Heiser krever både jevnlig vedlikehold og inspeksjon for å sikre at de opererer trygt, men det er krav til ulike former for kontroll, og mange er ikke bevisst på forskjellen på disse.
Vidar Stavik, avdelingsleder for inspeksjon i Kiwa, erfarer at mange blander de forskjellige kontrollene sammen.
Servicekontroll og sikkerhetskontroll av heis er ikke det samme, sier Stavik og fortsetter:
– Heiseier plikter å ha kontroll på at anlegget til enhver tid er i sikker stand. Derfor skal det jevnlig gjennomføres service og ettersyn på heisen. De fleste heiseiere har derfor en løpende serviceavtale for sine anlegg. Slik servicekontroll leveres av mange forskjellige serviceleverandører.
Stavik forklarer at i tillegg til jevnlig service er det krav om at et uavhengig og godkjent sikkerhetskontrollorgan (SKO) gjennomfører en sikkerhetskontroll hvert annet år.
— Heiskontroll, eller periodisk sikkerhetskontroll av heis, er en regelmessig kontroll for å sikre at heisen er sikkerhetsmessig forsvarlig og at bruk ikke medfører fare for personskader. En servicekontroll kan ikke erstatte sikkerhetskontrollen. Selskapene som leverer service har ikke anledning til å gjennomføre sikkerhetskontroll, da de ikke er uavhengige. Et SKO har ikke anledning til å tilby service eller reparasjon, understreker Stavik.
Vidar Stavik påpeker at en grundig inspeksjon kan avdekke potensielle problemer før de utvikler seg til større, kostbare reparasjoner.
— Heiser er komplekse maskiner som krever både jevnlig vedlikehold og inspeksjon for å sikre at de opererer trygt. Uten regelmessige kontroller kan det oppstå feil som kan føre til alvorlige ulykker, advarer Stavik.
En typisk heiskontroll inkluderer en grundig gjennomgang av alle heisens komponenter, inkludert kabler, motorer, dører og sikkerhetssystemer. Inspektørene fra Kiwa følger strenge retningslinjer og standarder for å sikre at alle aspekter av heisens drift blir nøye vurdert. Vidar Stavik forklarer at dette inkluderer både visuelle inspeksjoner og funksjonstester for å sikre at alt virker som det skal. I tillegg blir alarmfunksjoner testet for å sikre at de fungerer korrekt i tilfelle en nødsituasjon.
Stavik forteller at Kiwa er utpekt som sikkerhetskontrollorgan (SKO) og teknisk kontrollorgan (TKO) i henhold til heisdirektivet (direktiv 2014/33/EU).
— Vi er leverandør av både periodisk sikkerhetskontroll og førstegangskontroll av nyinstallerte enheter. Vi utfører også kontroll etter moderniseringer. Kiwa er akkreditert for å utføre sikkerhetskontroller med dyktige og erfarne inspektører som har en tett dialog med kundene, sier Stavik og tilføyer:
— Vi avtaler alltid kontrolltidspunkt før oppmøte og dokumentasjonen gjøres tilgjengelig i Kiwas kundeportal for heisinspeksjon. Her blir rapporter fra heiskontrollene publisert, og sendes til nasjonalt installasjonsregister (NIREG) etter at kontrollen er gjennomført. Bilder legges ved rapporten der det er relevant.
Stavik sier videre at alle heisene Kiwa inspiserer blir merket med kontrolloblater når kontrollen er gjennomført.
— Oblatene fra Kiwa er utstyrt med en unik QR-kode. Alle som eier eller bruker utstyret kan bruke appen Kiwa Mobile Connect for å skanne QR-koden og se inspeksjonsstatus eller protokoll direkte i mobilen eller nettbrettet, forklarer Stavik og utdyper:
— Hvor mye informasjon som skal vises, styres av anleggseier i Kiwas kundeportal. Der kan eier også se status og befaringsplanlegging for alle sine objekter, forklarer Stavik.
— Våre kunder har uttrykt et behov for enkelt å kunne følge opp inspeksjonsstatus på utstyret sitt. Med Kiwa Mobile Connect kan vi tilby en rask og enkel måte å få kontroll på sikkerheten til objektene, sier Stavik.