BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: NORSKE INDUSTRIHELTER

Robot-temmeren er Norges industrihelt

Jakten på Norges industrihelt førte rett inn i hele Norges godtebutikk i Østfold.

BRANDSTORY: Robot-temmeren er Norges industrihelt
Innhold fra annonsør

Jakten på Norges industrihelt førte rett inn i hele Norges godtebutikk i Østfold.

Reisen gikk landet rundt, og totalt seks knallsterke kandidater sto som finalister i kampen om tittelen «Norges industrihelt».  NTI, som arrangerer konkurransen, leverer programvare og rådgivning til industrien. Men de anerkjenner at teknologien kun er et av verktøyene i kassa. NTI vil synliggjøre at det er smarte mennesker i innovative og driftige team, med gode arbeidsformer og prosesser, som skaper suksessene.

Krevende juryarbeid

I kåringen har juryen trukket fram Brynilds helhetlige tilnærming til kontinuerlig forbedring. Halvor Jensen, administrerende direktør i NTI, reiste til Brynild og presenterte konklusjonen fra den uavhengige juryen:

- I jakten på historiene bak de som tar norsk industri inn fremtiden, er det inspirerende å se alle som tenker helt nytt når endringer tvinges fram. Juryen hadde en utfordrende oppgave med å skille kandidatene. I begrunnelsen sin sier de at: «Brynild Gruppen og Haris Jasarevic ble juryens favoritt gjennom en forbilledlig tilnærming til endring, der det ble bevist hvor viktig enkeltpersoners bidrag er for å sikre industriens konkurransekraft i fremtiden. Faglig nysgjerrighet, ingeniørkunst og en helhetlig tankegang har endret fabrikken fra manuelle operasjoner til en digitalisert virksomhet der robot og menneske spiller sammen i perfekt harmoni. Vinneren har en herlig «Reodor Felgen-aktig» tilnærming til oppgavene som skal løses, der stikkordene er smart automatisering, simulering og testing, optimalisering og effektivisering gjennom hele verdikjeden.»

Stolt vinner

 

Haris synes selv det er stas å få tittelen:

- Jeg er jo veldig stolt, for meg er dette en stor ære. Jeg blir motivert til å jobbe enda hardere, og automatisere, digitalisere og robotisere enda mer. Så dette er veldig moro.

- Hvorfor tror du at du og Brynild vant?
- Juryen har kanskje sett på at vi har fått til mye på kort tid, og at vi fortsetter å lete etter nye forbedringer.

Utviklingen fortsetter

 

Brynild hadde sterk konkurranse fra fem andre bedrifter landet rundt. Etter at NTI besøkte østfoldingene sist sommer har utviklingen ikke stoppet opp, den har tvert imot fått enda større momentum. Etter et kurs i generativt design i høst, har Haris printet de første delene basert på en 3D-modell hvor programvaren hadde det siste ordet i utformingen.

Til produksjonen har Haris utfordret robotleverandørene til å komme med en åpen installasjon.

- Ved hjelp av sensorer og kameraer kan vi fint blande industriroboter og mennesker på gulvet. Men det sitter langt inne hos produsentene, de har nemlig ikke levert det tidligere. Så her må vi gjøre et stykke arbeid selv. Men det blir bra når vi får satt det i drift om noen uker.

Foreleser

For to år siden var Haris selv masterstudent. I høst har han vært tilbake på skolen, men ikke som elev:

- Jeg har forelest om robotikk på Høyskolen i Østfold, og veileder studenter. Noen av de gjør oppgaver her hos oss, mens andre jobber hos andre bedrifter i Østfold. Håpet mitt er at vi på denne måten får økt kunnskapen om bruk av roboter i industrien i fylket.

Premien er en tur til Autodesk University, så Haris kan velge om ha vil ta plass på skolebenken i London eller Las Vegas senere i år.

Norske industrihelter – juryens begrunnelse

 

Norske industrihelter har i 2018 løftet frem viktige og inspirerende historier som viser hvordan norsk industri vil beholde sin posisjon som et internasjonalt fyrtårn innen forskning og utvikling.

Brynild Gruppen og Haris Jasarevic ble juryens favoritt gjennom en forbilledlig tilnærming til endring, der det ble bevist hvor viktig enkeltpersoners bidrag er for å sikre industriens konkurransekraft i fremtiden. Faglig nysgjerrighet, ingeniørkunst og en helhetlig tankegang har endret fabrikken fra manuelle operasjoner til en digitalisert virksomhet der robot og menneske spiller sammen i perfekt harmoni.

Vinneren har en herlig «Reodor Felgen-aktig» tilnærming til oppgavene som skal løses, der stikkordene er smart automatisering, simulering og testing, optimalisering og effektivisering gjennom hele verdikjeden. Som en liten aktør i et marked preget av heftig konkurranse fra globale giganter leverer Brynild en driftsform der målet er at oppgaver alltid løses på den mest hensiktsmessige måten.

Brynild beviser at innovasjon handler om kontinuerlig forbedring gjennom å forbedre produksjonsflyten i alle ledd, og ved klok bruk av nyskapende teknologi. Brynild har også vist hvordan samarbeid med eksterne parter og akademia bidrar til formidable resultater. Det gleder juryen at fagprisen i form av et opplæringsstipend vil gjøre Jasarevic i enda bedre stand til å hjelpe en viktig norsk industribedrift lykkes i fremtiden.

Brynild som bedrift fortjener også skryt for å gi rom for nye ideer og kreativ skapertrang, og mye av suksessen kan tilskrives ledere som er åpne for innspill fra de som tenker nytt.

Juryen består av Norgessjef i Dell EMC, Christian Lorch, sammen med Mika Tienhaara, leder av Manufacturing Technology Norwegian Catapult Centre (MTNC) og Andreas Thue, Gründer og daglig leder i Iteo Consulting.