– Åtte partier har blitt enige om å bygge Bybanen til Åsane gjennom tunnel i sentrum, sier Høyres gruppeleder Eivind Nævdal-Bolstad.
Altså en annen trasé enn det som tidligere ble vedtatt, der Bybanen skulle gå over Bryggen.
– En hel by er lei av kranglingen. Nå kan vi gå i gang med byggingen, fortsatte han. Trolig er byggingen et stykke unna fremdeles.
Finansiering er blant annet ikke omtalt i denne nye avtalen.
– Den omhandler reguleringen av bybanen til Åsane. Vi må komme tilbake til bystyret med finansiering når det blir aktuelt, sier Nævdal-Bolstad.
Han takket for at partene hadde strukket seg langt i de siste forhandlingene, som pågikk noen timer tirsdag ettermiddag.
Med avtalen er det sikret et solid flertall for det nye tunnelforslaget som skal reguleres nordover mot Åsane.
Ifølge Bergens Tidende stiller 40 av bystyrets 67 representanter seg bak det nye kompromisset. På utsiden står SV og MDG, som altså trakk seg forrige uke, og Ap og Venstre, som brøt forhandlingene mandag.
Slik Ap og SV ønsket, blir likevel ikke Bryggen-planene endret foreløpig. Disse to partiene ønsket å beholde dem som en plan B, dersom tunnelen ikke lar seg realisere.
Joel Ystebø (KrF) sier at Bybanen har splittet byen, snarere enn samlet. Derfor har han blitt sittende i forhandlingene.
– Det er ikke den beste Bybanen, men det viktigste er å få bygget bybane til Åsane, understreker han.
En sak om tunnelkompromisset skal etter planen behandles både av bystyret og av Vestland fylkesting på onsdag, hvor målet er at Bergen kommune og fylket inngår en avtale om å regulere en bybanetunnel, skriver Bergensavisen.