Kon-Tiki-museet leverer tilbake levninger til Påskeøya: – Sirkelen er sluttet
Levninger som Thor Heyerdahl hentet til Norge på 1950-tallet, skal nå leveres tilbake til Påskeøya. Det er en del av en global museumstrend som blir stadig vanligere.
– Det som skjedde på 1950-tallet må sees med datidens øyne. Gjenstandene ble brakt til Norge med tillatelse og samtidig med et løfte om at de én dag ville bli gitt tilbake, sier Liv Heyerdahl til NTB.
Hun er direktør på Kon-Tiki-museet og barnebarn av Thor Heyerdahl.
Etter Kon-Tiki-ferden i 1947 rettet oppdageren sin oppmerksomhet mot Påskeøyas mysterier, stillehavsøya som lokalt heter Rapa Nui.
Etter månedsvis med utgravninger vendte Heyerdahl og teamet hans hjem til Norge med tusenvis av gjenstander. Nå skal museet levere noe av det tilbake til det lille øysamfunnet. I første omgang er det snakk om menneskelevninger av innbyggere som levde på Påskeøya for hundrevis av år siden, blant annet hodeskaller.
– Sirkelen er sluttet ved å motta disse levningene, sier Laura Tarita Rapu Alarcón til NTB.
Hun er tidligere guvernør på Påskeøya og er en del av delegasjonen som har reist til Norge for å motta levningene.
Overnattet på museet
Fire representanter fra Påskeøya overnattet natt til onsdag på museet, side om side med levningene. Dette var en del av en rituell seremoni som anses som viktig for også å kunne ta tilbake levningenes ånder.
– Det er en todelt seremoni. Først må man vekke åndene, og så snakke til dem på vårt urspråk. Deretter lages det mat for å spise et måltid sammen med dem, hvor lukten av maten går til åndene, sier Alarcón.
Hjemme på Påskeøya venter en storslått seremoni når levningene kommer tilbake.
– Der vil kvinnene stå klare for å ønske dem velkommen tilbake. Deretter skal levningene fraktes rundt øya forbi åtte hellige steder før de til slutt blir gravlagt for godt, sier hun.
– Vi kom fra Moder jord. Disse levningene skal forsvinne og bli til støv. Og så vokser det og blir en plante som dyrene spiser, som vi igjen spiser. Så de blir en del av en syklus.
Mange land krever ting tilbake
Såkalt repatriasjon, hvor gjenstander leveres tilbake til hjemlandet, blir stadig vanligere. Museumsgjenstander leveres tilbake på kryss og tvers rundt om i verden, og det er ofte vestlige museer som er i fokus.
Greske myndigheter har i årevis forsøkt å få British Museum i London til å levere tilbake marmorskulpturer og oldtidsgjenstander fra Akropolis i Aten. Samme museum opplever også stadig kraftigere press fra Egypt om å få tilbake Rosetta-steinen, skriftsteinen som i sin tid knekte koden for å kunne tyde hieroglyfene fra oldtidens Egypt.
Egypt forsøker samtidig iherdig å få tilbake den 3370 år gamle Nefertiti-bysten, som står utstilt i Berlin. En tysk arkeolog hentet den i sin tid til Tyskland etter utgravninger i Egypt.
Liv Heyerdahl tror at holdningene rundt tilbakeføring av gjenstander har endret seg i moderne tid.
– Selve ideen om repatriasjon var ikke så aktiv før som det den er nå. Det er en ganske politisk diskusjon rundt hvem som eier hva. Men ideen om å tilbakeføre gjenstander har modnet de siste tiårene, sier hun.
Flere ting tilbake til Påskeøya
Hennes berømte farfar jobbet selv aktivt med å levere tilbake gjenstander, noe museet gjorde i to mindre runder i hans levetid.
Men det som skjer nå, er altså starten på det som blir en langt større tilbakeføring, forklarer Heyerdahl. Flere gjenstander står for tur. En ekspertgruppe, bestående av blant annet arkeologer og representanter fra eldsterådet på Påskeøya, skal nå avklare hvilke andre gjenstander som skal leveres tilbake og hva som skal bli værende på museet. Og det er et ressurskrevende arbeid som tar tid.
– Vi ønsker at dette skal være en døråpner for ytterligere samarbeid, sier Heyerdahl.
– Det er viktig at de som eier kulturen, er med i prosessen. Selvsagt skal disse levningene bli gitt tilbake, og det føles riktig fordi de tilhører Rapa Nui.
