områdene vi jobber med. Og da trenger vi profesjonelle eiere som styrker våre langsiktige ambisjoner. Vi har nylig gjort vårt første oppkjøp, og under de nye eierne i Credo Partners vil vi både vokse organisk og kjøpe andre selskaper.
Addovation kjøpte nylig EBS Consulting, noe som fører at de nå sitter på Nordens største team med NetSuite-eksperter, og er den Alliance Partneren med flest NetSuite eksperter i Norden.
Dette henger sammen med de nordiske ambisjonene: Hugosson sier at Addovation per i dag er store i Norge og Sverige, men har mindre tilstedeværelse i Finland og er knapt til stede i Danmark.
– Vi ser for oss å bygge på det som allerede finnes i de landene. Det er viktig å fremme at vi er nordiske, at våre beslutninger fattes i Norden av mennesker med nordisk kultur. Vi skal være nordiske i vår sjel. Mange av våre konkurrenter er internasjonale Asia- eller USA-baserte foretak, så vår nordiske identitet gir oss et stort fortrinn. Vi skal ligge i front i utviklingen og gi kundene våre den ekspertisen de fortjener.
Høy kompetanse

Andreas Ehrengren er arkitektsjef hos Addovation, også han med lang erfaring hos IFS. Han utdyper ekspertisen Addovation besitter i dag, og som de vil satse videre på.
– IFS er i stor grad sterke på industrier som driver med produksjon, service, anlegg, olje og gass, og så videre. Tunge industrier er noe vi kan veldig godt. I Sverige, for eksempel, har Addovation kontorer i Jönköping, der det finnes mye industri, og det er naturlig for oss å ha denne typen kunder.
Innovasjon og nye løsninger
Målsettingen er at alle kundene til Addovation, uansett bransje, vil kunne nyte av ekspertisen og teknologiene som er på vei, og som vil integreres i arbeidsflyten. Kunstig intelligens er et naturlig satsningsområde.
– Vi har snakket om KI i mange år, men nå begynner det å skje ting i vår verden. AI-agenter som faktisk bistår og hjelper til, de kan gjøre mye nytte og tas i bruk ganske raskt. Vi har sett på hvordan KI kan brukes til å få tilgang til sensitiv data, som bedriften ikke vil dele ut til eksterne kilder.
– Det er mye potensiale i å bruke disse teknologiene til å effektivisere komplekse beslutninger, og ta avgjørelser raskere enn vi mennesker klarer.
– Det er selvfølgelig også viktig at vi har orden og kontroll på dataene, og at de er tilgjengelige kun for de som trenger det. Det finnes rammeverk og verktøy for å håndtere dette.
Hjertet i bedriften

Både Andreas og Joakim påpeker at mange av kundene til Addovation er med i veldig lange løp. Noen av deres kunder har vært med siden 2008.
– Under oppkjøpet fra Credo Partners spurte de kundene våre hva de setter mest pris på, og det kom samme svar stort sett fra alle: Det er kunnskapsnivået vi har og ekspertisen. Det å ha relasjon med kundene som strekker seg over lang tid betyr at man ikke trenger å starte opp dialogen på nytt hver gang de trenger hjelp, sier Andreas.
– Når vi gjør en større implementasjon lærer vi kunden å kjenne veldig godt. Og det er gjerne bare starten på en reise. Å bytte ERP-system, for eksempel, er å bytte ut hele hjertet til en bedrift. Og vi må holde det vedlike, oppdatere og modernisere. Å holde applikasjonene evergreen er ikke som å oppdatere operativsystemet på en smartmobil.
Stabilitet og bredde
Andreas Ehrengren nevner også at det som skiller Addovation fra mange tilsvarende leverandører er bredden av tjenester som tilbys.
– Vi ser alltid på hvilke tilleggsprodukter vi kan tilby i tillegg til ERP. Det kan være automatiseringstjenester, produktkonfiguratorer, integrasjonsplattform, og mer. Det er en stor styrke for oss at vi kan få alt til å fungere smertefritt sammen.
Dette henger sammen med den totale strategien til Addovation:
– Vi vet at kundene ønsker en større, stabil aktør som har høy kompetanse og som hele tiden er oppdatert på ny teknologi og innovasjoner. Vi må ha kraften til å ligge i front av utviklingen og gi kundene den verdien de fortjener. Dette krever at man er av en viss størrelse for å lykkes, avslutter Johan Hugosson.






