BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Markedsfører, du er ekstra viktig i krisetiden

BRANDSTORY: Markedsfører, du er ekstra viktig i krisetiden
Innhold fra annonsør

Norge og mange virksomheter er i krise. Er du markedssjef i en virksomhet som tvinges til å redusere aktiviteten? Bruk tiden til det beste for virksomheten. 

På grunn av den spesielle situasjonen i Norge og verden er det mange som ser mørkt på den umiddelbare fremtiden for virksomheten sin. Kanskje har dere måttet redusere eller stoppe aktiviteten helt.

Som markedsfører har du nå muligheten til å skape viktig verdi for selskapet, og være godt forberedt når tiden kommer til å sette hjulene i gang igjen.

1. Har du noen kommunikasjonsbehov umiddelbart?

Når en virksomhet er i krise er det et stort behov for kommunikasjon. Både internt og eksternt. Dette bør selvsagt være prioritet nummer én. Vær tydelig både overfor ansatte og eksterne interessenter. Vær åpen og ærlig, og bistå ledelsen til å formulere seg godt slik at alle føler seg ivaretatt. Er du usikker eller trenger bistand i krisesituasjonen kan det være veldig nyttig å søke hjelp utenfra for å sette opp en plan og utarbeide budskap.

Vi deler flere generelle tips til hvordan du kommuniserer i kriser her, og har også samlet noen råd i forbindelse med situasjonen vi står i akkurat nå.

2. Prioriter oppgavene

Om krisehåndteringen går over i en mindre hektisk fase og du har tid til rådighet er det viktig å se på de kampanjene eller aktivitetene som er planlagt fremover. Hvilke reaksjoner får dere på egne sosiale plattformer? Er det kampanjer eller andre planer som må stoppes midlertidig? Er det noe som fortsatt kan gå, eventuelt må noe justeres? Prioriter oppgavene, og om aktiviteten stopper helt har du kanskje oppgaver som har ligget på vent lenge som du kan ta tak i?

3. Tenk nytt!

Hvis situasjonen er slik at dere må redusere eller stoppe aktiviteten, finnes det andre måter å opprettholde aktiviteten på? Kan dere levere produktet eller tjenesten på en annen måte? Enten via digitale løsninger eller andre metoder innenfor helsemyndighetenes retningslinjer. Hvordan kan markedsavdelingen eventuelt bistå med å fasilitere og promotere dette?

Les også: Business as Unusual og webinarets mange fordeler

4. Jobb deg i forkant

Om den vanlige aktiviteten stopper opp og du har tid til overs, jobb deg i forkant. Skriv de artiklene til bloggen som har ligget på blokka lenge. Planlegg kampanjer som må settes i gang så fort karantenetid og sosial distansering er over. Gjør justeringer i kampanjene som måtte settes på hold. Vær klar til å trykke på startknappen så fort dere kan det.

5. Bruk tiden til å se fremover

Endelig tid til å sette deg ned å se på det litt større bildet? Kanskje dette gir deg tid til å evaluere hvordan markedsarbeidet fungerer for virksomheten. Er det noen endringer du har tenkt på skulle vært gjort? Eller gjør hele situasjonen det slik at du må tenke nytt når alt skal tilbake til normalt igjen? Bruk hjemmekontoret og tiden godt, og bruk digitale hjelpemidler til å diskutere og drodle kreativt med ditt eget team, byrået ditt eller andre kolleger.

Trenger du bistand eller innspill på hvordan du best kan prioritere tiden din akkurat nå? Da vil vi gjerne høre fra deg