Arkiv

Fant 106 artikler om emnet Jernbane [fjern] med artikkeltype Nyhet [fjern]

Tittel Dato

Satellitter kutter vedlikeholdskostnader på jernbanen med over 100 millioner kroner

Skal gjøre det enklere å forhindre solslyng og avsporinger langs Nordlandsbanen, Solørbanen, Raumabanen og Rørosbanen.

Krever 230 millioner fra Bane Nor etter påstått anbudsfeil – I dag starter rettsaken

Mener de har lidt stort tap som følge av feil i anskaffelsesprosessen av ombordsystem for nytt signalanlegg.

Bruker 70 millioner på opprusting av 0,8 kilometer med togspor

Fredede områder og kulturminner skaper utfordringer når togene skal tilbake til Notodden sentrum.

Ser på mulighetene for å starte nattog fra Sverige til London

Trafikverket utreder mulighetene for togreiser til både Köln, London, Brussel og Paris.

Nå skal spanske tog spare strøm med norsk teknologi

Teknologien kan spare europeiske togselskaper for 20 milliarder kroner årlig.

Elektrifisering av Nordlandsbanen skulle koste 14 milliarder. Med batteritog kan banen bli utslippsfri for bare 3,3 milliarder.

Foreslår delelektrifisering og tog med batteripakker.

Jernbaneaktør: Innleide ingeniører har for dårlig kompetanse

De rådgivende ingeniørene lover mer enn de kan holde, og arbeidet deres er for dårlig, mener danske Banedanmark. Bransjeforeningen avviser påstandene.

Mellom Bodø og Grong står aldri tog på grunn av signalfeil, likevel er det de som får digitale signaler først. Her ser du hvorfor

– Vil gi en enorm forbedring av sikkerheten, sier Bane Nor-direktør.

Norges lengste jernbanebru er så stor at den må bygges med utstyr fra offshorenæringen 

Bygges på svevende peler over Minnevika.

Om denne tunnelen fører til noen dager forsinkelse, kan hele prosjektet måtte vente et halvt år med å åpnes

Tidsfristene er kritiske i det enorme jernbaneprosjektet.

Derfor har de brukt 200 millioner kroner på et 880 meter langt kryssingsspor

Kan få over 46.000 trailere bort fra norske veier hvert år.

Prosjektet har morene, kvikkleire, er midt under et boligområde og ved siden av en jernbanelinje i full drift: Slik løser de det

Da bransjen selv fikk komme med løsningsforslag ble løsningen en helt annen enn Bane Nor så for seg.

Godstog sporet av i Bergen – alle tog innstilt

Vet ikke hva som er årsaken. 

Norsk teknologi kan spare europeiske togselskaper for 20 milliarder kroner årlig

Har ført til endring i EU-regelverket.

Ett år inn i arbeidet endret politikerne planene for ny bybru i Drammen. Nå har de ombestemt seg, igjen

Nytt vedtak mandag.

Slik fungerer systemet som skal fjerne signalfeilene

Løsningen på problemene heter ERTMS, og vil ikke være klar før i 2034.

Byggropa var i ferd med å kollapse. Her er instrumentene som avverget det som kunne blitt en katastrofe

Følger med på grunnen 53 meter nede i bakken.

Planene for den nye toglinjen gjennom Sarpsborg er ferdig - nytt bystyre vil kreve en helt annen trasé

Hevder man kan spare opp mot 20 milliarder på trasé utenom sentrum.

Lover penger for å elektrifisere Meråkerbanen innen fire år

I statsbudsjettet for 2020 setter regjeringen av midler til elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen mellom Trondheim og Stjørdal.

Bane Nor finner ikke ut hvorfor togene står på Østfoldbanen. Dette kan være årsakene

Se hva som er de vanligste årsakene til signalfeil.

Sintef-direktøren: Dropp målet om mer gods på jernbane

– Hva om vi i stedet gir tunge subsidier til utslippsfri tungtransport, spør konsernsjef i Sintef, Alexandra Bech Gjørv.

De måtte drukne tunnelboremaskinen i betong i 2017 - nå er det klart hvordan de skal fullføre tunnelen

Blir tre år forsinket.

