Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Glem bensin: Nå har hoppetussa fått batteridrift

Nå utfordrer MILWAUKEE® bensinkonkurrenten med en platevibrator på batteri.
Nå utfordrer MILWAUKEE® bensinkonkurrenten med en platevibrator på batteri. Foto: Rob Luckins / Milwaukee
Del
Produsert av TUM Studio

Elektrifiseringen av verktøybransjen har gjerne handlet om å bli kvitt ledningen. For en stadig større del av bygg- og anleggsbransjen handler den imidlertid nå om å bli kvitt bensinmotoren.

– Kristoffer Løvli er kategoriansvarlig for MX FUEL™ i MILWAUKEE®. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Kristoffer Løvli er kategoriansvarlig for MX FUEL™ i MILWAUKEE®. Foto:  TUM Studio

– Det blir stadig større fokus på nullutslipp, og Oslo kommune er blant dem som strammer ytterligere inn for 2025. Derfor er det mange aktører som ser på hvordan de skal tilpasse seg nå, sier Kristoffer Løvli.

Løvli er kategoriansvarlig for MX FUEL™-serien til MILWAUKEE®. Det er en serie av kraftige verktøy på batteri, mange av dem i kategorier som tradisjonelt har vært drevet av bensin.

Nå kappes både betong, granitt, asfalt og stål på batteridrift i stedet for på bensin. Betongleggere kan avrette store flater uten støyen og avgassene fra bensindrevne avrettere. Til og med strømaggregatet går nå på batteri i stedet for bensin!

Vibratorplate på batteri

Den store nyheten nå i høst er at platevibratoren, eller hoppetussa, om du vil, også går på batteri. De første kundene får levert MILWAUKEE® MX FUEL™ MXF-PC50 i disse dager.

Dermed har MX FUEL™-serien til MILWAUKEE® eliminert bensinmotoren i enda en verktøykategori — i hvert fall for platevibratorer på denne størrelsen. Et viktig poeng er også at den yter på samme nivå eller bedre!

MX FUEL™ MXF-PC50 er en 80 kg vibratorplate og har en bredde på 50 cm. Dermed er den perfekt for komprimering av mindre arealer, til å bruke i grøfter etter gravearbeider osv. Løvli har allerede flere anleggsgartnere og entreprenørfirmaer på lista over forhåndsbestillinger.

– Jeg møter folk som er skeptisk til batteridrift hver eneste dag, men de fleste trenger bare å prøve ett av MX FUEL™-verktøyene for å bli overbevist om fordelene, smiler han.

Nye MILWAUKEE® MXF-PC50 er en 50 cm bred platevibrator, og den jobber raskere enn tilsvarende maskiner på bensin! <i>Foto:  Rob Luckins / MILWAUKEE®</i>
Nye MILWAUKEE® MXF-PC50 er en 50 cm bred platevibrator, og den jobber raskere enn tilsvarende maskiner på bensin! Foto:  Rob Luckins / MILWAUKEE®

Startvansker, service- og vedlikeholdsbehov og giftige avgasser er noe alle bensinverktøy er belemret med. 

– Skal man komprimere grunnen nede i en grøft før man legger en vannledning, kan det mildt sagt være ubehagelig, for ikke å si helsefarlig, å måtte jobbe under et teppe av eksos med en bensindrevet vibratorplate, sier han.

Esset i skjorteermet – den kan snu kjøreretning

– En bensinmotor gir kraft ved å drive en PTO (power take-off) som kun kan rotere i én retning. Med en elektrisk motor kan vi reversere polariteten på den elektriske ladningen som sendes til motoren, slik at den kan kjøre i motsatt retning, forklarer Løvli.

Derfor kan kjøreretningen på MXF-PC50 snus ved at håndtaket flippes over på motsatt side. Det er med andre ord ikke nødvendig å snu hele maskinen.

Det er svært praktisk for dem som jobber nede i en trang grøft. Anleggsgartnere som skal komprimere settelaget, slipper stygge kjørespor som følge av at man har snudd en bensindrevet vibroplate manuelt.

Legg merke til at selve platevibratoren ikke trenger å snus. Kjøreretning endres ved å flippe over håndtaket. Fra MILWAUKEE®s Big Red Truck-turné i Nord Norge i høst. <i>Foto:  Millwaukee</i>
Legg merke til at selve platevibratoren ikke trenger å snus. Kjøreretning endres ved å flippe over håndtaket. Fra MILWAUKEE®s Big Red Truck-turné i Nord Norge i høst. Foto:  Millwaukee

MILWAUKEE® har nylig turnert med sin Big Red Truck i Nord-Norge, hvor maskinen ble demonstrert i Alta, Tromsø, Harstad, Sortland, Leknes, Bodø, Fauske og Mo i Rana. Der ble den godt mottatt av aktører i bygg- og anleggsbransjen, som ved selvsyn fikk oppleve hvor effektivt den nye platevibratoren jobber.

– I tillegg til at du slipper å rive og slite i en startsnor for å få den i gang, setter mange pris på at den kan snu kjøreretning. Men det er også en stor fordel at den jobber raskere enn bensin-konkurrentene, sier Løvli.

Målet til MILWAUKEE® har vært å konstruere en platevibrator som leverer lik eller bedre komprimering enn konkurrentenes 50 cm enveiskjørte platevibratorer. MXF-PC50 slår med 16,5 kN og jobber med en hastighet på 26 meter i minuttet på høyeste hastighet.

Det er et resultat av forbedret design med bedre vektfordeling, jevnere drift og mer effektive vibrasjoner. 

Maskinen kommer med to 12 Ah MXF-HD812-batterier, og maskinen kan da jobbe i 40 minutter og komprimere opptil 325 kvadratmeter pr. batteri.

– Maskinen er perfekt for anleggsgartnere. De kan også sette på en gummimatte som beskytter underlaget når de komprimerer belegningsstein. For et arbeidslag som lapper asfalt er den også ideell, og for asfaltarbeid har vi en vanntank som sørger for kjøling av plata, forteller Løvli. 

Nytt batteri, ny batteriteknologi

Nye 21700-celler med tabless-teknologi gir en solid forbedring for Redlithium MX FUEL™-batteriene til MILWAUKEE®. <i>Foto:  MILWAUKEE®</i>
Nye 21700-celler med tabless-teknologi gir en solid forbedring for Redlithium MX FUEL™-batteriene til MILWAUKEE®. Foto:  MILWAUKEE®

MILWAUKEE® har gjort store forbedringer på MXF-batteriene sine, både når det kommer til kapasitet og ladetider. Den nye FORGE™-serien med batterier er utstyrt med såkalte «tabless» 21700-celler. Disse battericellene kan lades raskere og genererer mindre varme.

Det nevnte FORGE™-batteriet på 12 Ah, MXF HD812, har dobbelt kapasitet av et standard 6 Ah MX FUEL™-batteri, men uten å være særlig mye større. Det har dessuten et aktiv kjølesystem, som sammen med en ny superlader gjør at det kan lades opp på bare 65 minutter.

– Det gamle 6 Ah-batteriet tok 90 minutter å lade med den gamle laderen. Den nye laderen vil også lade de eldre batteriene raskere, så nå kan det lade på bare 45 minutter, sier Løvli.

– Batteriene til MX FUEL™-verktøyene er jo selvfølgelig en kostnad, men det er viktig å huske på at om man har noen batterier, så virker de jo sømløst på tvers av hele MX FUEL™-serien, avslutter han.

Les flere artikler fra Milwaukee Tool