TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

SÅRBAR: datakriminelle har ingen geografiske begrensninger for hvor de kan slå til. Norge er et svært attraktivt land for kriminelle i hele verden, sier jurist og produktekspert Margareth Nilsen i If.
Innhold fra annonsør

Nå trenger ikke hackeren engang å kunne data

20 kroner er alt vanlige kriminelle trenger for å kjøpe et hackeprogram som angriper norske bedrifter.

If Story
+ Følg

Den er omtrent som en nettbutikk, men her er det ikke leker, klær eller bøker som selges. I stedet er det hackerprogram som selges.

Det er programvare eller andre verktøy som kan brukes til å angripe andre datamaskiner – uten krav til datakunnskap hos dem som kjøper programmet.

Det globale markedet for kjøp og salg av datakriminalitet er trolig større enn narkotikamarkedet. Og det er virkelig globalt.

På skjulte forumer på nettet kan de samme kriminelle som tidligere brøt seg inn i huset ditt eller bedriftens lager, i stedet kjøpe et program som setter datasystemet ditt ut av drift, for så å kreve løsepenger. Og det samme kan de som tidligere sendte såkalte Nigeria-brev.

Ikke la det skje din bedrift: Slik sikrer du deg mot datakriminalitet

Stadig mer vanlig

Slike løsepengekrav har rammet flere norske bedrifter, både i hotellbransjen og databransjen. Det er all grunn til å anta at dette vil ramme enda flere i tiden framover.

«Det er svært sannsynlig at hacking mot bedrifter og enkeltpersoner blir vanligere ettersom skadelig programvare blir lettere tilgjengelig,» skriver Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) i rapporten «Helhetlig IKT-risikobilde 2015», som ble lagt frem i oktober.

I den samme rapporten slår direktoratet fast at slik hacking kan ramme bedrifter så hardt at det kan ende med konkurs.

LES OGSÅ: Tåler din bedrift å bli angrepet av hackere?

BEDRIFTER BØR HA FORSIKRING: Det mener Margareth Nilsen, jurist og produktekspert i IF Skadeforsikring.
BEDRIFTER BØR HA FORSIKRING: Det mener Margareth Nilsen, jurist og produktekspert i IF Skadeforsikring.

– Norge attraktivt

Nå kan imidlertid firmaer forsikre seg mot denne faren – akkurat som de forsikrer seg mot fysiske innbrudd. If Skadeforsikring har nemlig som det første norske forsikringsselskapet lansert en egen forsikring mot datakriminalitet.

- Før i tiden hadde folk penger i madrassen og viktige dokumenter i brannsikker safe. Nå har vi store verdier lagret elektronisk. Det er ikke færre kriminelle i dag enn den gang. Og datakriminelle har ingen geografiske begrensninger for hvor de kan slå til. Norge er et av de rikeste og mest digitaliserte landene i verden, det gjør oss svært attraktive for kriminelle i hele verden, sier jurist og produktekspert Margareth Nilsen i If.

HUSK: Bedrifter som kjøper Ifs datakriminalitetsforsikring, får også tilgang til IBMs døgnåpne hjelpetelefon!