15:16:34Nyhetsstudio

Havvindnæringen kan trenge 15.000 årsverk

Dersom regjeringens mål om tildeling av områder for 30 GW havvind innen 2040 blir realisert, vil det bli et betydelig behov for arbeidskraft og industriell kapasitet, ifølge en ny rapport fra Nasjonalt kompetansesenter for havvind og Norsk Industri.

De anslår at det blir en rask opptrapping av etterspørsel etter kapasitet frem mot 2030. Deretter vil det bli en mer stabil økning frem til et toppunkt på over 15.600 årsverk i årene 2038 og 2039.

Dette skal være årsverk direkte knyttet til havvindparker på norsk sokkel, og ringvirkninger vil komme i tillegg.

Majoriteten av årsverkene vil være operatører og teknikere, med 65 prosent av arbeidsstyrken, etterfulgt av ingeniører (18 prosent) og maritimt mannskap (10 prosent).

– Denne rapporten viser med all tydelighet at vi står overfor en kapasitetsutfordring som må løses om vi skal realisere havvindambisjonene våre, sier Rune Klausen, direktør i Nasjonalt kompetansesenter for havvind.

Rapporten skal kunne være et grunnlag for utdanningsinstitusjoner, leverandørindustri, utbyggere og myndigheter, for det videre arbeidet med næringen, påpeker Runar Rugtvedt, bransjesjef i Norsk Industri Offshore.

14:42NTB, Redaksjonen

Lastebil: 26 tonn overlast og dårlig teknisk stand

Politiet og Statens vegvesen stanset fredag morgen en lastebil som hadde 26 tonn overlast. I tillegg var lastebilen i dårlig teknisk stand og ble avskiltet.

Lastebilen ble stanset ved Hjortnes.

– Statens vegvesen og vi fikk kontroll på en lastebil med henger i morgentimene i dag. På tilhengeren var det last som viste seg å være 26 tonn for tung i forhold til hva som er tillatt, skriver politiet i politiloggen.

Lastebilen ble altså i tillegg avskiltet på grunn av dårlig teknisk stand.

Politiet og Vegvesenet satte hjullås på lastebilen for å hindre eventuelle forsøk på å kjøre videre med den.

Makspris på 1,18 kroner per kWh for strøm lørdag

Lørdag blir det høyest strømpriser i Sørvest-Norge. Mellom klokken 19 og 20 vil strømprisen der ligge på 1,18 kroner per kilowattime (kWh).

I Sørøst-Norge blir prisen 80,4 øre per kWh på sitt høyeste, i Midt-Norge blir den 38,7 øre, i Nord-Norge blir den 12,5 øre, og i Vest-Norge blir den 26,1 øre, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Ser man bort fra strømstøtten, men inkluderer merverdiavgift (25 prosent), forbruksavgift (16,44 øre per kWh) og avgift til Enova (1 øre per kWh), ville landets høyeste makspris vært på 1,7 kroner. I Nord-Norge er det ingen moms på strøm til husholdninger, og i Finnmark og Nord-Troms slipper husholdninger og offentlig forvaltning også å betale forbruksavgiften.

En kilowattime tilsvarer strømbruk på én kilowatt over én time. En dusj på ti minutter bruker i snitt rundt 4,5 kWh, men det avhenger av temperatur og hvor mye vann dusjhodet leverer.

Den laveste kWh-prisen lørdag blir mellom klokken 0 og 1 på natten i Nord-Norge, da på 3,1 øre. Prisen per kWh blir på sitt laveste i Sørøst-Norge 20,3 øre, Sørvest-Norge 48,06 øre, Midt-Norge 11,6 øre og Vest-Norge 24,06 øre.

Torsdag var maks- og minstepris i landet på henholdsvis 57,4 øre per kWh og -0,06 øre per kWh. Samme dag i fjor var den på 1,4 kroner per kWh og 30,4 øre per kWh.

Strømstøtten dekker 90 prosent av prisen over 73 øre, time for time.

DN: Freyr-avtale innebærer salg av alle europeiske eiendeler

Onsdag kjøpte Freyr Battery eiendeler fra det kinesiske selskapet Trina Solar. Milliardavtalen innebærer salg av alle europeiske eiendeler.

Onsdag gikk medgründer og konsernsjef Tom Einar Jensen av som leder etter batteriselskapet kjøpte et solcelleproduksjonsanlegg i USA fra kinesiske Trina Solar for nesten fire milliarder kroner.