Garasje knust av steinras i Stavern
En garasje med flere biler er knust av et steinras som gikk fra fjellet Signalen i Stavern og ned til et boligområde. Ingen personer er skadet.
Det sto to biler i garasjen da raset gikk, opplyser politiet til NRK.
Området rundt rasstedet er sperret av. Bilder fra stedet viser at garasjen er fullstendig knust av en svær steinblokk.
– Garasjen blir beskrevet som pinneved, sier operasjonsleder Inge Omli Landsrød i Sørøst politidistrikt.
Larvik kommune og NVE er varslet om hendelsen.
– Når det går steinras i et boligområde, er det selvfølgelig veldig alvorlig. Kommunen vil forsikre seg om at området er så trygt at det ikke vil gå flere ras i samme område, sier Johannes Sjo Steinsvåg, som er fagsjef for beredskap i kommunen.
Frykt for at reveparasitt etablerer seg i Norge
Det er betydelig risiko for at parasitten revens dvergbendelorm innføres til Norge. Parasitten er ufarlig for dyr, men kan gi alvorlig sykdom hos mennesker.
‑ Det er en betydelig risiko for at revens dvergbendelorm innføres og etablerer seg før vi oppdager det, sier faglig ansvarlig Lucy Robertson i Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM), som har gjennomført en risikovurdering av hvorvidt parasitten kan komme til Norge.
– Smitte fra Sverige til Norge via rev er sannsynligvis et tidsspørsmål, men vi kan ikke anslå når det vil skje. Det er alvorlig. Vi ser at i andre land hvor parasitten har etablert seg hos rev og små gnagere, rammes også mennesker etter hvert, sier hun.
Parasitten finne si hovedsak hos rev, men også hunder og katter kan være bærere. Parasitten er ufarlig for dyr, men kan i verste fall være dødelig for mennesker.
Parasitten ble påvist i Sverige i 2011. Forekomsten er fortsatt lav, og det er ikke tegn til at parasitten nærmer seg norskegrensen.
– I dag er det krav om at hunder som krysser grensen til Norge skal være behandlet med ormemidler mot parasitter, men det er ikke dokumentert om hundeeiere følger reglene, eller i hvilken grad dette sjekkes ved land- og sjøgrensene, sier Robertson.
Ny sjømatrekord for november
Prisvekst og økte volum ga tidenes høyeste verdi for sjømateksporten i november. Norge eksporterte sjømat for 17,3 milliarder kroner.
Det er en økning på 1 milliard kroner, eller 6 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Sjømat Norge i en pressemelding.
Det er tidens høyeste for november.
– Vi har lagt bak oss flere måneder på rad med solid vekst for sjømateksporten, og denne trenden fortsatte i november. Takket være prisvekst på laks, makrell, torsk, hyse og sild var dette tidenes beste november målt i verdi, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer.
Sterkere krone
Sjømat Norge trekker fram at sjømatreksporten denne gangen heller ikke har fått drahjelp av svak norsk krone.
– Sammenlignet med samme måned i fjor, er den norske kronen litt sterkere målt mot euroen, men svakere målt mot den amerikanske dollaren. I sum gir det ingen valutaeffekt, så verdiveksten er hovedsakelig drevet av høyere priser og økte volum for noen av våre viktigste arter, forklarer Chramer.
Landene i EU-sonen kjøpte mest norsk sjømat. Asia er også i vekst.
– Europa står sterkt og hadde verdivekst i november. USA gikk noe tilbake, mens Asia blir stadig viktigere. I forrige måned var det blant annet sterk vekst for både reker og laks til Kina, forklarer Christian Chramer.
Mot årsrekord
Hittil i år har Norge eksportert sjømat for 160,4 milliarder kroner. Det er 2,3 milliarder kroner, eller 1,5 prosent, høyere enn på samme tid i fjor.
– 2024 har så langt vært et verdimessig godt år for norsk sjømateksport. Høyere priser har i stor grad kompensert for kvoterekuttet til torsk, sild og makrell. Hvis den gode utviklingen fortsetter også i desember, vil vi passere fjorårets eksportrekord på 172 milliarder kroner ved årets slutt, sier Christian Chramer.
Britiske atomkraftverk får forlenget levetid
Fire av Storbritannias kjernekraftverk skal holdes i drift lenger enn planlagt, sier operatørselskapet.
