BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Slik stenger du ute kontorstøyen med hodetelefoner

BRANDSTORY: Slik stenger du ute kontorstøyen med hodetelefoner
Innhold fra annonsør

Ta privatlivet og konsentrasjonen tilbake på kontoret med gode hodetelefoner. 

Åpne kontorlandskap eller ikke? Det finnes knapt en arbeidsplass som ikke har stått i denne kampen de siste årene. Cellekontorer har blitt revet ned og de ansatte plassert i åpne rom med stående ordre om å interagere mer og øke produksjonen. Fasiten har ikke alltid vær slik som beslutningstakerne så for seg da veggene falt.

Åpne eller lukkede kontorlandskap?

I et forskningsstudie gjennomført av to Harvard-forskere hos to multinasjonale selskap som plasserte sine medarbeidere i åpent kontorlandskap, viser det seg at antallet ansikt-til-ansikt-interaksjoner minsket med 70% og bruken av e-post og direktemeldinger gjennom interne systemer økte samtidig med 20-50%. 

Forskningen spriker i mange retninger og det er like mange meninger som det er ansatte på kontoret. Forskerforbundet samlet like godt all forskning på åpne kontorlandskap på en samleside som du finner her.

De nye kontorveggene rett på øret

Uavhengig av åpne eller lukkede kontorlandskap er det alle arbeidstakeres rett å kunne konsentrere seg om de oppgavene man er satt til å utføre. Sitter du på et cellekontor kan du lukke døren, men sitter du åpent så kan du putte på deg hodetelefoner. De er de nye kontorveggene.

Hodetelefoner gir deg arbeidsro om det er det du trenger, eller du kan lytte til musikk eller podcast om jobben glir lettere da. Samtidig er de et signal til de som sitter omkring deg at du ikke ønsker å bli forstyrret. Denne signaleffekten er minst like viktig som selve lydisoleringen hodetelefonene gir deg. Avbrytelser i form av "har du to minutter", "jeg lurte på en ting" eller "har du sett denne søte kattevideoen", ødelegger arbeidsflyten og evnen til konsentrasjon.

Kostbare avbrytelser i arbeidet

Vi mennesker er skrudd sammen slik at vi lar oss avbryte. E-posten er den aller største årsaken til at vi avbrytes, og der kan ikke hodetelefonene hjelpe deg stort, dessverre. Faktisk viser det seg at vi som jobber på kontor blir avbrutt mer enn 60 ganger per dag. Avbrytelser som koster oss cirka 1,5 timer med verdifull arbeidstid hver eneste dag. 

I snitt klarer vi mennesker mennesker å jobbe høykonsentrert i 18-25 minutter sammenhengende. Jeg tenker at du med fordel kan optimalisere din konsentrasjonstid ved å innføre to konkrete tiltak:

  1. Du fjerner autovarsling av e-post på PCens skrivebord og på telefonen. Oppskriften i Outlook er enkel å finne ut av.
  2. Skaff deg et par hodetelefoner med god støyreduksjon. De kan du bruke med og uten musikk eller annen lyd, og samtidig signalisere "vil ikke forstyrres" til de rundt deg. 

Aktiv støydemping

Jeg vil personlig anbefale såkalte "over-ear" hodetelefoner med øreklokker som dekker hele øret. De gir best støydemping og gir et mer uforstyrret preg enn for eksempel ørepluggene som følger med mobiltelefonen. Men teknologien finnes også tilgjengelig for øreplugger og blir stadig bedre. Disse kan også være mer behagelige å bruke over tid.

Selve teknologien bak aktiv støydemping er fascinerende nok verdt den ekstra kostnaden. Bose har lenge vært markedsledende, men både Jabra, Sony og andre merker gjør det godt. 

Om du har sittet på et fly og slått på aktiv støydemping forstår du hvor enormt effektivt det fungerer. Den samme teknologien fanger også opp lydbølger og sender ut anti-noise-bølger som enkelt lukker ute den høyrøstede kollegaen på nabopulten eller latteren til sjarmøren ved kaffemaskinen. 

Det viser seg også at støyreduksjon er fordelaktig å bruke dersom du sliter med tinnitus. Om du ofte hører på musikk vil du automatisk ha på lavere lydvolum dersom du har aktivert støyreduksjonen.

Stadig bedre utvalg av hodetelefoner for kontorbruk

Utvalget av støyreduserende hodetelefoner har steget i takt med at kontorveggene har falt. Stadig nye modeller kommer på markedet og ny funksjonalitet legges til som er tilpasset en kontorhverdag. For eksempel, har enkelte av modellene demping av lyd bare du legger hånden inntil øreklokken slik at du ikke trenger å vippe dem av hodet hele tiden - om du mot formodning skulle bli avbrutt. 

Men hva skal du høre på når du har tatt på deg de nye kontorveggene? Her er variasjonen stor. Utvalget av podcaster er eksplosivt og i tillegg til gode, norske utgaver vil jeg anbefale Analog(ue) som er en pod om hvordan teknologi påvirker vårt dagligliv. Meld gjerne tilbake til oss hva du helst hører på når du skal konsentrere deg på jobb - så deler vi tipsene her på Den Komplette Bedriftsbloggen.