BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Det er en ikke ukjent logo som møter besøkende i lokalene på Gjøvik.
Det er en ikke ukjent logo som møter besøkende i lokalene på Gjøvik.
Innhold fra annonsør

BRANDSTORY: Norges Industrihelter

De kutter hva som helst. Hvor som helst.

Når 33 andre selskaper gir opp å fjerne en rigg i Mexicogolfen løser 1Diamond Technology oppdraget med sin verdenspatenterte teknologi. Nå står utfasing av norske plattformer og skip lagelig til for – kutt.

Å si at lokalene ved siden av REMA 1000 i et boligområde på Gjøvik er lite prangende, ville være årets underdrivelse. Samtidig vitner logoen og navnet til 1Diamond Technology om at det ikke akkurat handler om brukskunst her. Og på vei inn døra er det umulig å overse et lite klistremerke med en noe mer velkjent logo på – de fire hvite bokstavene på blå bakgrunn som staver: N-A-S-A.

Milliardbutikk

Dette er sagens «blad». Montert på en fleksibel base så den kan sage gjennom rare vinkler.

Uansett er det lite som vitner om at kontorene her rommer forsknings- og utviklingsavdelingen til et amerikansk selskap med 26 000 ansatte, som bidrar til å ta årsomsetningen i Quanta Services stadig nærmere 10 milliarder. Dollar. Det skjer ved hjelp av teknologi som blant annet har oppnådd 18 verdenspatenter.

Selskapet ble grunnlagt i 1989, da Harald Ramfjord i sitt virke som offshore sveiseingeniør så et behov for bedre kutt i forkant av sveisingen.
– I letingen etter en løsning for renere kutt i stål, kom jeg i kontakt med De Beers og Diamant Boart, produsenter av syntetiske diamanter. Jeg så at her lå det muligheter som ingen andre hadde grepet, og bestemte tidlig at vi skulle kommersialisere teknologien, og ikke lage maskiner eller jobbe som operatør.

Riktignok har det vist seg vanskelig å få andre til å ta seg av de to siste punktene, men vi samarbeider nå med Tyrolit som selger kutteteknologi for oss i 72 land. Grensedragningen som hindrer at vi blir en direkte konkurrent til våre kunder er avgjørende. Vi driver med engineering og rådgivende ingeniørtjenester, samt utvikler og bygger verktøy for salg. Men vi er ikke en direkte utførende part selv, forteller Ramfjord, som har tittelen president i 1Diamond Technology AS.

Andre sier ja, men gir opp

Alle verdenspatentene vitner om en unik posisjon i markedet. Hovedproduktet er en stålwire kledd med syntetiske diamanter spesialdesignet etter hvilket materiale som skal kuttes og hvor det skjer. Nøkkelen til vellykkede operasjoner er medarbeidere med lang erfaring fra lignende oppdrag:
– Vi opplever veldig ofte å bli kontaktet etter at opptil flere andre har mislykkes. I forbindelse med fjerningen av en plattform ved utløpet av Mississippi i Mexicogolfen, kom vi først inn etter at 33 andre selskaper ikke hadde klart jobben.

Miljøkrav driver markedet

Gjennom flere tiår med kutting som spesialområde ser han nå at det er eksterne faktorer som påvirker etterspørselen i størst grad.

– Det er miljøkrav som driver oppdragene mot oss. Utrangerte plattformer, altså decommissioning, er stort for oss, og har vært det en tid. I tillegg er skipsindustrien på dypt vann med beaching i Asia, hvor barbeinte tolvåringer skjærer båtene fra hverandre. Også norske skip. Det er helt katastrofe. Dette ønsker vi heller å sette inn i en norsk verdikjede, hvor vi skaper norske arbeidsplasser, samtidig som skipene resirkuleres på en ansvarlig måte, sier han.

Akademisk tilnærming

 

Selskapet jobber aktivt for å bidra til å etablere et kunnskapsmiljø for dette markedet i Norge, og er fornøyd med at NTNU-miljøet er etablert på Gjøvik. Ramfjord ser for seg synergieffekter på sikt.

– Jeg ønsker å få etablert flytende testfasiliteter her på Mjøsa. Det vil være til uvurderlig nytte for både oss og studentene. På den måten kan vi også være med på å forme sårt tiltrengt framtidig arbeidskraft.

Etterlyser strengere krav

Etter snart tretti år i bransjen påpeker Ramfjord at det ennå gjenstår mye på profesjonalisering.

– Kutting er helt klart undervurdert. Den dag i dag er det rigide kvalitetskrav til sveising, men ingen krav til kvaliteten på kutting. Det er ulogisk, når man vet hvor tett de to faktisk henger sammen. Jeg jobber for at vi skal få kutting inn på det samme sporet som sveising, med tanke på dokumentasjon og kvalitetskrav, og på den måten får forutsigbarhet. Og et nytt grunnlag for utvikling av produkter og tjenester, sier han.

Ny business

Her hjemme ser han flere anvendelsesområder for kutteteknologien enn stål og betong.

– I Norge tar vi ut tonnevis med stein som sendes til Italia for videreforedling. De har en egen industri rundt dette, som blant annet lager møbler i stein. Vi må da kunne klare å gjøre mer med all steinen vår enn å bare bore et hull til å sette stearinlys i?

Animasjon som arbeidsverktøy

Det er mange grunner til at kutting på flere tusen meters dyp er komplisert og risikabelt, og fjernstyring av operasjonene gir store gevinster. Samtidig er det vanskelig å vise fram oppdraget til de involverte partene.

Illustrasjon: 1Diamond / NTI CAD Center

– Animasjon av prosjektene er avgjørende for å forklare hva vi driver med. Vi bruker det i alle faser av prosessen, fra design, til materialvalg, automasjon, og helt fram til vi har prosedyrene for å operere maskinen. Så Autodesk-programvaren et ekstremt viktig for oss. Jeg tror jeg kan si at det er det viktigste verktøyet vi har. Utenom blyant.

Han legger til at visualiseringen av prosjektene er så virkelighetstro, at når de vises til en større forsamling, vil mange oppfatte at dette er noe som virkelig har skjedd.

Fra havrom til verdensrom

Enkle lokaler: I disse lokalene holder en internasjonal teknologibedrift til, med en kundeliste de fleste drømmer om.

Det er ikke offshore-aktivitet for olje og gassnæringen som alene gjør det nødvendig med visualiseringer og animasjoner. Gruvedrift på store havdyp, modifisering av utilgjengelige damanlegg eller kutting av bolter på en romstasjon i bane rundt jorda hører med til «markedene» 1Diamond Technology opererer i.

Mens NASA nødig vil ha mer oppmerksomhet enn klistremerket ved inngangsdøra gir, operer Space-X konkurrenten på den helt andre enden av skalaen.

– Hvis det er én i dag som virkelig forstår seg på hyperkommersialisering, så er det Elon Musk. Kanskje ikke i forbindelse med verdensrommet, som er vårt felles anliggende, men i de andre prosjektene er han på et eget nivå.

Spisskompetansen hos Gjøvik-bedriften gir jevnlig plass ved bordet på høyt nivå på begge sider av Atlanteren.

– Ved Houston-kontoret vårt løser vi oppdrag signert Det hvite hus. Og her hjemme treffer vi Olje- og energiministeren for å snakke om utfasing av oljeplattformer. Det oppleves jo som litt rart, men betyr vel at vi har noe å komme med, sier Harald Ramfjord.

 

Få varsling om nye saker fra NTI