BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Ny nettside til bedriften? 8 punkter å diskutere i forkant

BRANDSTORY: Ny nettside til bedriften? 8 punkter å diskutere i forkant
Innhold fra annonsør

Har tiden kommet for å friske opp nettsiden, eller bygge en ny? Her er åtte punkter dere bør diskutere internt før dere involverer potensielle leverandører.

Å bygge ny nettside er en stor investering for de fleste virksomheter. Samtidig risikerer man å miste trafikk, leads og salg ved å ikke gjøre investeringen når den trengs. Pengene tapt på grunn av en svak nettside, kan fort bli flere enn pengene brukt på å investere i en ny.

Nettsiden er din viktigste selger – ta godt vare på den

Vi får stadig henvendelser fra store og små bedrifter som ønsker nye nettsider. Det som kjennetegner mange av dem er at de ikke har frisket opp nettsiden på lenge – i verste fall aldri.

Kanskje har virksomheten du jobber i begynt å snakke om at dere trenger en ny nettside, i og med at du leser denne artikkelen? Da vet du nok allerede hvor viktig nettsiden er for bedriften din. Jeg tillater meg likevel å minne om at 90 prosent av alle salg starter på nettet. Selv om Språkrådet ikke er enig i at «å google» er et verb, er det ingen som klør seg i hodet og lurer på hva du mener når du sier det. Og faktisk ble det anerkjent som et offisielt verb av Oxford English Dictionary helt tilbake i 2006.

Google er verdens største søkemotor. Visstnok står nordmenn bak over 50 millioner Google-søk hver eneste dag. Det betyr at hver og en av oss googler (unnskyld, Språkrådet) i snitt 10 ganger daglig.

Jeg er sikker på at du skjønner tegninga: Nettsiden er en av dine viktigste selgere – om ikke den viktigste. Den er selgeren som aldri ber om fridager, leverer egenmelding, er hjemme med syke barn eller trenger å bli permittert. Den trenger ikke en gang søvn! Så ta godt vare på den, og ta deg god tid når du først investerer i å gjøre den enda bedre. Det du investerer i en god nettside får du tilbake i bedre rangering på Google, mer trafikk, flere leads og økt salg.

Hensikten med denne artikkelen er å gi bedriften din de aller beste forutsetningene for et vellykket web-prosjekt.

Les også: Derfor bør du bygge nettsiden fra bunn.

Dette bør dere tenke gjennom før dere bygger ny nettside

  1. Hva vil du oppnå med den nye nettsiden?
  2. Hvordan skal dere få trafikk?
  3. Hvem har ansvaret for prosjektet?
  4. Hva er budsjettet deres?
  5. Når skal nettsiden være klar til bruk?
  6. Hva skiller dere fra konkurrentene deres?
  7. Hvem er målgruppen?
  8. Hvem skal dere samarbeide med?

Hvorfor er det viktig å tenke gjennom disse tingene?

Å bygge ny nettside er ikke noe dere bør forhaste. Ved å drøfte punktene i listen over før dere setter i gang prosjektet, vil dere:

  • Spare tid og sannsynligvis kostnader.
  • Få et mye bedre resultat.
  • Lettere finne den leverandøren som passer best for prosjektet deres. Ulike leverandører har ulik kompetanse innen design, utvikling, prosjektledelse, innholdsproduksjon og annen kunnskap du vil trenge. Godt forarbeid vil gjøre det enklere å velge den leverandøren som har best forutsetninger for å levere det du trenger og vil ha.

Det handler om hva dere kan gjøre allerede nå, for å få et best mulig resultat.

Med det unnagjort – skal vi se litt nærmere på hva dere bør ha tenkt gjennom før dere setter i gang?

 

8 punkter bedriften bør tenke gjennom i forkant av et webprosjekt

1. Hva vil du oppnå med den nye nettsiden?

Før dere starter med noe som helst bør dere definere hva målet for den nye nettsiden er. Hvorfor er tiden inne for å lage en ny nettside akkurat nå?

Er det fordi nettsiden dere har i dag ser utdatert ut? Å modernisere utseendet på nettsiden kan absolutt være et mål, men det bør ikke være det eneste målet.

