BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Derfor fungerer design thinking så godt i offentlig sektor

Design thinking hjelper det offentlige å forstå brukernes behov og å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi.

BRANDSTORY: Derfor fungerer design thinking så godt i offentlig sektor
Innhold fra annonsør

Design thinking hjelper det offentlige å forstå brukernes behov og å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi.

Det offentlige spiller naturlig nok en viktig rolle i hvordan samfunnet vårt ser ut. Men hvordan klarer det offentlige å holde tritt med et samfunn i rask endring?

Svaret ligger i å utvikle produktene sammen med brukerne.

– Den tradisjonelle måten å jobbe på, er å utvikle et ferdig produkt helt ferdig før det lanseres. Når produktet lanseres krysser man fingrene, og håper på at det treffer godt i markedet. Design thinking er en mer utforskende måte å jobbe på, der man gjennom innsikt får en god forståelse for brukernes behov og nye løsninger prototypes og testes flere ganger før det lanseres, sier Ingunn Aursnes.

Aursnes har over 20 års erfaring innen forretningsutvikling, innovasjon og designmetodikk – både som strategisk rådgiver og leder i næringslivet. Nå deler hun av sin erfaring i Tekna-kurset Design thinking for innovasjon og nytenking i offentlig sektor.

Kurset gir en innføring i design thinking-metoden til prosjektledere og fageksperter i alle deler av offentlig sektor.

– Design thinking, eller designmetodikk, er et tankesett, en verktøykasse og en innovasjonsprosess som hjelper deg å adressere komplekse problemstillinger, forklarer Ingunn Aursnes.

Aursnes mener at for å levere gode tjenester, er det aller viktigste at fokuset ligger på den som skal bruke tjenesten. Det kan være både sluttbrukere, interne brukere og samarbeidspartnere.

– Du må forstå utfordringene og det virkelige behovet til de som skal bruke tjenesten.

5x hvorfor

Ofte er det virkelige behovet ikke så åpenbart med en gang. En nyttig øvelse kan derfor være noe Aursnes kaller «fem ganger hvorfor». Hva er det brukeren ønsker? Hvilke behov skal dekkes? Og hvorfor ønsker hun det?

– Når vi jobber med innsikt, er det viktig å få en dyp forståelse for de egentlige behovene, ikke bare det vi tror vi trenger. Når du har fått et svar, prøver du derfor å forstå det bedre ved å stille nye spørsmål og gå dypere inn i problemstillingen helt til du kommer til bunns i det egentlige behovet til brukeren, sier hun.

Når vi har funnet rotårsaken til et ønske, blir det mye enklere å finne nye, gode løsninger som ikke bare løser symptomer, men de faktiske problemene folk har.

– Med en gang vi møter på et problem, så tenker mange av oss i samme baner som vi har gjort tidligere. Da får vi ofte løsninger som ligner på de gamle.

Aursnes trekker frem digitalisering som et eksempel.

– Digitalisering har flere steder kun betydd at informasjon ble flyttet fra papir til internett. Men da har man ikke sett på mulighetene det digitale har for å tilpasse tjenestene til brukerne.

Få praktisk opplæring i metoden, delta på Tekna-kurset Design thinking for innovasjon og nytenking i offentlig sektor!

Gjør livet enklere for brukerne

Samtidig er det mange eksempler på hvordan det offentlige har brukt digitalisering til å endre brukeropplevelsen til det bedre.

– Se bare på Skatteetaten og selvangivelsen vår. Den har gradvis gått fra papir til nett. Men nå hentes informasjon inn automatisk slik at vi får ferdigutfylte Skattemelding. Det gjør at du som innbygger får en langt enklere oppgave, sier hun.

– Nå har vi en mye større mulighet til å koble sammen ulike instanser på kommunalt og statlig nivå.

Et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres, er illustrert i en videoserie fra Oslo kommune. «Historien om Tim» er en fremtidsvisjon om hvordan offentlige tjenester kan samarbeide med hverandre for å gjøre hverdagen enklere for innbyggerne i ulike faser av livet sitt.

– Å jobbe med det offentlige er veldig spennende. Her har vi sjansen til å virkelig tenke langsiktig. Vi får være med å forme samfunnet og påvirke hvordan vi lever, bor og transporterer oss. Da lønner det seg å løsrive seg fra dagens situasjon og tenke nytt om hvilke behov vi egentlig har, sier Aursnes.

Interessert i å lære mer om design thinking? Design thinking for innovasjon og nytenking i offentlig sektor er et praktisk Tekna-kurs der du lærer hvordan du bruker metoden i din egen arbeidshverdag.