BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

IT-analytiker + Equinor + spanske fjell = sant?!

Margaux og Torgeir (t.h) studerer arbeidstegninger sammen med IT-graduate Olav Kåre Vatne og instruktør Linn Arnesen samtidig som de har den reelle fjellveggen rett foran seg.
Margaux og Torgeir (t.h) studerer arbeidstegninger sammen med IT-graduate Olav Kåre Vatne og instruktør Linn Arnesen samtidig som de har den reelle fjellveggen rett foran seg. (Foto: Gemma Miralda AP/Equinor)
Innhold fra annonsør

Det er ikke nødvendigvis i de spanske Pyreneene du forventer å finne IT-analytikere fra et norsk energiselskap.

Margaux og Torgeir var tidlig i juni på feltbesøk i Aínsa, for å få en bedre forståelse for geologiske forhold på den norske havbunnen.

- I forkant av denne turen hadde vi en teoretisk innføring i geologi, geofysikk og petrofysikk, forteller Torgeir. Så tok vi turen til Spania og var i fjellene i Aínsa i tre dager, i et område der de geologiske forholdene ligner veldig på de vi finner under havbunnen på norsk sokkel.

- Dette opplegget har gitt meg et helt nytt perspektiv på det vi jobber med til daglig; der vi ser på seismiske data, legger Margaux til. Her kunne vi med egne øyne se hvordan det er i praksis, og få en mer intuitiv forståelse for det vi jobber med. Jeg lærte også at det er viktig å ikke fokusere for mye på ørsmå detaljer; det er så enorme forhold vi jobber med at det store bildet er langt viktigere.

Graduate i Equinor

Margaux og Torgeir er begge del av graduate-programmet til Equinor, som to av totalt 152 deltagere i sitt kull. Graduatene blir fast ansatt fra dag en, og jobber i ulike deler i selskapet så lenge de er en del av programmet.

- Dette programmet går over to år og er en fantastisk fin bro mellom skolen og arbeidslivet. Vi er to av 12 fra IT, og treffer kolleger fra store deler av organisasjonen, blant annet subsurface, boring og brønn-ingeniører og HR, sier Torgeir. Det gir oss muligheten til å bli kjent med hele selskapet og alt vi jobber med.

- Vi har kurs og samlinger der vi lærer forskjellige ting som er relevante for jobben, skyter Margaux inn, blant annet om verdikjeden vår, sikkerhet, bærekraft, ledelse og personlig utvikling.

Å utforske muligheter

En av de store fordelene med å være IT-graduate i Equinor er muligheten til å bruke 20% av sin tid til å utforske egne prosjekter.

- Vi kan altså bruke inntil én dag i uken på personlig utvikling, så lenge det handler om noe teknisk, som for eksempel å lære et nytt programmeringsspråk, forteller Margaux.

- Jeg har brukt min «egentid» på et prosjekt for å se på hvordan vi kan lage autonome droner, sier Torgeir. Jeg startet med noen kolleger, så fikk en leder høre om det og nå er det etablert et konkret prosjekt med et lite tilhørende budsjett! Det er veldig kult. Du skal i grunn lete lenge etter et bedre gode på jobben.

Hvorfor akkurat Equinor?
IT-studenter er svært ettertraktede, så et interessant spørsmål er hvorfor Margaux og Torgeir valgte å jobbe for akkurat Equinor når de kunne velge og vrake blant mange arbeidsgivere.

- For meg var det avgjørende at Equinor står overfor enorme endringer, sier Margaux, og samtidig bygger de endringene på store mengder data. Dessuten er det svært mange muligheter til å lære, som for eksempel om bruken av kunstig intelligens knyttet til geologi. Når vi tar den lærdommen i bruk, vil det få utslag av dimensjoner, og det er det spennende å være en del av.

- Jeg synes Equinor er et spennende sted å være for utviklere, da alle prosjekter er rettet inn mot å drive frem de store endringene energibransjen står overfor, legger Torgeir til. Å få være en del av det, være i førersetet, er en fantastisk mulighet.