For å kunne måle om nettsiden deres faktisk leverer som ønsket når den er ferdig, bør dere også definere mål som er målbare. Vil dere øke salget? Flott! Hvor mye har dere potensiale til å øke salget med? Vil dere ha flere henvendelser fra potensielle kunder? Supert! Hvor mange flere henvendelser er det realistisk at dere kan få?

Ved å sette konkrete og målbare mål, vil dere:

  • Ha et mye bedre utgangspunkt for å briefe byrået eller frilanseren som skal lage nettsiden.
  • Gjøre det enklere for byrået eller frilanseren å lage en nettside som lever opp til forventningene og behovene deres.
  • Bedre kunne avgjøre om nettsiden leverer som ønsket når den er ferdig.

2. Hvordan skal dere få trafikk?

Dere vil naturligvis ha mest mulig trafikk til den nye nettsiden, men hvor mye trafikk har nettsiden deres i dag? Det er fort gjort å se for seg at leadsene skal renne inn så fort den nye nettsiden er på plass. Men om det ikke er tilfellet i dag, kan det hende dere må gjøre noen endringer i måten dere markedsfører dere på.

Dere trenger ikke definere en ny markedsstrategi på dette tidspunktet, men dere bør vite om dere trenger å gjøre noe med trafikken eller ikke. Et fint sted å starte er å se på hvor trafikken dere får kommer fra i dag. Her vil Google Analytics hjelpe dere langt på vei.

Dette vil gi dere en pekepinn på om målet for den nye nettsiden er realistisk, eller om dere må gjøre noen grep for å øke trafikken. Eksempler på grep dere kan ta er langsiktig arbeid med søkemotoroptimalisering, annonsering og å opprette en bedriftsblogg. Men ta det helt med ro – dere trenger ikke å bestemme dere for tiltak enda. Det viktigste er at dere har svar på om dere må gjøre noe med trafikken eller ikke.

Les også: Hva bør du skrive om på din bedriftsblogg?

3. Hvem har ansvaret for prosjektet?

For at prosjekt «ny nettside» skal bli prioritert og fulgt opp, er det lurt å sette sammen en intern prosjektgruppe. Hvem som er med i denne gruppa, og hvor stor den skal være, er helt opp til dere. I førersetet bør det være en prosjektleder som har ansvaret for å følge opp leveranser, tidsfrister og ting som må avklares underveis.

Mangel på kommunikasjon har lett for å bli en frustrerende flaskehals hvis ingen har mulighet til å følge opp prosjektet internt hos dere. Så er det selvfølgelig byråets oppgave å levere på tidsfrister og følge opp det som må avklares underveis.

4. Hva er budsjettet deres?

Hvor mye penger og tid dere kan og vil investere i en ny nettside setter rammer for hva slags nettside dere kan lage. Ved å på forhånd avklare hvor stort eller lite budsjett dere har, vil det bli enklere for leverandøren å finne den beste løsningen for dere.

Uten å vite hva dere kan investere i ny nettside blir det vanskelig, om ikke umulig, for leverandøren å gi dere et realistisk bilde av hvilke muligheter dere har og hva de kan levere.

Husk også at budsjettet deres ikke må brukes opp. Når Iteo gjør webprosjekter er det ikke slik at vi prissetter leveransen ut ifra budsjettet vi vet kunden har. Det som avgjør prisen er en kombinasjon av det dere definerer i punktene i denne listen, og hvor mye tid vi estimerer det vil ta å bygge en nettside som leverer på dette. Du kan lese mer om hvordan Iteo jobber med webprosjekter her.

5. Når skal nettsiden være klar til bruk?

Også hvilket tidsperspektiv dere har vil legge føringer for prosjektet. Akkurat som med budsjettet, er det viktig å være realistisk når det skal settes en lanseringsdato.

Mange synes det er vanskelig å vite hvor lang tid det tar å lage en nettside. Ofte skal den være ferdig og klar til lansering så fort som mulig. Hvor lang tid det vil ta henger naturligvis sammen med hva slags nettside dere ønsker dere. Jo høyere krav til hva nettsiden skal levere, desto mer arbeid må man ofte legge ned i å lage den.