Beslutningen om å forlenge driften kommer etter en sju måneder lang gjennomgang, sier det franske energiselskapet EDF.
To atomkraftverk i Lancashire og i skotske East Lothian får forlenget driften med to år, til mars 2030. To andre kraftverk i Nordøst-England får en forlengelse på ett år, fram til mars 2027, opplyser EDF.
Det var tidligere ventet at de aktuelle kraftverkene skulle legges ned i 2026 og 2028. Forlengelsen innebærer at 3000 arbeidsplasser også opprettholdes lenger.
EDF er hovedeier og operatør for de britiske kjernekraftverkene. Centrica, som eier British Gas, har en eierandel på 20 prosent i kjernekraftvirksomheten.
Beslutningen om å forlenge driften kommer etter at en offentlig rapport konkluderte med at Storbritannia må produsere atomkraft lenger enn planlagt dersom regjeringen skal nå målet om å gå bort fra strøm produsert med fossilt brensel innen 2030.
Strømprisene stiger – Sør-Norge får årets høyeste pris onsdag
Tidlig onsdag morgen stiger strømprisene til værs i Sør-Norge. Både på Østlandet og Sørlandet blir onsdagens pris den høyeste hittil i år.
Mellom klokken 8 og 9 blir timesprisen på hele 3 kroner per kilowattime (kWh) på Sørlandet. På Østlandet blir den nesten like høy, på 2,7 kroner/kWh.
Sist strømprodusentene i Sør-Norge fikk så godt betalt for strømmen, var for nøyaktig ett år siden, nemlig 4. desember 2023, skriver Europower.
Også kunder i Midt-Norge og på Vestlandet må belage seg på en høy pris mellom klokken 8 og 9. De må ut med henholdsvis 1,9 kroner/kWh og 2,3 kroner/kWh.
Nord-Norge skjermes fra de høye prisene. Der blir snittprisen i løpet av døgnet bare 12 øre/kWh.
Prisene er ventet å synke utover dagen. Slik blir snittprisene:
* Østlandet: 117 øre/kWh
* Sørlandet: 133 øre/kWh
* Vestlandet: 96 øre/kWh
* Midt-Norge: 41 øre/kWh
* Nord-Norge: 12 øre/kWh
Oljefondet dropper israelsk telekomselskap og britisk stålprodusent
Etter råd fra etikkrådet har Norges Bank besluttet å utelukke det britiske stål- og gruveselskapet Evraz og det israelske telekomselskapet Bezeq fra oljefondet.
Når det gjelder Evraz, peker etikkrådet på grove brudd på grunnleggende etiske normer. Selskapet bidrar til å opprettholde og muliggjøre den folkerettsstridige aggresjonskrigen Russland fører mot Ukraina, ifølge etikkrådet.
– Etikkrådet mener det er en uakseptabel risiko for at Evraz blant annet leverer stål til russisk forsvarsindustri, heter det i tilrådingen.
Evraz er et britiskregistrert stålproduksjons- og gruveselskap, og selskapets hovedaktivitet er i Russland hvor det blant annet produserer stål. Evraz er notert på London-børsen, og handelen i selskapets aksjer har vært suspendert siden mars 2022. Oljefondet eide aksjer for nær 44 millioner kroner i Evraz ved utgangen av 2023.
Når det gjelder Bezeq The Israeli Telecommunication Corp, begrunner etikkrådet tilrådingen om utelukkelse med en uakseptabel risiko for at selskapet medvirker til alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig eller konfliktsituasjoner. Selskapet leverer telekommunikasjonstjenester til virksomheter og privatpersoner i Israel og til israelske bosetninger på Vestbredden.
Norges Banks hovedstyre besluttet å utelukke de to selskapene tirsdag 3. desember.
Samtidig ble det også bestemt at observasjonen av selskapet Hyundai Engineering & Construction Co Ltd skal oppheves. Selskapet har vært under observasjon siden juli 2021 på grunn av det etikkrådet mente var uakseptabel risiko for at selskapet har bidratt til eller selv vært ansvarlig for grov korrupsjon. Nå skal imidlertid et antikorrupsjonssystem være på plass. Dette er på de fleste områder i tråd med internasjonalt anerkjente anbefalinger for slike systemer.
– Risikoen for grov korrupsjon i selskapets virksomhet anses derfor ikke lenger som uakseptabel, heter det.
