BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Apple versus Samsung: Vi knuser mytene

Foto: iStock by Getty Images
Foto: iStock by Getty Images
Innhold fra annonsør

Det er mange påstander rundt de populære telefonene. Er egentlig iPhone mer brukervennlig, og hvor stor er forskjellen når vi ser på ytelse og pris? 

Til tross for at Covid19 bremset mobilsalget kraftig, kontrollerer Apple, Huawei og Samsung fremdeles mer enn halvparten av det globale markedet. Samsung solgte 71,9 millioner mobiltelefoner første kvartal 2019, kun 58,3 millioner første kvartal 2020 – en negativ endring på 18,9 prosent. Huawei falt med 17,1 prosent, mens Apple er omtrent uendret med minus 0,4 prosent. Det gir en markedsandel på 21,1 prosent til Samsung, 17,8 prosent til Huawei og 13,3 prosent til Apple. Xiamo puster Apple i nakken med en markedsandel på 10,7 prosent.

Apple og Samsung er størst i Norge

Ser vi på Norge isolert, er Apple og Samsung enda større. De to aktørene står alene for 90 % av mobilsalget på Komplett Bedrift.

Sammenligner vi salget på iPhone 11 Pro Max, som kom i september i fjor med flaggskipet til Samsung, Galaxy S20 Ultra fra mars i år, har disse solgt tilsvarende mye.

De to merkevarene har siden 2011 hatt en uenighet rundt et patent der det hele endte med at Samsung måtte betale Apple 4,6 milliarder kroner. Også kundene og tilhengerne til mobilprodusentene er uenige – hvem lager egentlig de beste telefonene? Jeg kan i hvert fall skrive under på at det er stort engasjement rundt mobiltelefoni blant kundene våre.

Ikke ulikt bil, har også mobilkunden sin klare favoritt som de er lojale til. Det er to tydelige bolker, og det kommer klart frem i kommentarfelt at det er mye sterke meninger ute og går. Når det gjelder mobiltelefoner er det et stort engasjement.

6 påstander om flaggskipene til Samsung og Apple

Påstand 1: iPhone er mer brukervennlig 

Det stemmer ikke helt. Jeg har selv nylig gått fra iPhone til Samsung, og jeg vil si at brukergrensesnittet har store likheter.

Men det er en liten forskjell når det gjelder mulighetene for å skreddersy Samsung-telefonen.

Apple har i større grad tatt en del valg for kunden og er av den grunn noe enklere i bruk. Men det finnes betydelig flere apper på markedet til en Android-telefon som åpner opp for flere muligheter.

Det er også nevneverdig at Samsung følger standardiserte kontakter til lader og tilbehør, nemlig USB-C, noe som kan være praktisk. Derimot er det svært enkelt å synce mellom de ulike Apple-enhetene man måtte ha.

Påstand 2: Ytelsen skiller

På toppmodellene er det jevnt og liten forskjell når det gjelder ytelse. Flaggskipene er begge veldig gode telefoner, og det er kraft nok i massevis.

På ett punkt har iPhone 11 Pro Max fått kritikk, nemlig når det gjelder RAM. En Galaxy S20 Ultra har nemlig tredobbelt med minne med sine 12GB RAM, sammenlignet med Apple sine 4GB. Det har imidlertid mest å si om du multitasker mye. De fleste av oss vil ikke merke noen forskjell.

Batteritid og nivået på kameraene svært likt. Målt i «playback time» klarer iPhone å spille av HD-video i over 19 timer, mot 16 timer for Samsung.

Det tar imidlertid Samsung igjen på ladetid. Mens en Galaxy S20 Ultra er fulladet på 59 minutter, trenger iPhone 11 Pro Max 117 minutter – omtrent det dobbelte!

Påstand 3: Det er en betydelig prisforskjell

Denne påstanden stemmer ikke. Toppmodellene fra de to produsenten ligger ganske nær hverandre i pris, og om vi sammenligner Samsung Galaxy S20 Ultra 5G 128GB med iPhone 11 Pro Max 256GB, koster faktisk Samsung noen hundrelapper mer mer. Når det er sagt, har Samsung en god del rimelige modeller også, der iPhone kun har SE.

Påstand 4: Du vil slite dersom du bytter OS

Her er jeg ikke enig. Jeg har som sagt nettopp gått over selv, og det gikk veldig greit. Hvis du har et betydelig antall apper derimot er det litt mer trøblete da disse må lastes ned på nytt.

Mange dropper å gå over til ny mobil med annet operativsystem fordi de er redde for å miste viktig innhold som kontakter, bilder, filmer med mer. Det stemmer at dette var et problem tidligere, men det har skjedd mye siden den gang, så det stemmer ikke lenger.

Dersom du går fra iPhone til Samsung følger det med en liten overgang som enkelt kobler sammen ny og gammel enhet. Vipps, så får du opp valg om kopiering og synkronisering. Det er noen flere steg dersom du går fra Samsung til iPhone, men også dette går smidig med appen Move to iOs.

Skal du over til nytt mobilmerke? Se tipsene her  

Påstand 5: Du burde velge iPhone som jobbtelefon

Her er det vanskelig å gi et entydig svar, ettersom modellene har tilnærmet lik ytelse.

Det vanligste er å ha kun én telefon man bruker både på jobb og hjemme, så her kommer personlige preferanser og bruk inn. Trolig velger en rekke bedrifter Samsung til sine ansatte på grunn av pris, mens andre arbeidsplasser kan velge å bruke iPhone som et trekkplaster for å fremstå som en som en attraktiv arbeidsplass.

Tips: Dersom bedriften skal kjøpe inn mange mobiler er det mulig å gjennomføre massekonfigurering Apple DEP og Samsung Knox som gjør mobilene klare til bruk. Dette vil spare IT-avdelingen for kostbar tid.

Påstand 6. Det finnes kun ett alternativ

Her er jeg selvfølgelig uenig. Det er mange veldig gode alternativer på dagens marked. Noen av disse er OnePlus og Huawei. Disse er til gjengjeld rimeligere, som neppe er en ulempe. Det har skjedd mye de siste årene, og disse produsentene er i dag fullgode alternativer, der spesielt OnePlus 8 8GB+128GB Onyx Black utmerker seg.

Hvorfor velger likevel flertallet iPhone og Samsung?

Det kan trolig ha en sammenheng med at de ikke fullt så kjente produsentene får mindre omtale redaksjonelt i Norge, i tillegg til mindre hyppig markedsføring i forhold til de store merkevarene.

Dessuten tror jeg manges synes det er trygt å kjøpe den samme mobilen som alle andre, og for noen er nok Apple og Samsung større statussymbol.

Av: Trond Soglo Nilssen
Web- og produktansvarlig hos Komplett Bedrift