BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

 
 
Innhold fra annonsør

BRANDSTORY: Norske industrihelter

Hvem blir Norges industrihelt?

Jakten på Norges industrihelt nærmer seg sitt klimaks. Nå skal vinneren kåres.

Den uavhengige juryen har en utfordrende oppgave med å skille kandidatene. De har mange fellestrekk, men også store forskjeller. Bransjemessig spenner det fra godteri og havbruk til romfart og smelteverk.

Felles for kandidatene er en lang historie, ofte med en sterk gründer som har tatt store beslutninger basert på en solid ryggmargsrefleks. Som i Molde, hvor SHM kollektivt navigerer ved hjelp av en industriell intuisjon. De fleste ble tvunget til å tenke nytt på grunn av finanskrisen og/eller oljesmellen, samtidig som de i dag ikke ville ha vært den prosessen foruten.

I designarbeidet spiller 3D-programvaren Inventor fra Autodesk hovedrollen. Men i biroller finner vi stor variasjon, med programvare som Fusion, 3D Studio, Vault, 3D-skanning og generative design.

Jurymøte pågår

Vinneren kunngjøres i januar, og får reise på Autodesk University til sommeren. Juryen består av Norgessjef i Dell EMC, Christian Lorch, sammen med Mika Tienhaara, leder av Manufacturing Technology Norwegian Catapult Centre (MTNC) og Andreas Thue, Gründer og daglig leder i Iteo Consulting.

Her følger en rask oppsummering av kandidatene, les artiklene og la deg inspirere av historiene deres:

1 Diamond Technology

 

Et amerikansk milliardkonsern har sin R&D-avdeling på Gjøvik, hvor Harald Ramfjord i 1989 så et behov for renere kutt for å få sterkere sveis. Med en rekke patenter viser 1 Diamond Technology at de har teknologi i verdensklasse, kombinert med rådgiverkompetanse som løser utfordringene som andre har gitt opp.

Med operasjoner som foregår på havets bunn eller i verdensrommet, er animasjonene av modellene nyttige. Både for salgsarbeidet og i arbeidet med å finne løsningen på prosjekter.

Les artikkelen
Se filmen

Brynild

 

Brynild Gruppen er en familieeid bedrift grunnlagt i 1895. Med velkjente merkevarer innen snacks og godteri opererer de i et konkurranseutsatt marked. Roboter, automatisering og kunstig intelligens tar den tradisjonsrike Brynild Gruppen inn i fremtiden. Et åpent mandat fra ledelsen, kombinert med en lav terskel for godkjenning av forbedringsprosjekter skaper oppsiktsvekkende resultater.

En 3D-printer brukes jevnlig for å holde produksjonen i gang når reservedeler må sendes fra utlandet. Og for å optimalisere utnyttelsen av fabrikklokalene er både de og maskiner man ikke hadde i 3D skannet.

Les artikkelen
Se filmen

Fosstech

 

Gründer Steven Foss startet alene med maskinering og rask prototyping i 1997. Metall-engineering har en lang historikk, og det er spennende tider når 3D-printing nå endrer spillereglene. Ennå har ikke metallprinting blitt billig nok, men når tiden kommer, er Fosstech klare til å kapitalisere på erfaringen sin. Inntil videre har de ordrebøkene fulle på mekatronikk kombinert med støpeteknologi som i første rekke sikter seg inn på subsea-markedet, men også forsvar og fiskeri.

I budsjettet ligger det fast at 10% av omsetningen går til FoU, så det er god mulighet for at Vestfold-bedriften vil beholde forspranget sitt en stund til.

Les artikkelen
Se filmen

Impec

 

I 1974 startet gode, framoverlente kolleger fra aluminiumsverket i Øvre Årdal forløperen til Impec. I dag er det sønnen til den ene som eier og styrer skuta. Med smelteverk verden rundt på kundelista, var det innsikten fra nabo Hydro i Øvre Årdal som ga grunnlaget for å bygge opp Impec som en global aktør i et smalt marked. Skreddersøm i kombinasjon med utstrakt gjenbruk av komponenter gir betydelig gevinst av digitaliseringen som har pågått en tid.

Les artikkelen
Se filmen

Rufo

 

Ørsta-bedriften har i 35 år levert transportkasser for verdifullt utstyr. Stort sett med spesialtilpasset innmat. Mini BIM-kiosker på hver arbeidsstasjon gir adgang til oppdaterte spesifikasjoner for hvert enkelt prosjekt. For å samle alle digitale prosesser i ett grensesnitt, endte tegneren med å utvikle sin egen programvare, Olga. Og når robotiseringen snart inntar Rufo-lokalene for fullt, vil ikke dagens ansatte miste jobben. De vil bare få nye oppgaver høyere opp i verdikjeden.

Les artikkelen
Se filmen

SHM

 

Innsikten fra servicenæringen for olje og gass gjorde at intuisjonen sendte SHM-gjengen i Molde i retning havbruk i 2013. Teknologibehovet var langt på vei det samme, men oppdrettsnæringen lå et stykke bak i modningsprosessen. Underveis ble det tydelig at både stordata fra merdene og utvidet virkelighet (AR) til service og vedlikehold hadde sin naturlige plass blant produkter og tjenester. Dermed var veien kort til å etablere et eget software-firma.

Les artikkelen
Se filmen

Få varsling om nye saker fra NTI