Jensen skal lede Freyr Europa, som inkluderer selskapets planer om en batterifabrikk i Mo i Rana og en tomt i Finland.

Fredag skriver Dagens Næringsliv at avtalen med Trina Solar inkluderer en klausul der Freyr skal kvitte seg med alle sine eiendeler i Europa.

Selskapet har en frist på seks måneder på å gjøre dette. Hva dette betyr for planene om gigantfabrikken i Mo i Rana er uvisst. Freyr har gjennom årene investert over fire milliarder kroner i Mo i Rana, derav 200 millioner kroner fra norske myndigheter.

– For å lykkes med denne type industriutvikling er det viktig å være villig til tenke annerledes på eierskapskonstellasjoner. Men den underliggende basisen for industriutvikling i Norge, og Mo i Rana, har ikke endret seg, snarere tvert imot, sier Jensen til Dagens Næringsliv.

Han sier at dette innebærer å få inn nye eiere for å ta den europeiske porteføljen videre.

Selskapets batterifabrikk i Mo i Rana varslet nylig betydelig nedbemanning.

Frederiksen har snakket med Trump i 12 minutter

Danmarks statsminister Mette Frederiksen hadde torsdag en 12 minutter lang telefonsamtale med påtroppende president Donald Trump.

Hun forteller at samtalen i all hovedsak dreiet seg om sikkerhetspolitikk.

– Jeg er en av få europeiske ledere som allerede har snakket med ham. Det skal vi glede oss over. Det er positivt, sier Frederiksen i forbindelse med et uformelt EU-møte i Budapest.

Det var også derfra hun hadde en kort samtale med Trump. NBC opplyser at vinneren av presidentvalget siden onsdag har snakket med rundt 70 regjeringsledere verden over.

Frederiksen sier at hun i samtalen understreket nødvendigheten av å stå sammen om innsatsen for Ukraina.

Helse sør-øst lanserer tiltak mot jordmormangel

For å sikre tilstrekkelig helsetilbud for gravide i regionen, vurderer Helse sør-øst blant annet å innføre et felles søknadssystem for fødeplass i Oslo-området.

– Våre framskrivninger viser foreløpig en økning i fødselstallene i årene fremover. Derfor er det viktig å sikre at det er nok kapasitet i regionen, sier avdelingsdirektør for utdanning og kompetanse, Jarle Henriksen, i Helse sør-øst RHF.

Et felles søknadssystem for fødeplass i Oslo-området er blant tiltakene de vurderer. Tiltaket vil gjøre det enklere for kvinner å søke fødeplass og lette ferieplanleggingen ved sykehusene, sier Helse sør-øst i en pressemelding.

Helseforetaket vurderer også en ordning hvor jordmødre kan jobbe i spesialist- og kommunetjenesten samtidig. Dette er allerede utbredt, men ikke formalisert, ifølge dem. Nå vurderer de å formalisere ordningen, som de mener gir et bedre helsetilbud for gravide.

Videre så vil de øke antallet studie- og praksisplasser og forbedre modellen de bruker for å kartlegge behovet for jordmødre, og gjøre denne tilgjengelig for sykehusene.

– Dette vil sikre stabiliteten og planleggingen av fødselshjelpen i sommermånedene i regionen, sier Henriksen om tiltakene.

.

Petter Stordalens flyselskap kutter stillinger

Flyselskapet Sunclass Airlines, som hovedsakelig flyr pakkereiser for Ving, må nedbemanne.

Flyselskapet sier opp 14 kabinansatte i Norge, bekrefter kommunikasjonssjef Sofie Lund overfor E24.

– Det beklager vi virkelig, sier Lund.

Sunclass flyr passasjerer på pakkereiser til og fra feriedestinasjoner. Mye av inntektene er charterinntekter fra den tilknyttede turoperatøren Ving, ifølge E24.

Lund opplyser at det ikke er snakk om å kutte ruter, men at selskapet ikke har behov for så mange kabinansatte.

Petter Stordalen fikk flyselskapet med på kjøpet da han i 2019 gikk inn i turoperatøren Ving sammen med to oppkjøpsfond etter at eier og reiseoperatør Thomas Cook gikk konkurs.

Knusende varmerekord for november på Andøya i Nordland

Natt til fredag ble det målt 14 grader på Andøya, melder NRK. Det blir mye mildvær i Norge helt ut helga, med flomvarsel nord i Nordland og i Troms.