Les også: Høyere tillit med kryptering.

Å bruke et byrå eller frilansere til å lage den nye nettsiden vil definitivt spare bedriften din for mye tid. Samtidig må du ha i bakhodet at et webprosjekt ofte innebærer en del jobb også for deg som er bestiller. Det beste resultatet får dere når dere er involvert i prosjektet. Det er dere som kjenner bedriften, målgruppene og behovene deres best. Det vil bli en del møter og ting som må avklares underveis, i tillegg til at mye innhold ofte krever innspill fra dere. Kanskje vil dere til og med lage mye av innholdet selv?

Å haste av gårde og sette en urealistisk deadline er ingen tjent med. Ikke dere, ikke de som skal lage nettsiden, og spesielt ikke de som skal bruke den. Vår anbefaling er derfor at dere setter en deadline sammen med de som skal lage nettsiden deres, basert på punktene dere har gått gjennom internt i forkant.

6. Hva skiller dere fra konkurrentene deres?

Når dere har funnet rett leverandør og setter i gang med forarbeidet, vil en av de første spørsmålene som dukker opp mest sannsynlig være hva som skiller dere fra konkurrentene deres. Svaret på dette sier veldig mye om hvem dere er, og vil påvirke hvordan dere bør utforme nettsiden – både teknisk, visuelt og innholdsmessig.

Er dere for eksempel rå på kundeservice? Da bør siden deres være brukervennlig, ha tydelige kontaktpunkter og kanskje også et eget område der kundene deres får svar på typiske spørsmål. Selger dere teknologi og ønsker å bli sett på som ledende på feltet? Ja, da bør siden deres jobbe hurtig og fungere sømløst.

7. Hvem er målgruppen?

De aller fleste bedrifter har ulike målgrupper, og nettsiden skal ofte kommunisere med alle, eller flere av disse. Det kan være kunder, potensielle kunder og partnere, men også ansatte, styret i bedriften, myndigheter og andre aktører som dere er avhengig av å være i dialog med.

Før dere starter med å bygge ny nettside bør dere ha tenkt gjennom hvilke målgrupper dere har, og hva dere skal løse for hver av dem. Hva kjennetegner målgruppene? Hvilke behov har de? Hvilke utfordringer møter de? Hva er målet deres?

8. Hvem skal dere samarbeide med?

Da er vi ved veis ende av denne artikkelen, og jeg har selvfølgelig lyst til å avslutte med å si at dere bør samarbeide med oss. Jeg har selv vært med å lage Iteos nye nettside som ble lansert på tampen av 2019, og er involvert i andre webprosjekter vi gjør på huset. Jeg kan derfor skrive under på at dere vil være i trygge hender om dere jobber med oss. Med på kjøpet får dere en engasjert og hyggelig gjeng. Vi vet hva vi kan og kjenner våre begrensninger. Der vi ikke har kompetanse selv, har vi dyktige samarbeidspartnere.

Når det er sagt er det ikke sikkert vi er den beste matchen for dere, og det smarteste dere kan gjøre er å bruke tid på å finne rett partner. Krav og ønsker til den nye nettsiden, tidsperspektivet deres og budsjettet dere har til disposisjon vil ha betydning for hvilken leverandør som passer dere best. I tillegg bør dere kjenne at dere stoler på leverandøren, føler dere trygge på at de forstår hvem dere er og hva dere vil oppnå, og ikke minst vite at de er engasjerte og ivrige etter å gjøre en god jobb.

Gjør research, ta kontakt med de leverandørene som ser ut til å kunne passe dere, møt dem og sammenlikn. Kanskje har denne artikkelen gitt dere en pekepinn på hva dere skal se etter og spørre om?

Hva nå?

Hvis dere ikke allerede er i gang, bør dere starte med å etablere en prosjektgruppe og diskutere punktene over. Står dere fast, eller bare ønsker noen å sparre med, vil vi veldig gjerne ta en uforpliktende prat med dere. Vil dere vite mer om Iteo og hvem vi er? Les mer om oss her.