• TU
  • Digi.no
  • Inside Telecom
  • Veier24
  • TU Jobb
  • Video
  • Maritim
  • Energi
  • Elbil
  • Bygg
LEDIGE JOBBERKONFERANSERBestill Ekstra +
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse

Brenselcelle

Container fra Alma på plass i testhallen til Sustainable Energy på Stord.  I containeren skal det installeres solid oxide fuel cells, maritime sikkerhetssystemer, ventilasjonssystemer og deteksjonssystemer for gass. Dette blir en nedskalert versjon av det Alma har fått AiP på.
DNV godkjenner brenselcelle for ammoniakk
27. jan. 2023
Viking Neptune er bygget ved Fincantieris verft i Ancona i Italia. Skipet er 228 meter langt og tar 930 passasjerer.
Norsk cruiseskip med hydrogen og brenselcelle
11. nov. 2022
Wärstiläs W34-motor klargjøres for tester med ammoniakk og gass samt diesel . Testene skal etterlikne flere mulige driftsprofiler og belastninger som om den sto i et skip.
Her testes «Arja» – framtidas ammoniakkmotor
31. okt. 2022
Kristina Fløche Juelgaard, direktør for forretningsutvikling i Ballard Power Systems Europe.
Brenselcelle får typegodkjenning – venter bølge av bestillinger
6. apr. 2022
Selger subseaskip – satser mer på grønn teknologi
13. jan. 2022
artikkelen fortsetter etter annonsen
Hydrogenferge for Orknøyene. Plass til 16 biler eller to vogntog. Utviklet i EU-prosjektet Hyseas III med Kongsberg Maritime som leder for framdriftssystemet med 600 kW brenselcelle og 400 kWh batterier. Skal være ferdig mars 2022.
Ågotnes: Verdens første fullskala hydrogen-brenselcelle drivlinje
1. des. 2021
Havnebåt i Narvik skal gå på hydrogen
25. nov. 2021
Skal teste ammoniakk og brenselceller på to skip
16. nov. 2021
Den danske skipsdesigneren Knud E. Hansen står bak utforming av den nye DFDS-fergen Europe Seaways, som skal seile uten utslipp mellom Danmark og Norge fra 2027.
DFDS: Uten utslipp Oslo-København i 2027
26. okt. 2021
Nå har Lars Hoem, kyrne og grisene gått off-grid
30. aug. 2021
artikkelen fortsetter etter annonsen
Lekteren Maas på 110 meter vil få brenselceller, batterier og hydrogentanker installert i containere til erstatning for fossil framdrift i løpet av høsten 2021.
Bygger om lekter til hydrogendrift
8. mars 2021
Bow Clipper er designet på 80-tallet,  bygget i 1995 ved Kværner Govan i Skottland. Den har fått oppgraderinger i fremdriftssystemet. Det gir skipet en energiklasse på A+, som Odfjell har markert i baugen.
Odfjell energimerker skipene – har gått fra D til A+
7. des. 2020
Ville oppgradere test-lab med brenselcelle: Fikk ingen bud og droppet anskaffelsen
3. mars 2020
Drivstoffet alle har ventet på kan gi nullutslipp på flere tusen skip
27. jan. 2020
Ulstein sier de kan levere hydrogendrevet skip i 2022
22. nov. 2019
artikkelen fortsetter etter annonsen
Hydrogendrevet taubåt i 2022
31. okt. 2019
 Skipene skal være på grønne ved bruk av LNG og batterier. Skipene blir 125 meter lange, 20 meter brede og har plass til 700 personer.
Dropper miljøbonus til Kystruten 
7. okt. 2019
Norled skal bygge hydrogenferge nummer to
13. mai 2019
Dette hybridlaboratoriet skal sikre Kongsbergs framtid
11. apr. 2019
Slik var det å leve med hydrogenbil
26. jan. 2019
Neste side
annonse
Adm. direktør og ansv. redaktør:
Jan M. Moberg
Digitalredaktør TU Media:
Svein-Erik Hole
Redaktør TU.no:
Tor M. Nondal
Redaktør Teknisk Ukeblad:
Tormod Haugstad
Personvern/cookies
Brukeravtale
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
© 1995-2022 Teknisk Ukeblad Media AS
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Papirabonnement
Digitalt abonnement
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
E-post redaksjonen:
Nett - papir/blad
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum 0102 Oslo
faktura@tu.no
Telefon/faks:
23 19 93 00/23 19 93 01