Den nye rekorden på 14 grader på målestasjonen på Andøya flyplass er mye høyere enn forrige rekordtemperatur målt der i november: 12,5 grader.

– Det er ikke bare det at det er høyeste målt, den er en og en halv grad mer. Vanligvis når vi får ny høyeste måling, så er det kanskje 0,1-0,2 grader mer. Så det er ganske så mye varmere, sier vakthavende meteorolog Matilda Hallerstig til NRK.

Meteorologisk institutt har for øvrig utstedt gult farevarsel for flom i Troms og nordlige deler av Nordland. Farevarselet gjelder fra natt til fredag til lørdag ettermiddag. Gult farevarsel innebærer moderat fare.

Studie: Europa bruker mer penger på forsvar, men mangler soldater

Siden Russlands invasjon av Ukraina i 2022 har Europa økt pengebruken på forsvar, men en ny studie viser at det ikke satses nok på å få inn flere soldater.

Studien kommer fra britiske Intitute for Security Studies, og ble lagt fram på forsvarskonferansen Prague Defence Summit. Forskerne har funnet flere svakheter ved Europas evne til å forsvare seg selv.

Våpenproduksjonen, både når det gjelder artilleri og luftforsvar, har økt markant i Europa de siste to årene, men det er rett og slett mangel på folk, konkluderer de.

– Viktige europeiske styrker forblir underbemannet. For mange fortsetter å miste soldater, samtidig som den yngre generasjonen ikke drives til å melde seg til tjeneste, står det i den britiske studien.

Selv om de europeiske Nato-medlemmenes forsvarsbudsjetter er nesten 50 prosent høyere enn i 2014 da Russland annekterte Krim, fortsetter landene å lene seg på USA på alle områder militært, er konklusjonen fra forskerne.

Signalfeil mellom Oslo og Lillestrøm er rettet

Feilen mellom Oslo S og Lillestrøm fredag er nå rettet. Passasjerene må fortsatt regne med forsinkelser, opplyser Bane Nor.

Signalfeilen som fredag rammet flere rutetog og flytog, er nå rettet. De rammede togene går da som vanlig, men reisende må regne med forsinkelser, opplyser Bane Nor.

– Vi beklager ulempene dette skaper, skriver Bane Nor.

Bane Nor varslet om feilen rett før klokken 8.30 fredag.

Både Vy og SJ Norge ble da rammet av problemene, sammen med Flytoget.

Togrutene som igjen er operative, er RE10 Drammen-Lillehammer på Dovrebanen; RE11 Skien-Eidsvoll på Vestfold- og Gardermobanen; R12 Kongsberg-Eidsvoll på Gardermobanen; R13 Drammen-Dal på Hovedbanen; R14 Asker-Kongsvinger på Kongsvingerbanen; L1 Spikkestad – Lillestrøm på Hovedbanen, og F6 Oslo S-Trondheim S på Dovrebanen.

Også Flytogets ruter FY1 Drammen-Oslo lufthavn og FY2 Stabekk-Oslo lufthavn går nå.

Kort tid før signalfeilen oppsto, ble Gardermobanen også rammet av feil på en sporveksel ved Eidsvoll. Dette ble rettet opp kort tid før signalfeilen fant sted.

Indias høyesterett beordrer avvikling av konkurs flyselskap

Indias høyesterett har gitt ordre om tvangsavvikling av Jet Airways, som er konkurs etter en økonomisk kollaps i 2019 som endte i milliardgjeld.

Selskapet, som var ett av Indias største, stanset driften da pengene tok slutt for fem år siden, og flyene ble satt på bakken. Samme år ble Jet Airways begjært konkurs av kreditorene.

I fjor tillot en forretningsdomstol at eierskapet ble overført til en potensiell ny eiergruppe, men misnøye med håndteringen av boet gjorde at flere kreditorer anket.

Torsdag avviste høyesterett overdragelsen og sa at de mulige kjøperne ikke oppfylte de juridiske kravene, og at det ikke ville være juridisk akseptabelt å godkjenne oppkjøpet.

Retten besluttet samtidig at en skifterett i Mumbai skal sette i gang «de nødvendige formalitetene for å starte avviklingen». Det betyr blant annet at flyselskapets gjenværende eiendeler må selges.

Det er knallhard konkurranse i luftfarten i India, og flere flyselskaper har måttet kaste inn håndkleet som følge av dårlig ledelse, høy gjeldsgrad eller dårlige markedsforhold.