(©NTB)
Nye Widerøe-innstillinger – fagforeningsleder bekrefter gå-sakte-aksjon
Fra mandag til tirsdag har Widerøe kansellert rundt 130 flyavganger. Nå bekrefter fagforeningsleder Ivar Olafsen at de gjennomfører en gå-sakte-aksjon.
– Vi er inne i en gå-sakte-aksjon, det er ingen hemmelighet. Den startet natt til forrige mandag, sier fagforeningsleder Ivar Olafsen for de NFO-organiserte flyteknikerne i WTS til Bergens Tidende.
Fra mandag til tirsdag har det vært rundt 130 kanselleringer, opplyser flyselskapet.
Mandag uttalte Widerøe at 150 fagorganiserte går sakte etter brudd i lokale forhandlinger mellom Widerøe Technical Services (WTS) og Norsk Flyteknikerorganisasjon (NFO). Dette ble opplyst å være én av forklaringene på alle problemene med flygingene den siste tiden.
Olafsen sier til BT at bruddet i forhandlingene gjør at de mistet en komponent av sin faste lønn som utgjør 15 prosent, og at de derfor vil gjøre, eller produsere, 15 prosent mindre.
Foreløpig er det ikke avtalt noe nytt møte med arbeidsgiveren, sier han.
– Vi har en dialog, men er ikke enige. Aksjonen pågår til det oppnås enighet. Blir vi enige, vil aksjonen være over.
Widerøe jobber nå på spreng for å finne løsninger for innleie av teknisk personell og ekstra kapasitet i form av flere fly, sier kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen.
Tog kjørte på bil i Nordland
Et tog kjørte på en bil ved Majavatn i Grane kommune sør på Helgeland tirsdag kveld. Ingen personer er skadet.
– Vi har fått melding om en togulykke ved Majavatn. Et tog har kjørt på en bil. Det er ikke meldt om personskader. Politiet er på vei til stedet, skriver operasjonsleder June Strand Jensen i Nordland politidistrikt i politiloggen.
Hun opplyser at en politipatrulje fra Mosjøen er på vei til stedet, men at utrykningstiden er lang.
– Per nå har ikke politiet nærmere detaljer om hendelsesforløpet eller de involverte personene, opplyser Jensen.
Vegvesenet får kritikk for manglende kontroll på Sotrasambandet
Vegvesenet får kritikk for å ha delegert bort kontroller på Sotrasambandet, viser en rapport fra Arbeidstilsynet. Både NRK og BT har fått innsyn i rapporten.
Arbeidstilsynet mener Vegvesenet ikke selv har gjennomført noen egne kontroller på gigantprosjektet til 23 milliarder.
Ifølge den ferske rapporten har Vegvesenet delegert ansvaret med å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår videre til Sotra Link. Sotra Link har igjen delegert ansvaret videre til Sotra Link Construction, et underselskap som står for selve byggingen. Dette selskapet har igjen brukt et eksternt konsulentfirma for å gjøre kontroller.
– Vegvesenet kan ikke fraskrive seg kontrollansvaret ved å delegere dette bort på en slik måte at det innebærer en ansvarsfraskrivelse som bidrar til å undergrave forskriftens formål, står det i tilsynsrapporten ifølge Bergens Tidende.
Sotrasambandet bygger ny veiforbindelse mellom Bergen og Sotra og er et offentlig-privat samarbeid.
Prosjektet er historiens største enkeltkontrakt for Statens vegvesen. Arbeidet startet opp i fjor. Rundt tusen arbeidstakere er i sving fordelt på flere hundre bedrifter. Arbeidstilsynet har allerede vært på en rekke tilsyn, og det er gitt flere pålegg, ifølge NRK.
Vegvesenet svarer at de skal sette seg inn i hva som står i brevet, men at de på generelt grunnlag er positive til at det blir gjennomført tilsyn.
EU øremerker over 50 milliarder til grønn industri
EU-kommisjonen øremerker 4,6 milliarder euro, over 53 milliarder kroner, til grønne industrier som batteriproduksjon og fornybart hydrogen.
Hensikten er å gi nullutslippsindustrien et skikkelig løft, styrke innovasjonen og slik øke EUs konkurransekraft, heter det i en pressemelding fra kommisjonen tirsdag.
3,4 milliarder euro settes av til å støtte avkarboniseringsprosjekter, herunder produksjon av batterier til elektriske biler.
1,2 milliarder euro går inn i en ny auksjon for hydrogenprosjekter.
Midlene skal fordeles gjennom EUs innovasjonsfond.