Ikke akkurat Vy: I Japan og nå i Kina suser maglev-togene i 600 kilometer i timen

Den første prototypen har nettopp forlatt fabrikken i Qingdao i det østlige Kina. Verdens første kinesiske maglev-tog ventes å være ferdigutviklet om to år.

Flere byer på Østlandet kan miste nye togstasjoner

– Vi har ikke penger til alt, sier jernbanedirektøren.

Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen

Tre av fire nordlendinger vil ha jernbaneutbygging i Nord-Norge, til tross for at Jernbaneverket mener det er fire–fem ganger dyrere å bygge i Norge enn i Sverige.

56 ordnet siste to år: Skal sikre planoverganger i Norge for 120 millioner kroner

Bane Nor bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av overganger på toglinjer i 2019. De to siste årene er 56 overganger enten stengt eller sikret.

Flere eiendommer blir ekspropriert på grunn av magnetfelter langs ny dansk jernbane

Banedanmark vil beskytte beboerne.

ERTMS: Signalsystemet vet ikke alltid om det er rødt eller grønt

Leverandøren rettet ikke opp feilen.

Bane Nor vil bruke droner for å finne feil på jernbanenettet

Da blir det slutt på å rappellere ned fra helikopter.

Krevde millionerstatning - retten sa nei

Mente det var for mange uklarheter rundt avsporingen.

Tunnelboremaskinene Anna og Magda får gjennomslag i Follobane-tunellen

– Vi har blitt fortalt at det er umulig å bore med TBM-er i så hard stein. Nå har vi vist verden at det er mulig, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager.

Her testes det nye flytoget i full snøstorm - innendørs

Men nå kommer det til Norge for den endelige testen: Kjøre i ekte, norsk vintervær.

Follobanen blir ett år forsinket - og dyrere

Hevingen av kontraktene med Condotte har kostet tid og penger.

Norsk godstog-ulykke kobles til feil i låsmekanisme som førte til ulykken på Storebæltsbroen

Låsemekanismene feilet på to forskjellige vogner.

Danmark forbyr frakt av semitrailere på jernbanen

Kontroller har avslørt et «forholdsvis for stort antall feil»

Danmark ignorerte alle røde lamper for å være først med nytt signalsystem

Den største hendelsen i Danmarks jernbaneprosjekt-historie, ERTMS, har blitt en skandale.

Bane Nor: Det mangler jernbane-vedlikehold for 19 milliarder kroner. Og behovet øker med 3,5 milliarder hvert år

Flere kontaktledningsanlegg går ut på dato samtidig.

Danskene setter lokomotiver i begge ender av splitter nye tog

Løsningen fører til 10-40 prosent økt energibruk.

Toglinjene i Norge vil ha signaltrøbbel fram til 2030


Han leder an i Europas åpning for økt konkurranse i jernbanen. Nå vil Crister Fritzson kjøre flere tog i Norge

Et japansk togselskap beklager etter å ha forlatt stasjonen 25 sekunder for tidlig

– Hadde et tog gått før tida i Norge, hadde vi nok hørt om det. Jeg har ikke vært borti det i nyere tid, sier Bane Nor-direktør.

Japans maglev-tog kan bli en ingeniørbragd – eller en dyr fiasko

Får en toppfart på over 600 km/t. 

Problemer med nye togsignaler kan gi danskene milliardsmell

Banedanmark hadde ikke regnet med de økonomiske konsekvensene ved forsinkelse, ifølge rapport.

Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet

Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.

Tidenes norske kontrakt for Siemens: Fikk storkontrakten på digitalisering av jernbanen

Bane Nor skal bruke over 20 milliarder kroner på prosjektet.

Nytt system forhindret 170 innstilte tog mellom Oslo og Asker i fjor

Mål: 1000 færre forsinkelsestimer i året.

Tromsø og Kirkenes vil bli endestasjon for ny jernbanestrekning

Finnene vil ut til havet.

Her tester de systemet som skal gi færre togforsinkelser i framtiden

Kan forutse feil på jernbanen før de skjer - Bane Nor håper på full utrulling.

Disse 320 kvadratmeterne med solceller kan være starten på en kjempebesparelse i jernbanenettet

Pilotprosjekt åpnet denne uken.

Norge og Sverige slipper ikke unna: De danske milliardproblemene med nytt signalsystem sprer seg

– Høy risiko for stort samfunnsproblem.

Fant 106 artikler. Viser 1–50.