Bilbransjen står klare til å løse egne plastutfordringer

Kravene til gjenvinning av plast øker, men det finnes løsninger. En stor plastindustri står klare til å prosessere plasten fra kasserte biler og dermed sørge for sirkulærøkonomi i gjenvinning av plast fra vrakbiler.
Strengere krav til håndtering av plast fra vrakbiler er på trappene i en ny ELV-forskrift. Samtidig foreslår EU også å stille krav til bilprodusentene om å bruke betydelig mer gjenvunnet plast i nye biler.
Parallelt med bilgjenvinningsbransjen eksisterer det en stor og velfungerende plastbransje som gjenvinner og produserer nye materialer av brukt plast.
Gjenvinningsaktørene venter på plast fra vrakbiler og har allerede en helhetlig løsning for plastfraksjonene.

Plastens sirkulærøkonomi
For å se hvordan sirkulærøkonomien rundt håndtering av plast fungerer i praksis, starter vi turen hos en bedrift som produserer plast-granulat fra gjenvunnet plast. Dette er råvaren som kan komme fra plast i vrakbiler.
Helt syd i Sverige, ligger byen Ystad. Der holder en av Europas største plastaktører til. Polykemi AB har støpt plast siden slutten av 60-tallet.
I dag er bedriften en av de ledende i Europa og har fabrikker i Kina, USA og Sverige.

Kan bruke all plast
Polykemi AB kan motta og bearbeide plast fra alle mulige kilder, også vrakbiler. sier Mattias Persson hos Polykemi. Han er Chief Commercial Officer i bedriften.
På det enorme anlegget i Ystad, kommer det inn ulike former for plast, både jomfruelig, og gjenvunnet plast. Plast fra yoghurt-emballasje, fra produksjon av bilseter, plast-polstring fra bildører, avkapp fra nye støtdempere og mye annet. Det kunne like gjerne vært plast fra vrakbiler.
Det resirkulerte materialet blir behandlet og gjort om til ny råvare, granulat – eller regranulat som selges til plaststøperier i Skandinavia og Europa.

Mange av Polykemis sluttkunder er bilprodusenter eller aktører innenfor bilindustrien.
– Vi jobber med rundt 15 polymerer, men innenfor hver polymertype er det mange underklasser med ulike egenskaper, sier Johan Svenmo, Plastic Applications & Material Specialist.
Prosjekt sammen med bilindustrien
– Helt siden 1968 har vi arbeidet med både gjenvunnet og jomfruelig plast, sier Persson. Da vår grunnlegger, Hugo Jönsson sa på 60-tallet at plast er fremtiden, trodde ingen på ham, sier Persson.

– Polykemi er i et prosjekt sammen med bilindustrien, sier Patrik Lindqvist
Han er Category Manager innenfor resirkulerte materialer. Prosjektet er i samarbeid med en sluttkunde i bilindustrien om å bruke materialer fra kasserte kjøretøy, forteller han.
Se hvordan Polykemi produserer plast som brukes til å lage nye bildeler:
Mange års plastproduksjon til bil på Raufoss
Plasman AS på Raufoss har støpt deler i plast for Volvo i mange tiår. Bedriften er etablert i kjølvannet av at Volvo på 60-tallet monterte de svenske feltvognene som Forsvaret kjøpte på 60-tallet.

– Vi produserer og monterer plastdeler til de aller fleste Volvo-modellene, også noe til Polestar, forteller kvalitetssjef Jo Henrik Tollefsrud hos Plasman på Raufoss.
Plast fra vrakbiler blir til nye bildeler
Granulatet og regranulatet som Plasman bruker, kunne gjerne kommet fra resirkulert plast fra kasserte kjøretøy, eller det kunne kommet fra Polykemi i Ystad.
– Det er bare snakk om at regranulatet har den kvaliteten vi trenger for å produsere delene riktig, sier han.
– Vi kan i prinsippet bruke gjenvunnet plast fra hva som helst, så lenge det er rent og riktig plastlegering.
Se Plasman på Raufoss bruke plastgranulat til å støpe bildeler:
På Raufoss har Plasman rundt 250 støpeformer, og leverer cirka 5 000 forskjellige artikler. Verktøyene eller støpeformene er metallkonstruksjoner som brukes til formstøping. De tusenvis av støpeformene koster mye å produsere og Plasman må ha former til et utall Volvo-modeller.
Kilder:
Plasman AS
Polykemi AB
EUs ELV-direktiv
Miljødirektoratet
Autoretur.no
Volvo Cars bærekraftmål
